2016
Хората от Kia определено са смели: за разлика от други производители, които в период от дълги години променят само незначително някой от успешните си модели, само след пет години продължителност на живот корейците пускат ново, четвърто поколение на своя компактен SUV Sportage. За Kia моделът Sportage е символ на историята на успеха. С пазарен дял от 27 процента произвежданият от 1993 г. SUV е бестселърът на корейската марка. Как обаче един автомобилен производител може да направи своя най-успешен модел още по-успешен? Kia действа по следния начин: SUV-ът Sportage е по-красив и изглежда значително по-спортен от своя предшественик, но е станал още по-практичен и остава верен на добродетелите си.
Нова външност за Sportage
Четвъртото поколение на компактния Sportage е пораснало на дължина с 4 см до 4,48 м, предлага повече място за своите пасажери и изглежда значително по-мускулесто от своя предшественик. Базирано е на нова, усъвършенствана платформа, а междуосието му е увеличено с 3 см (2670 мм). Успехът на представителя на най-важния сегмент Sportage се дължи и на дизайна. Сякаш дизайнерите са изпратили SUV-а във фитнеса преди да започнат да работят по останалата част на модела. Промените във външността личат най-вече по предницата. Тя е станала по-внушителна. Фаровете, опционално с динамични завиващи светлини, са разположени по-високо и са изтеглени назад и настрани към силно контуирания преден капак. Типичната за Kia хромирана решетка на радиатора е с пораснали размери и е изместена малко по-надолу. С късите надвеси на каросерията Sportage е изглежда много динамично, а коефициентът му на аеродинамично съпротивление е 0,33. В тестваната от нас версия GT Line отстрани има фарове за мъгла, които се състоят от по четири отделни LED-елементи. Отпред и отзад освен това има защита на пода на автомобила. Силуетът със скосената линия на покрива изглежда удължен. Силовите тренировки личат особено при задницата на новия Sportage и широките й „рамене”, подчертани от задните светлини. Резултатът: по-динамичен и по-атрактивен изглед. Задното стъкло е смъкнато надолу – според Kia с цел да се подобри обзорът. Според нас операцията е успешна.
Солиден и висококачествен интериор
Вътрешното пространство на новия Kia Sportage е обновено и предлага приятна атмосфера за пътуване, както и много място за своите пътници. Повърхностите на арматурното табло, централната конзола и вратите са меки и приятни на допир. Похвала заслужават удобният и скосен в долната си част волан с кожена тапицерия, както и комфортните кожени седалки, които предлагат съвсем достатъчна странична опора и функция за подгряване – както предните, така и задните. Освен това срещу доплащане пасажерите на задната седалка ще разполагат и с климатизация на седалките. Освен това те могат да регулират наклона на облегалките им за по-добър комфорт при возене. Зад тези облегалки пък можете да поберете от 503 до 1492 л – щедро постижение за компактен SUV. Седалката на водача също е многобройни възможности за настройване, като позицията на седене е удобна. Под големия монитор на инфотейнмънт системата – както и на волана – има много бутони и превключватели за всички важни функции. Не бързайте с оценките – тяхното разположение е много бързо за схващане и ще свикнете много лесно с управлението им. 8-инчовият тъчскрийн на мултимедийната и навигационна система се чете добре дори и при силно слънце, а 320-ватовата аудиосистема с осем високоговорителя JBL и огромния панорамен покрив ще направят пътуването ви още по-приятно. Интериорът на новия Sportage е много добре шумоизолиран и работата на двигателя почти не се чуваше.
Впечатляващо задвижване
Гамата на двигателите на новия Sportage включва три дизелови и два бензинови агрегата. Тестваният от нас модел бе оборудван с новия 1,6-литров бензинов мотор със 177 к.с. с ниво на оборудване GT Line. 4-цилиндровият агрегат придвижва доста бързо тежащия близо 1,7 тона Sportage. Той си партнира страхотно с прецизно превключващата 7-степенна автоматична трансмисия с два съединителя и ви осигурява немалка порция удоволствие по време на шофиране. Спринтът до 100 км/ч се взема за 9,5 секунди, а в сравнение с останалите версии на модела тук окачването е по-стегнато настроено, без това да се отразява на комфорта на возене. Добре балансираната настройка разбира се е предимство при бързо и ангажирано каране по междуградски пътища с много завои – новият Sportage вземаше завоите подчертано пъргаво и се държеше доста стабилно – не без помощта и на двойното задвижване. За целта естествено помагаше и лекото и много директно управление на корейския компактен SUV, което блестеше с много добра обратна връзка. Максималният въртящ момент от 265 Нм е на разположение между 1500 и 4500 об/мин. Посоченият от производителя разход на гориво от 7,5 л/100 км е постижим само при много внимателно боравене с педала на газта. Другата бензинова алтернатива е 1,6-литров атмосферен агрегат със 132 к.с. Дизеловите двигатели са 1,7-литров със 115 к.с. и 2,0-литров турбомотор със 136 и със 185 к.с.
Освен богатото стандартно оборудване Kia предлага и редица доплащащи се екстри като система за автоматично паркиране, електрически отварящ се заден капак на багажника, автоматична аварийна спирачка, непознатите за този клас климатизирани седалки както и възможност за индуктивно зареждане на смартфони.
Базовият вариант на новия Sportage 1,6i 16V GDI 2WD 6MT с предно задвижване и 6-степенна механична трансмисия стартира от 37 960 лв., а тестваният от AUTO BILD 1,6T 16V T-GDI 4WD 7AT DCT струва 62 960 лв.
ИЗВОД
Редакторът Христо Ангелов
Новият Kia Sportage притежава красива и динамична външност, предлага повече място във висококачествения си интериор и не си позволява никакви слабости по отношение на моторизациите и поведение на пътя. Един комфортен автомобил за града и за дълъг път с добра изработка и много екстри.
Kia Sportage 1.6 T–GDI 4WD
4-цил., турбомотор, работен обем 1591 см3, мощност 130 кВт./177 к.с., макс. въртящ момент: 265 Нм при 1500 – 4500 об/мин, двойно задвижване/7-степ. автоматична трансмисия с два съединителя, Д/Ш/В 4480/1855/1635 мм, междуосие 2670 мм, обем на багажника 503 – 1492 литра, обем на резервоара 62 литра, макс. скорост 201 км/ч 0-100 км/ч за 9,5 сек, разход на гориво 7,5 л А 95 Н, CO2 175 г/км