2017
На 4-и октомври 2014 в Хамбург завалява кален дъжд. По невнимание екипажът на контейнеровоз не е превключил от евтиния мазут на гориво с ниско съдържание на сяра. В старческите домове и в болниците се включва противопожарната система, в ресторантите на открито чашите на клиентите се пълнят със сажди. Хората получават възможността да видят на живо това, което е напълно легално в открито море. Ако политиците изпълнят плана си, от края на 2017 г. по улицата Макс Брауер в Хамбург ще могат да се движат само дизели, отговарящи минимум на нормата Евро 5. Въпросната улица е само на 500 м от пристанището. „Мръсни дизели”, казват екоактивистите. Именно те са в основата на дискусия, при която се „мери” с двоен аршин и в основата на която, изглежда, е популизмът.
Не ни разбирайте погрешно: цялата индустрия ни излъга. VW, а както се видя впоследствие – и други производители, са извършвали забранени манипулации по двигателите, за да изпълнят нормите за вредни емисии. А това не беше коректно нито към околната среда, нито към клиентите. И поради тази причина компаниите трябва да си получат заслуженото. Който мами, бива наказан – ако трябва, отива и в затвора. Но това, което ни вбеснява, са постоянните атаки срещу дизелите. Заради двойния морал.
Само 500 м между плажа на Елба и зона с ограничение за дизели
В Хамбург част от улицата Макс Брауер ще бъде забранена за автомобили, които не отговарят на нормата Евро 6. Само 500 м по-надолу обаче е разположено пристанището на Хамбург, където годишно акостират над 200 големи контейнеровоза и огромни пътнически лайнери – а за тях няма никакви ограничения.
15 кораба отделят вредни емисии колкото 750 млн. автомобила!
800 000 души годишно потеглят на екскурзия по вода посредством един от трите терминала на пристанището. През 2016 акостиралите луксозни пътнически кораби са били 171, тази година се очаква да бъдат 200. 2,4 млн. германци са били на круиз през миналата година. По данни на Naturschutzbund Deutschland годишно 15 големи контейнеровоза отделят вредни емисии колкото 750 млн. автомобила с „мръсни дизели”. Днес обаче в Германия водачите на дизелови автомобили са принудени да се чувстват като потенциални убийци. А именно дизелът помага за изпълнение на зададените нива на емисии от въглероден диоксид. Но защо изминаващите мноо километри предпочитат коли като VW Passat TDI, а не бензинови? Много просто – защото са по-икономични! При нашия тест в директно сравнение между дизеловата и бензиновата модификация на въпросния модел разликата в консумацията беше цели два литра. Колкото по-висок е разходът, толкова по-високи са и СО2-емисиите. Тези факти обаче не интересуват популистите. Важното е да се плюе по дизела.
И каква алтернативата? Електромобили, казват екоактивистите. AUTO BILD има в гаража си кола на ток – BMW i3. Тя седи в гаража и посредством Wallbox-a се зарежда с електричество – чийто основен производител са ТЕЦ-овете на въглища (дори и в Германия). Зад нашето i3 обаче не излиза вреден пушек от ауспуха – то е чисто. А каква е екологичната равносметка при производството на електромобил? Опустошителна. Защото за създаването на батериите при голям електромобил се отделя толкова въглероден диоксид, колкото при карането на дизел в продължение на 150 000 км. Ще има още по-сериозни дискусии в тази посока и в бъдеще… Наскоро в Хамбург видях баща, който беше паркирал своя ековелосипед пред биомагазина, откъдето се върна с две опаковки мляко от… Бавария. А тя е отдалечена на 800 км, които някой камион е изминал с въпросното мляко на борда! Сигурно същият този господин си поръчва маратонки по интернет, после ги връща, защото при пробата открива, че не са му удобни. А те идват и се връщат… с „мръсен дизел”, който „екоколоездачът” ще оплюява на масата в кръчмата довечера.
Освен твърдите частици другото лошо нещо на дизелите са азотните оксиди. Много интересно как така в Германия специални измервателни станции на натоварени транспортни артерии отчитат нивата на азотни оксиди и алармират, когато границата от 40 микрограма на кубичен метър е прескочена. Ужас! Краят на света идва! В същото време допустимата максимална стойност на работното място (за Германия) е 950 микрограма. Над 20 пъти повече! Демек излиза, че ние, работещите представители на населението, отдавна е трябвало да сме в гроба. Или има добри (на работното място) и лоши (излизащи от ауспуха) азотни оксиди? А кой определя граничните стойности на азотни оксиди при автомобилите? ЕС. Онези типове, които товарят своите тонове документация веднъж месечно в камион и я изпращат от Брюксел до Страсбург.