Дизел или бензин – какво ще караме в бъдеще?


15
мар.
2017

ТОЙ ОПРЕДЕЛЕНО ГО ЗНАЕШЕ. Каза го още преди 30 години: „От значение е какво излиза отзад.“ Изказването на бившия канцлер на Германия Хелмут Кол на 31 август 1984 г. е валидно и днес. Отнася се най-вече за нашите автомобили. И специално за дизеловите модели. Въпреки по-сдържаното му поведение по отношение на усилващия парниковия ефект газ въглероден диоксид CO2 той има високи стойности на азотни оксиди. От ауспуха излиза повече, отколкото е позволено съгласно нормата Eвро 6. И отколкото е здравословно.

При това дизеловият агрегат може да бъде чист. Новият 2-литров OM 654 на Mercedes успява – за разлика от предшественика си OM 651 – посредством лека конструкция, модерна техника и интелигентно третиране на отработените газове в близост до двигателя да постигне отлични стойности. Разбира се, и с помощта на SCR катализатор с резервоар с AdBlue. Всичко това заедно осигурява близки до реалността резултати от измервания на пътя (RDE, или емисии в реални условия). От DEKRA не успяха да измерят повече от 13 до 21 мг NOx/км при E 220 d. C-клас със стария мотор дават резултат няколко пъти по-висок от позволеното от Eвро 6 – 80 мг/км.

2,6 милиарда евро е инвестицията на Daimler в разработката на OM 654. И естествено ще си ги вземат от клиентите. SCR катализатор, иновативен метод на изгаряне и модерно отвеждане на отработените газове – всичко това не е безплатно. За бизнес лимузина като E-клас вероятно това не е проблем, но при народните модели всяка стотинка е от значение. Именно това е причината, поради която малките дизелови мотори не са оборудвани с SCR катализатор.

Значи да купуваме бензинови автомобили и да караме без грижи? Не съвсем. Тъй като модерните бензинови агрегати с директно впръскване имат прекалено много твърди частици в отработените газове. Те също са вредни за здравето – за тях има подозрение, че причиняват ракови заболявания. Затова по новите разпоредби и бензиновите агрегати ще трябва задължително да бъдат оборудвани с филтър за твърди частици. VW го обещава за 1.4 TSI в Tiguan още от юни, Audi също планира такъв за A5 2.0 TFSI. Mercedes още от две години изпробва техниката в S 500. Това също ще оскъпи допълнително автомобилите, но най-вече ще ги направи по-чисти и годни за бъдещето. А електромобилите още са доста далече от това, да поемат масовата мобилност. Докато това се случи, ще ни задвижва добрият стар двигател с вътрешно горене. Като дизелов и бензинов. В идеалния случай – без да замърсяват околната среда.

РЕЧНИК НА ВРЕДНИТЕ ЕМИСИИ

CO Въглероден оксид: дихателна отрова без цвят и миризма, пречи на транспортирането на кислорода

NOх Азотни оксиди: NO са отрова за кръвта, NO2 дразнят дихателните пътища, N2O образуват озон при слънчева светлина

HC Въглеводороди: отчасти могат да причинят рак, образуват съединения, които възпаляват лигавицата

NMHC Неметанови въглеводороди: в комбинация със слънчева светлина са причината за образуване на озон (летен смог)

Твърди частици Твърди вещества, които се определят въз основа на броя си (PN) и масата си (PM), вредни са за белите дробове

CO2 Въглероден диоксид: естествена съставна част от въздуха (0,04%), усилва парниковия ефект

 

Още по темата

Card image cap
Как да произнасяме името на Porsche?

13
дек.
2016

Ако не сте сигурни как точно да произнасяте името на легендарния производител от Цуфенхаузен – ето ви указание директно от извора

Card image cap
Shell обяви победителите в ученическия конкурс за рисунка на тема „Зеленият транспорт на бъдещето“

1
авг.
2017

Близо 400 млади художници представиха визиите си за футуристични превозни средства в конкурса по случай 10-годишнината от участието на български отбори в Shell Eco-marathon

Card image cap

В последния брой:

Архив >