“Димитровец” – първият български камион

2805
2021

В края на 30-те и началото на 40-те години в България неколкократно се разглежда възможността за развиване на собствено производство на леки автомобили и камиони, като първоначално се предвижда основната технологична база за изпълнението на тази задача да бъде на територията на Инженерната работилница в София. Идеята за това се заражда още в предвоенния период в средите на висококвалифицираните инженери и специалисти на завода, повечето от които получават образованието си в Германия, но никога не надхвърля фазата на теоретичните разработки.

В края на 40-те години намеренията за пълен цикъл на производство, но този път само на товарни автомобили в Инженерната работилница (по същото време преименувана на Завод 12), отново са поставени на дневен ред от новоназначеното ръководство. По този повод в брой 3 на заводския вестник “Автомобил” от 30 април 1949 г. е поместена статията “Нашият автомобил”, в която се описват различните етапи от работата върху първия опитен образец на български камион. Очевидно намеренията за преструктуриране на Завод 12 в автомобилна фабрика са били напълно сериозни, което се потвърждава и от статията “Да вървим по стъпките на ЗИС”, публикувана в брой 6 на вестника от същата година. Тогавашният директор на Завод 12 Фанко Титоренков излиза пред трибуната на Петия конгрес на БКП с обещанието, че скоро специалистите и работниците на завода ще бъдат готови с първия в България товарен автомобил.

Според самите работници, участвали в създаването на камиона, голяма част от изработените на ръка негови детайли фактически копират намиращи се в наличност оригинални части от Opel Blitz.

Завършеният 3-тонен прототип е официално представен на 29 август 1949 г. и е наречен “Димитровец”, в памет на вожда Георги Димитров, който умира само около два месеца по-рано в Москва. През септември 1949 г. образецът е показан на панаира в Пловдив, а преди това за известно време стои на специален постамент пред новопостроения мавзолей на Георги Димитров в центъра на столицата, с което официално приключват неговите обществени изяви, а с тях и първите опити за организиране на родно автомобилно производство.

Любопитна подробност от кратката биография на “Димитровец” е издадената през 1951 г. пощенска марка с негово изображение, която е препечатана още веднъж през 1955 г.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин