2023
Какво предизвиква пожарите на електромобилите?
Причините за пожар при електрическите модели и тези на двигател с вътрешно горене всъщност не се различават толкова много. Грешки при монтаж на компоненти, неправилна поддръжка и тежки катастрофи могат да доведат до пламване на автомобила с всеки от двата типа задвижване. При електромобилите обаче има особености по отношение на някои специални възли като литиево-йонните батерии например. Самозапалване без външна намеса се среща изключително рядко. Електромобил може да се паркира и зарежда в подземен паркинг без проблеми, стига компонентите на зарядната инфраструктура да бъдат монтирани професионално.
От друга страна, ако защитните механизми на батерията бъдат нарушени и тя се деформира в случай на удар, това може да доведе до отделяне на твърде много топлина, която би могла да причини запалване на една или повече клетки на батерията. При електромобилите обаче, за разлика от моделите на двигател с вътрешно горене, това освобождаване на енергия става само вътре в батерията.
Ленарт Хинрихс от софтуерната компания за анализ на батерии Twaice идентифицира за AUTO BILD следните основни възможни причини за запалване на батерията: от една страна, може да има проблем в системата за управление на батерията. Това може да доведе до свръхзаряд и да причини отделяне на прекомерно висока топлина в батерията и вероятно да предизвика допълнителни реакции. Дефектите на батерията биха могли да бъдат и производствени.
Екстремната употреба може да повлияе на „здравословното състояние“ на батерията в дългосрочен план, като причини например надуване, което потенциално би могло да направи батерията по-податлива на пожар. Рисковата зона отвън около батерията включва охладителната система. Нейната задача е да поддържа температурата на батерията между 20 и 40 градуса по Целзий. Ако охладителната система излезе от строя за по-дълъг период от време, това може да доведе до ускорено износване на батерията, а в най-лошия случай – и до пожар. Не е изключено да пламнат и кабели, ако бъдат подложени на екстремни натоварвания и/или поддържани по неправилен начин.
Възможна последица е т. нар. „thermal runaway“ на батерията. При това явление една клетка запалва следващата и в повечето случаи огънят просто не може да бъде потушен – а батерията просто трябва да бъде охладена отвън. Електролитът и графитът изгарят, което води до светлосиви и черни облаци дим. Когато електролитът се изпари, възникват светкавични пожари. Но потушаването на видимите пламъци не е достатъчно. Дори една клетка да бъде угасена, тя може да бъде запалена отново от съседна на нея.
Пожарната трябва да наблюдава електромобил 24 часа след гасенето
Работата на пожарникарите при пламнал електромобил не е като при моделите на ДВГ – защото не свършва с гасенето на автомобила. Превозното средство на ток трябва да бъде паркирано и наблюдавано в продължение на 24 часа, за да няма опасност химичните реакции в батерията отново да подхранят огъня. Електромобилите обаче имат и едно предимство пред конвенционалните автомобили на ДВГ в случай на пожар: обикновено огънят не може да се разпространи извън колата, защото тя няма гориво, което би могло да изтече и да се възпламени.
По принцип съществува и възможност електромобил да бъде доставен с дефектни клетки на батерията. Според много експерти обаче е по-вероятно да се стигне до дефекти при сглобяването на отделните пакети за батерията. Този процес все още не е напълно автоматизиран от всички производители и изисква ръчен труд – а при хората възможността за допускане на грешки е по-голяма, отколкото при роботите.
По-трудно ли се гасят електрическите автомобили?
Специалистите по противопожарна безопасност обаче не смятат, че определен тип задвижване прави даден автомобил по-опасен от гледна точка на огъня. Електромобилите просто горят по различен начин спрямо тези на ДВГ. Така на практика за пожарникарите няма особено значение дали на борда има високоефективна батерия или много литри гориво. Количеството съхранявана енергия е горе-долу еднакво. От друга страна, големият брой пластмасови компоненти са увеличили значително т.нар. „пожарно натоварване“ през последните 30-40 години. Повече пластмаса ще доведе до отделяне на повече топлина и до образуване на повече дим при пожар на превозно средство – а изпаренията са отровни. Затова пожарникарите гасят всяко пламнало МПС със средства за респираторна защита.
Как се гаси горящ електромобил?
Пожарът в електрически или хибриден автомобил поставя нови предизвикателства пред пожарните служби. При гасене на пожара необходимото количество вода е по-голямо. Пожарогасителната пяна не може да се използва при електрически автомобили. Пожарните автомобили, които са специализирани за пътнотранспортни произшествия, обикновено превозват на борда си от 1600 до 2000 литра вода. Това е достатъчно за пожар при автомобил на двигател с вътрешно горене. Но за охлаждане на горяща батерия на електромобил често са необходими между 3000 и 11 000 литра вода. Ето защо това би изисквало по-голям брой камиони на пожарната, както и повече пожарникари. Батериите в пода на автомобила са защитени от вода и термично натоварване.
За справяне с пожарите при електромобили се използват специални контейнери за гасене. Те представляват метални кутии, затворени от всички страни, пълни с вода. В тях се поставят електромобилите – докато батерията се охлади. Основният недостатък на контейнерите е тяхната висока цена – ок. 140.000 лева, освен това са необходими и около 10.000 литра вода, с които пожарникарите невинаги разполагат.
Алтернативата са специални „капсули“ с огромен размер, издържащи на вода и огън, в които се вкарват електромобилите. За целта обаче колата трябва първо да бъде вдигната. След това огромната капсула се поставя върху електромобила, намества се и се пълни с вода. При този вариант са необходими „само“ около 2000 литра. Няколко производителя предлагат такъв тип системи – например E-Vehicle Isolation System излиза около 12.000 лева, а Recover-E-Bag – приблизително 4000.
Работата с „капсулите“ обаче е по-сложна, отколкото с контейнерите: защото първоначално пожарът трябва да бъде охладен до 70 градуса. След това пожарникарите трябва максимално бързо, но и същевременно акуратно да вкарат автомобила в огромния чувал. След това пътна помощ може да издърпа целия пакет.
Специална тръба (подобна на клин за къртач) се забива в батерията, за да се пълни батерията с вода отвътре. Специалистите по противопожарна безопасност обаче съветват подобни инструменти да се използват само когато пожарникарите имат специални познания относно устройството на батерията – в противен случай съществува опасност методиката да причини по-скоро повече проблеми, отколкото ползи. Обикновено пожарникарските тръби се използват от пожарникари в конкретни заводи, запознати добре със съответната батерия.
Защитни шайби се пукат при свръхналягане – от което пожарната може да се възползва
Повечето литиево-йонни батерийни клетки са оборудвани със специални защитни шайби. Благодарение на тях при свръхналягане в клетката се открива отвор за освобождаване на налягането във външната обшивка на батерията, което може да се окаже от полза за пожарните служби в борбата с огъня. От Renault са оборудвали батерията на Zoe с т.нар. „Fireman Access“ – или гърловина за пълнене на вода при гасене. Батерията на електромобил съдържа силно токсични вещества, които при никакви обстоятелства не трябва да проникват в подпочвените води. Спешните служби трябва да се погрижат и за това. Не на последно място, пожарникарите трябва да преминат специален тренинг за гасене на електромобили – това важи както за огнеборците в големите градове, така и за тези в малките.
Какво могат да предприемат шофьорите на електромобили, за да избегнат опасността от пожар?
Шофьорите на електромобили могат да направят много за своята безопасност и за тази на превозните си средства, ако винаги зареждат с изправни кабели в подходяща мрежа. Дефектните кабели за зареждане могат да доведат до пожар на автомобила в същата степен, колкото и постоянното зареждане от източник на захранване, който не е проектиран за нуждите на автомобила.
Какво да правим при запален електромобил?
Прекаленият страх от запалването на електромобил е неоснователен. В случай на проблем с автомобил на ток може да ви помогне пътна помощ. Всички електромобили разполагат с предпазители, които изключват високоволтовите системи в случай на повреда. Ако си имате работа с повреден електромобил или хибрид, в никакъв случай не пипайте оранжевите кабели!
По принцип е препоръчително да се обадите на човек от пътна помощ, обучен да работи с електромобили. Стига да се погрижите за собствената си безопасност, бихте могли да помогнете на водач на повреден електромобил – а не само на такъв с модел на ДВГ. Както се изисква по закон, всеки автомобил трябва да носи на борда си пожарогасител. Но при електромобилите никога не трябва да се опитваме да гасим с малък пожарогасител с течност, защото не може да бъде спазено необходимото безопасно разстояние – 1 до 5 метра от автомобила.
Шофьорите на електромобили могат да разпознаят пожар, който може да се окаже неизбежен, по миризмата, тракането, излизането на дим от батерията, сериозното загряване на корпуса на батерията за дълъг период от време, искри и пламъци. Освен това още от самото начало на справяне с пожара екипите следва да проверят за т.нар. „спасителна карта“ за конкретния модел. На нея се вижда какви системи има на борда и какъв е най-лесният начин те да бъдат изключени ръчно. Картите показват също и къде спасителите трябва да режат със своите инструменти, за да освободят затиснат човек. Най-доброто място за съхранение на спасителната карта е зад сенника. Обикновено пожарникарите ще я търсят първо там.
Трябва ли достъпът на електромобили до подземните паркинги да бъде забранен?
Според Асоциацията на германските застрахователи GDV това не е необходимо. Застрахователите разкриват, че статистиката за щетите на електрифицираните автомобили не оправдава страховете от тях. Напротив! Пожарната натовареност на електромобилите е почти същата като тази на моделите с ДВГ.
Гасенето на пожари в затворени помещения винаги е предизвикателство за спасителните служби, независимо от източника на пожара. Това се дължи както на високите температури, така и на отделяните посредством дима газове. Но пожарникарите са оборудвани със средства за респираторна защита, а подземните паркинги – с пожарогасителни системи, както и със системи за отвеждане на дима. Работата на спасителите може да бъде улеснена, ако паркингите осигуряват лесен достъп, а инфраструктурата за зареждане на електрифицирани автомобили е разположена в близост до входа/изхода на съответното ниво.
Корабите също са затворени пространства. Какво важи за тях?
През 2022 г. морският автовоз „Felicity Ace“ се запали, а след него край холандското крайбрежие – и „Fremantle Highway“. Естествено, замесените в подобни случаи логистични компании и застрахователи се питат дали тези катастрофи е можело да бъде предвидени и съответно – избегнати. Проучване на Allianz, публикувано в края на май 2023 г., посочва опасността от повишения риск от пожар при транспортиране на електромобили на кораб. Именно пожарите са се оказали основната причина за тоталните щети при кораби през 2022 г. Според проучването на Allianz транспортирането на електрически автомобили и други устройства, захранвани от батерия, е причина за повишения риск от пожар.
Литиево-йонните батерии могат да се запалят поради производствени дефекти, повредени клетки, свръхзаряд или късо съединение. Пламналите батерии се оказват огромно предизвикателство за спасителните служби на сушата – да не говорим за случаите на кораб в открито море.
Според Allianz при много кораби все още не са предприети достатъчно мерки за безопасност при борба с пожари на батерии в открито море – няма нито системи за ранно предупреждение, нито пожарогасителни системи.
Могат ли производителите на автомобили да улеснят пожарникарите?
Да – като оборудват електромобилите със системи за защита. Ако пожарникарите тепърва трябва да идентифицират пожарогасителната система в случай на пожар или при удар отзад и да търсят отвор за пълнене на вода, се губи ценно време. Еднакви и дори автоматично задействащи се системи биха били идеалното решение.
Има ли изобщо разлика между конвенционалните и електрическите автомобили?
Разликата между автомобилите на двигател с вътрешно горене и електромобилите се усеща най-вече при разходите за ремонт след инцидент. Според проучване на Allianz при електромобилите цените на поправките са с 10 до 30 процента по-високи, отколкото при конвенционалните автомобили. Ремонтите при Plug-in хибридите били дори с до 50 процента по-скъпи, разкриват калкулациите на щети по пълно каско.