Технологични иновации понижават разхода на гориво и превръщат товарния автомобил в мобилен център за данни
Новият Actros не случайно получи прозвището си „дигиталният влекач“. Товарната звезда на Mercedes–Benz може да постигне до 3% по-малък разход на гориво при движение по магистрала и до 5% при междуградски маршрути. Как става това? Благодарение на технологични иновации, насочени към безопасността и автономното шофиране, и чрез дигитални нововъведения, позволяващи оптимизиране на управлението и изразходваното гориво.
Кои са системите, които стоят зад успеха на модела, получил наградата „Камион на 2020 година“?
MirrorCam: Световна иновация в автомобилната индустрия, която за пръв път се повява в новото поколение Actros – система от камери и дисплеи вместо огледала за обрано виждане. Това води до намаляване на челното съпротивление на автомобила, като подобрената аеродинамика намалява разхода на гориво с около 2% при движение с висока скорост. Камерата също така осигурява наблюдение на по-голям периметър в сравнение с класическото огледало, което позволява непрекъснато следене на задния край на ремаркето, дори и в най-острите завои. Така се повишава безопасността по време на шофиране, маневриране и престой на паркинг. С отпадането на класическите огледала отпада и сляпата зона за водача. Дисплеят, заместващ огледалото, дава възможност за добавяне на дигитален маркер, чрез които водача вижда къде е краят на ремаркето при маневриране и в случай на изпреварване.
Multimedia Cockpit: Подобно на концепцията при леките автомобили Mercedes-Benz, конвенционалното табло е заменено от два дисплея, на които се визуализира информацията за пътуването и техническото състояние на машината. Инфотеймънт системата MBUX при товарните автомобили е много по-сложна като архитектура и всеобхватна като проследяване на управлението на машината. Новата концепция придава модерно излъчване на целия интериор на кабината. Освен дисплея пред волана, стандартното оборудване включва и един 10 инчов централен дисплей, който замества инструменталното табло и обединява управлението на радио, вътрешно и външно осветление, навигация, цялата функционалност на телематичната система Fleet Board, настройките по автомобила, климатичната инсталация и отоплението, приложенията Apple car play и Android Auto.
Predictive Powertrain Control: Система за крузконтрол и управление на двигателя и трансмисията, чрез която се постига ефективност и намаляване разхода на гориво. Тя използва не само сателитна информация за местоположението на автомобила, но и точни цифрови 3D пътни карти, вградени в системата на влекача. Те съдържат данни за ограниченията на скоростта, топографията, завоите и геометрията на кръстовища и кръгови движения. По този начин системата не само изчислява според пътните условия необходимата скорост на движение и съответната предавка, но и оптимизира стила на шофиране в зависимост от сложността на конкретната пътна отсечка.
Active Break Assist: При движение със скорост до 50 км/ч товарният автомобил е в състояние да изпълни изцяло аварийно спиране при засичането на движещ се пешеходец. При движение извън населено място със скорост над 50 км/ч системата може в аварийна ситуация (засичане на спрял или движещ се автомобил отпред) да осъществи пълно спиране, като така предотврати удар.
Active Drive Assist: С тази функция Mercedes-Benz е първият производител на товарни автомобили, който постига ниво 2 на автономно шофиране. Системата съчетава функции за комфорт и безопасност – това са асистентът за контрол на дистанцията до предното превозно средство и системата, която следи лентата за движение и нанася активно корекции в ъгъла на завиване на гумите. Така при движение автомобилът автономно поддържа позицията си в рамките на лентата за шофиране и се осигурява автономно странично и надлъжно управление. Важно е да се отбележи, че поради законови ограничения, тази системата работи напълно автономно в рамките на 1 минута, след което стартира поредица от светлинни и звукови сигнали към водача, а в случай на ненамеса от негова страна, предприема авариен режим на плавно спиране.
Mercedes–Benz Uptime: Система за проактивно следене на техническото състояние на автомобила и наличието на активни грешки, записани в бордовата електроника на машината. Системата осигурява предварителна информация за технически проблем, като я предава към дата центъра, където тя бива анализирана от екип по поддръжката. Целта е предотвратяване на принудително спиране на пътя следствие на авария.
Fleet Board: Телематичната система за наблюдение и управление на автопарка е серийно вградена в Actros 5. Тя подпомага собствениците на транспортни компании в това да оптимизират разходите, да подобрят заетостта на автомобилите и дори да предвидят предстоящите технически обслужвания като например смяна на накладки или смяна на масло. Информацията в нея се получава от всеки един товарен автомобил на пътя в реално време както на персоналния компютър, така и на смарт устройства на управляващите автопарка. Тя следи над 1000 параметъра на превозното средство и е незаменим помощник в изпълнението на логистичните задачи.