2016
ПЪРВИЯТ АВТОМОБИЛ МЕЧТА НА OPEL е нищо повече от само една рисунка. Картон, който изобразява Coupé, чиито колела са уголемени снимки. Малко преди предната колона има надпис: Kadett GT. Така двуизмерно е изглеждало бъдещето на автомобилния дизайн при Opel през 1962 г. Какво представлявали всъщност нещата? От GM са изпратили най-добрите си хора. Клер Маккичън, създател на Corvette и Chevy Bel Air, става първият шеф-дизайнер на Opel през 1962 г. Под негово ръководство започва еманципацията на създателите на формите. От „отдел за проектиране“, подотдел на отдела за конструкция, през 1964 г. с откриването на новия дизайнерски център е създаден самостоятелен отдел. Такъв с две разширени компетентности и отдел за „изпреварващи идеи“, ядрото на Opel GT. В Рюселсхайм вече не поставят само собствени надписи на създадените в САЩ модели Olympia и Kapitän, а започват да мечтаят за спортни коли и сами да правят дизайна им. Изведнъж Маккичън получава пълна свобода на действие. Kadett GT е все още семпъл модел, докато Experimental GT – смел и див.
1965
Opel GT
Първият вариант на дизайнерите Мурат Наср и Ерхард Шнел притежава всички кулминации на появилия се три години по-късно в серийно производство Opel GT: ниска предница със „сънливи очи“, стегната талия на автомобила, задница с чупка и четири кръгли задни светлини. Днес можем да ги видим на всяко изложение, но до появата на Experimental GT на автосалона IAA 1965 концептуалните и шоуавтомобилите за изпробване на реакцията на публиката не са познати в Германия. Отговорните лица говорят за „опитен автомобил за поставяне на рекорди по отношение на скоростта с по-голяма максимална мощност на 1,9-литровия 4-цилиндров агрегат на Rekord“. Освен указваща посоката студия на GT второстепенна роля играе новото, развиващо 206 км/ч Coupé на Diplomat. Никога след това не е имало толкова прогресивен и луд вариант на модела. Освен това и притежаващ стил.
„Лудите глави“ на Opel носят модерни костюми и тесни вратовръзки, седят в странни кресла в шареното фоайе на дизайнерския център в Рюселсхайм – умалена версия на големия оригинал на GM в Уорън, Мичиган, и внимателно слушат думите на своя шеф. Такива са били дизайнерите на колите мечти от Рюселсхайм. През 1967 г. 40-годишният Чарлс M. Джордън-Чък сменя Маккичън. „Ние не сме някакви луди, брадати художници. Стайлингът е смесица между изкуство и техника“, признава бившият шеф-дизайнер на Cadillac, пътувайки от дома си до офиса с Hot-Rod-Commodore със 190 к.с. и изрязан преден капак, от който се показват три отворени всмукателни тръби. Неговите служители му направили тази кола, когато бил в двуседмичен отпуск.
След GT под ръководството на Джордан е създаден CD, голяма студия на Coupé с V8 мотор. При качване хидравликата вдигала стъклото с предната част на покрива, отворите на вратите и волана нагоре. За да направи техниката прозрачна, на автосалона във Франкфурт IAA Opel представя прозрачен модел.
Когато втората германска телевизия ZDF заснела репортаж в Рюселсхайм със студията CD и Хауърд Карпендейл, изглеждало така, сякаш дивите години постепенно приближавали своя край със завръщането на Джордан в САЩ. Проектът на наследника на Manta през 1973 г. бил доказателство за това. Coupé-то било по-близо до реалността и серийното производство, отколкото до шоуавтомобил.
1969
Opel CD
Задница със заемки от Buick Riviera, предница на Pontiac, украсила по-късно модел на Chevrolet – голяма доза американска стилистика и по-малко смелост в сравнение с досега в студията на Manta B. По-късната серийна версия на модела пък изглежда съвсем различно. Така както Experimental GT от 1965 г. повлиява на оформянето на Corvette C3, десет години по-късно студия на Corvette служи за образец на студията на GT. През 1973 г. на IAA GM показва произведен от Pininfarina (!) шоуавтомобил Corvette с разположен в средата ванкелов двигател на GM. През 1975 г. дизайнерите от Рюселсхайм усъвършенстват студията GT/W. W като Wankel става G като Genève (Женева), мястото на представянето. Не по-малко радикален от GT, но десет години преди това и без шанс да се превърне в реалност. „Нямахме шоумодел за автомобилния салон в Женева, затова направихме набързо GT/W“, спомня си години по-късно дизайнерът Ерхард Шнел. Дивите години също имат своите паузи.
1973
Opel Manta B
1975
Opel GT Genève
ИЗВОД
Дивата дизайнерска епоха на Opel е преминала преди 50 години. Студиите от онова време демонстрират смелост и класа и до днес, но са били прекалено красиви, за да се превърнат в реалност. Те обаче показват, че хората от Opel са мислили и далеч над модели като Rekord и Kadett. Жалко, че единствено GT стига до серийно производство.