2019
КОГАТО ДВАМА ПРАВЯТ ЕДНО И СЪЩО… Да, сещате се, резултатът невинаги е един и същи. Например Hyundai и Kia. При i30 победител бе дизеловият мотор, при Ceed SW пък побеждава бензиновият – въпреки абсолютно идентичните двигатели. Звучи странно, но ще го обясним. Първо Kia 1.4 T-GDI демонстрира по-добри маниери. В сравнение с колегата си по концерн i30 със същия мотор си спестява лекото дрънчене между 3000 и 4000 оборота – на магистралата при движение с темпо от 130 до 180 км/ч е спокойно. Иначе малкият мотор 1.4 се справя отлично. Още при 1500 оборота на разположение са 242 Нм максимален въртящ момент. Дизелът също не предоставя своите 290 Нм по-рано. Така бензиновият вариант може да се кара без често превключване на предавките, разгръща мощността си равномерно и изпреварва дизеловия при спринта до 100 км/ч с 1,7 секунди.
Почти 100 килограма по-малко вози бензиновият модел и това се усеща. Едва при висока скорост на магистралата на малкия бензинов мотор му свършва въздухът по-рано и започва шумно да се мъчи. Дизеловият пък е шумен при студен старт и работи с типичното тракане. След като загрее обаче, затихва. Затова пък водачите на дизеловите версии се радват на бензиностанцията. С 5,7 литра CRDi се справя със 100 километра – T-GDI харчи 7,3 литра А 95 Н. Дизеловият вариант струва с 3000 лева повече, но пък има добро запазване на стойността като употребяван. Дизелът също така си струва едва при пробег от над 20 000 километра годишно. Затова не е странно, че препоръчваме бензиновия.
ИЗВОД
Такъв трябва да бъде модерният бензинов двигател, в този случай победата е лесна работа. 1.4 T-GDI демонстрира добри маниери, достатъчна мощност и като цяло икономично поведение – също нелошият дизелов агрегат е препоръчителен само за изминаващите много километри.