Дигитално класическо състезание по издръжливост с истински предизвикателства


12
юни
2020

Почти обезпокоителна тишина ще надвисне над пистата на 24-те часа на Льо Ман на 13 юни: Там, където трябваше да стартира 24-часовото състезание в 15:00 ч. в събота, ще има единствено пустота. Без тълпи, без ревящи двигатели, без трибуни, тръпнещи в очакване. Поради пандемията от коронавирус класическото състезание на дълги разстояния е отложено за септември – 50 години, след като Ханс Херман и Ричард Атууд печелят първата крайна победа за Porsche в червено-белия 917K в най-тежкото състезание за спортни автомобили в света. Въпреки това на 13 юни 50 състезатели ще участват в 24-часовата гонка – на виртуалните 24 часа на Льо Ман. С новосъздадения отбор Esports Porsche ще участва с четири дигитални състезателни автомобила 911 RSR със спецификация от 2017 г., споделяни между 16 пилоти.

Производителят на спортни автомобили приема ангажиментите си сериозно и се подготвя за предизвикателствата толкова систематично, колкото и в реалните състезания. „Ние отделяме същото внимание на виртуалните 24 часа на Льо Ман, каквото и на всяко друго състезание и разбира се, искаме да победим“, подчертава Паскал Цурлинден, директор на Factory Motorsport в Porsche. „Дигиталното събитие ни изправя пред напълно нови предизвикателства, с които искаме да се справим по най-добрия начин и също така да се поучим от тях – включително и за реалните състезания.“

Заводският отбор, който ще преследва победата в клас GTE, е съставен от над 30 души, включително 16-тимата пилоти, номинирани от Porsche. Двама заводски пилоти ще споделят кокпита с двама професионални състезатели във виртуални състезания. „За всеки от нашите състезаващи се автомобили ще се грижи състезателен инженер. Заводските пилоти и състезателите във виртуални състезания понякога имат различни предпочитания, така че едно от специалните предизвикателства ще бъде да намерим баланса. Освен това ще постигнем управляем и бърз виртуален автомобил, само ако интегрираме опита си от дигиталния 911 RSR в състезателната платформа rFactor2“, казва Марко Уйхаси, описвайки контрастиращите цели. Мениджърът Електронни спортове в Porsche Motorsport отговаря за виртуалната мисия на 24-те часа на Льо Ман.

Всъщност има много подробен изчислителен модел, който се приближава до реалността в много аспекти, но все пак има и свои уникални характеристики. Поради това „работата по дигиталния автомобил“ е от съществено значение. „Настройките на ъгъла на колелата и следата, балансът на спирачките и аеродинамиката са част от по-простите параметри, с които можем да работим, за да подобрим динамиката и управлението“, казва Уйхаси. „От настройките на амортисьорите и пружините, антиролбарите и контрола на тягата стигаме чак до реакциите на волана и педалите на симулатора. Всеки пилот има свои индивидуални предпочитания, които ще се опитаме да удовлетворим. Същевременно трябва да следим внимателно кое работи и кое – не, във виртуалния свят.“

За основните играчи зад волана това означава и че, също както в реалните състезания, след като излязат от кокпита, те трябва да анализират данните заедно с инженерите – от точките на спиране и завиване през натоварването на спирачките и позициите на виртуалнатадроселова клапа до оптималното време за смяната на предавките. Платформите за виртуални състезания като rFactor2 имат голямо предимство пред реалните състезания: могат да бъдат задавани настройки за голямо разнообразие от условия на пистата, буквално с натискането на един бутон – от мокри през влажни до напълно сухи повърхности, топъл и студен асфалт или от адска обедна жега до хапещ нощен студ. „По този начин можем да симулираме почти всеки сценарий и да се подготвим за него“, обяснява Марко Уйхаси. „Работим много интензивно върху това, защото наистина очакваме да се изправим пред променящи се метеорологични условия.“

Виртуалното събитие вече предложи достатъчно време за тестване на 13,626-километровата комбинация от постоянна състезателна писта и временно затворени провинциални пътища около Льо Ман – с едно 3-часово и едно 6-часово тестово състезание. Всеки пилот трябва да участва в поне една от тези сесии и да направи минимум 10 обиколки, за да бъде допуснат до старта. „Така организаторът иска да се увери, че всеки пилот познава процедурите на пистата и че неговите състезателни възможности са на ниво“, смее се Уйхаси. „Всъщност това е дигиталният вариант на симулационния тест, който всеки пилот, дори асовете от Формула 1, трябва да направи, преди да се състезава в първото си реално състезание на Льо Ман.“

Отборът Porsche Esports се възползва интензивно от тези тестови състезания, за да добие опит и да събере данни. Друг 12-часов тест е насрочен за днес (сряда, 10 юни) и за утре, с допълнителна 7-часова сесия в петък, последвана от 15-минутната квалификация същата вечер. „Както при реалното събитие, автомобили с различни параметри участват в 24-часовото състезание: LMP2 прототипите се смесват със спортните автомобили GTE като Porsche 911 RSR“, казва Марко Уйхаси. „Така че точно както в реалните състезания, тактически интелигентното поведение по време на обиколките и изпреварването на другите автомобили играе съществена роля тук. Ние отдаваме голямо значение на всички тези неща по време на подготовката си. Същевременно се опитваме да подобрим и динамиката. Не искаме да оставяме нищо на случайността.“

Това се отнася и до състезателната стратегия. За да подпомогне четиримата ръководители на екипите, отговарящи за отделните автомобили, Porsche ще обособи и т. нар. „Бойна стая“ – команден център, в който се събира цялата информация. От тук конкурентите се следят отблизо и в случай на внезапни ситуации като предпазни фази се вземат съответните решения, за да се подсигури успехът. Единствената разлика обаче е, че тази „Бойна стая“ не се намира в някой скрит ъгъл на Льо Ман, а на различни локации. „Нашите пилоти не се намират на едно централно място, те се състезават заедно от различни континенти“, обяснява Уйхаси. „Предимството на това е, че можем да се състезаваме и през нощта с персонал, който е в собствената си часова зона и може да работи в позната обстановка.“ 

Освен разхода на гориво и износването на гумите, тактиците на отбора трябва да следят отблизо и строгите регламенти. Те се отнасят и за реалното, и за виртуалното 24-часово състезание. Да вземем за пример периодите на пилотиране: В рамките на 24-те часа всеки от четиримата пилоти на един автомобил трябва да е прекарал поне 4 часа зад волана, но не повече от 7 часа или повече от 3 часа в рамките на 5-часов период. Излизането от ограниченията на пистата ще бъде наказано, както и сблъсъците, причинени от безразсъдни действия. Дори леко докосване между автомобилите може да има големи последици върху представянето. Щетите могат да се поправят в бокса, но това хаби ценно време. Дори колата за сигурност, фазите на код 60 и червеният флаг са заложени в регламентите и могат да бъдат приложени. На 24-часовото състезание смяната на пилоти е разрешена само по време на спиране в бокса.

Графикът (всички времена са по CEST) Виртуалното състезание 24 часа на Льо Ман ще стартира в събота, 13 юни 2020 г., в 15:00 ч. местно време. Преди това ще се проведе свободна практика в сряда (10 юни) от 10:00 до 22:00 ч. и в четвъртък (11 юни) от 10:00 до 17:00 ч. преди началото на 3-часово тестово състезание от 18:00 ч. В петък (12 юни) ще се проведе още една тренировъчна сесия от 10:00 до 17:00 ч.  20-минутната сесия за квалификации в клас GTE започва в петък в 18:10 ч

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >