Добра идея ли е да сипваме 2-тактово масло в дизела?


24
окт.
2021

Навремето добавянето на двутактово масло в дизела беше популярен трик сред таксиметровите шофьори, но дори и днес много на брой възрастни водачи се кълнат в него. Според тях ползите били не само по-тиха работа на двигателя и по-добро изгаряне, но преди всичко по-добро смазване на системата за впръскване на горивото. Особено при горивоподаващи системи, които се смазват от горивото, а не от моторното масло, добавянето на двутактово масло в резервоара трябва да осигури по-малко износване на горивната помпа и дюзите. До 70-те години на миналия век имаше подобен феномен и при бензиновите двигатели: на тях много шофьори често сипваха така нареченото „горно масло“ в резервоара, което трябваше да предпази частите на карбуратора, клапаните и буталата от износване. И докато „горното масло“ (което от доста време вече не е на пазара) защитаваше преди всичко от коксуване, а не създаваше защита от прекомерно износване, много шофьори на дизелови автомобили продължават да доливат двутактово масло на бензиностанцията. Но наистина ли то помага на дизела? И може ли да се използва и в съвременните дизелови агрегати?

2-тактовото масло е нож с две остриета.

Какво е двутактово масло?

Преди да разгледаме предимствата и недостатъците на добавянето на двутактово масло към дизела, първо трябва да обясним какво представлява двутактовото масло. Както подсказва името, двутактовото масло е моторно масло, предназначено за двутактови двигатели. За разлика от четиритактов двигател, който има собствен кръг на смазване на всички компоненти, двутактовият двигател бива смазван от горивото. В повечето случаи горивото е смес от (двутактово) масло и бензин. Така маслото също бива изгаряно, създавайки онзи типичен син облак, познат от скутери или от някои олдтаймери като Trabant P601.

Но не всички двутактови масла са еднакви. Има различни методи, чрез които могат да бъдат произвеждани двутактови масла. Ако маслото е направено от базови масла, които се получават чрез дестилация на нефт, то се нарича „минерално“ двутактово масло. Ако в производството се използват синтетични базови масла, става дума за „напълно синтетично“ двутактово масло. Полусинтетичните двутактови масла са смес от двата вида. В повечето случаи двутактовите масла са сравними със стандартните моторни масла – но те съдържат други добавки, които помагат в смесването на маслото с горивото.

Трик на таксиметровите шофьори: доливането на двутактово масло трябва да предпази горивната помпа и дюзите от износване.

Защо двутактово масло бива доливано към по-старите дизели?

По-добрo смазване: Основната причина, поради която водачите на стари дизелови автомобили прибягват към двутактово масло, е надеждата за подобряване смазочните качества на дизеловото гориво, а с тях – за намалено износване на горивната помпа и инжекторите. Защото обикновено биват смазвани не от моторното масло, а от дизеловото гориво. Двутактово масло се използва главно защото в продължение на десетилетия се носи слухът, че съвременният дизел имал лоши смазочни качества. Причината за това се крие в развитието на горивото, което получаваме на бензиностанциите днес: преди малко повече от 40 години в дизеловото гориво имаше относително висок процент сяра, която след изгаряне излизаше от отработените газове като серен диоксид. Серният диоксид обаче е силно токсичен газ, който освен всичко друго причинява киселинни дъждове. Поради тази причина в днешно време сярата бива eкстрахирана от дизеловото гориво в самото производството. Този процес се нарича „хидродесулфуризация“. При него дизеловото гориво всъщност губи част от смазочните си свойства. Ето откъде идва и слухът за недоброто смазване на съвременните дизелови горива.

За по-старите дизели доливането на двутактово масло в горивото би било от ползва, но може да се очаква загуба на мощност.

Оптимизирано изгаряне, по-тиха работа на двигателя

И все пак, дизеловото гориво – включително и неговите смазозчни качества – са стандартизирани, поне в Европа. Стандартът DIN EN 590 описва всички основни изисквания, на които дизеловото гориво на Стария континент трябва да отговаря, за да бъде одобрено. За да бъде постигнато необходимото минимално ниво на смазочни свойства, към дизеловото гориво след хидродесулфурацията се прибавят добавки за по-добро смазване. В повечето случаи дизеловото гориво, което ще получите на бензиностанцията, дори надвишава предписаните минимални гранични стойности по отношение на смазването. Независимо от това, донякъде двутактовото масло подобрява смазочните качества на дизела, тъй като смазването посредством самото двутактово масло е значително по-добро, отколкото на дизеловото гориво. Именно с това много хора обясняват по-спокойната работа на двигателя, след като налеете малко двутактово масло в резервоара. Експертите обаче не са съгласни.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин