Дизайн от XXI век и газова турбина: пътуване във времето с GM отпреди 35 години

1304
2022

Без съмнение концептуалният Chevrolet Express, представен в Детройт през далечната 1987 г., впечатлява и днес. Той е замислен като свръхскоростен автомобил с много нисък коефициент на аеродинамично съпротивление – Сх=0,195, предназначен за всекидневни пътувания между предградията и центровете на големите градове без участието на водача. Това, разбира се, става възможно само върху специално проектиран за целта скоростен път. С приближаване до предварително набелязан изход, където колата трябва да се отклони и да се включи в градския трафик, скоростта автоматично се променя и придобива нормална стойност. По-нататък Express може да бъде управляван по обичайния начин, ако пътят е със завои или с обикновена настилка.

Автомобилът може спокойно да се побере в обикновен гараж, защото габаритите му са напълно аналогични с тези на един европейски седан от среден клас. Междуосието от 276 см е почти еднакво с това на тогавашния Opel Omega, а дължината му е само 458 см. Каросерията на Express е с ширина от 183 см и височина 122 cм, което е характерно за един типичен спортен автомобил, въпреки че ергономичните спортни седалки осигуряват комфортно пътуване за четирима души. В полезрението на водача има компактно табло с три дисплея и клавиши на командните уреди, а огледалата за обратно виждане са заменени с видеокамери. Напълно остъкленият покрив се отваря напред вместо врата.

Собственото тегло на Chevrolet Express от 1360 кг чувствително надвишава лимита на съвременните стандарти, но за времето си това е много добро инженерно постижение, имайки предвид специфичния и доста тежък двигател и сложното оборудване. Автомобилът се задвижва от почти безшумна газова турбина AGT-5, разположена пред задната ос, която поддържа без вибрации режими от 80 000 об/мин и не харчи повече от 12 л на 100 км при постоянна максимална скорост от 240 км/ч!

Подът и каросерията са изработени от пластмасии фибровъглеродни влакна, а масивното шаси е от стомана. Предното окачване включва напречен ресор с пластини от синтетична материя, а задните двигателни колела са с изцяло ново пневматично окачване, разработено специално за тази концепция. Спирачките са дискови, вентилирани, снабдени е антиблокираща система.

Новото пневматично окачване със система за регулиране на вертикалните отклонения при движение е нещо нетипично за колите на General Motors от края на 80-те години, но не и за британската фирма Lotus. По същото време тя става собственост на американския гигант, като една от възможните причини за това е, че нейният дългогодишен опит в изпитанията със системи за активно окачване във Формула 1 е високо оценен от американците.

Две години след своя дебют Chevrolet Express е увековечен и на кинолента във филма „Завръщане в бъдещето“ II.

Още по темата


ƒ