ТОЙ ОПРЕДЕЛЕНО ГО ЗНАЕШЕ. Каза го още преди 30 години: „От значение е какво излиза отзад.“ Изказването на бившия канцлер на Германия Хелмут Кол на 31 август 1984 г. е валидно и днес. Отнася се най-вече за нашите автомобили. И специално за дизеловите модели. Въпреки по-сдържаното му поведение по отношение на усилващия парниковия ефект газ въглероден диоксид CO2 той има високи стойности на азотни оксиди. От ауспуха излиза повече, отколкото е позволено съгласно нормата Eвро 6. И отколкото е здравословно.
При това дизеловият агрегат може да бъде чист. Новият 2-литров OM 654 на Mercedes успява – за разлика от предшественика си OM 651 – посредством лека конструкция, модерна техника и интелигентно третиране на отработените газове в близост до двигателя да постигне отлични стойности. Разбира се, и с помощта на SCR катализатор с резервоар с AdBlue. Всичко това заедно осигурява близки до реалността резултати от измервания на пътя (RDE, или емисии в реални условия). От DEKRA не успяха да измерят повече от 13 до 21 мг NOx/км при E 220 d. C-клас със стария мотор дават резултат няколко пъти по-висок от позволеното от Eвро 6 – 80 мг/км.
2,6 милиарда евро е инвестицията на Daimler в разработката на OM 654. И естествено ще си ги вземат от клиентите. SCR катализатор, иновативен метод на изгаряне и модерно отвеждане на отработените газове – всичко това не е безплатно. За бизнес лимузина като E-клас вероятно това не е проблем, но при народните модели всяка стотинка е от значение. Именно това е причината, поради която малките дизелови мотори не са оборудвани с SCR катализатор.
Значи да купуваме бензинови автомобили и да караме без грижи? Не съвсем. Тъй като модерните бензинови агрегати с директно впръскване имат прекалено много твърди частици в отработените газове. Те също са вредни за здравето – за тях има подозрение, че причиняват ракови заболявания. Затова по новите разпоредби и бензиновите агрегати ще трябва задължително да бъдат оборудвани с филтър за твърди частици. VW го обещава за 1.4 TSI в Tiguan още от юни, Audi също планира такъв за A5 2.0 TFSI. Mercedes още от две години изпробва техниката в S 500. Това също ще оскъпи допълнително автомобилите, но най-вече ще ги направи по-чисти и годни за бъдещето. А електромобилите още са доста далече от това, да поемат масовата мобилност. Докато това се случи, ще ни задвижва добрият стар двигател с вътрешно горене. Като дизелов и бензинов. В идеалния случай – без да замърсяват околната среда.
РЕЧНИК НА ВРЕДНИТЕ ЕМИСИИ
CO Въглероден оксид: дихателна отрова без цвят и миризма, пречи на транспортирането на кислорода
NOх Азотни оксиди: NO са отрова за кръвта, NO2 дразнят дихателните пътища, N2O образуват озон при слънчева светлина
HC Въглеводороди: отчасти могат да причинят рак, образуват съединения, които възпаляват лигавицата
NMHC Неметанови въглеводороди: в комбинация със слънчева светлина са причината за образуване на озон (летен смог)
Твърди частици Твърди вещества, които се определят въз основа на броя си (PN) и масата си (PM), вредни са за белите дробове
CO2 Въглероден диоксид: естествена съставна част от въздуха (0,04%), усилва парниковия ефект