2018
„ТАЗИ СИГУРНО Е МЕСТНА“, прошепвам на фотографа. Намираме се в артистичното село Ворпсведе и наблюдаваме една дама, която тъкмо е спряла своето Mini и е снимала нашите автомобили Volvo. Който е толкова свободомислещ, че се интересува едновременно от стар Amazon от 1968 г. и от чисто нов V60, би следвало да е човек на изкуството, нали? Продължаваме по малките улици на населеното място. Аз седя зад волана на олдтаймера. Моят олдтаймер. Светложълтото комби е моят трети Amazon. След като го купих след тригодишна пауза, се чувствах така, сякаш отново бях започнал да пуша тайно. Уютната капитулация пред товарния модел. Шведският товарен автомобил. През малкото предно стъкло и над заобления преден капак наблюдавам внушителното V60 пред мен. Какво всъщност е общото между тези два шведски автомобила? Може би тенденцията към лайфстайл, заради която с удоволствие жертват малко от практичността си. Сигурно ще си помислите, че току-що направихме грешки в горното изречение? Не, не мисля, че сте прави.
По-скоро твърдението в Германия, че шведската марка се счита за символ на практичността с ръбестите си комбита, се счита за недоразумение. Все пак точно Amazon през 1962 г. става основоположник на класа на лайфстайл комбитата. В рекламната брошура се говори повече за автомобил за големи семейства и свободно време отколкото за неособено впечатляващата вместимост на багажника. Затова след негодувание от страна на клиентите във фирмената централа се виждат принудени да продължат да предлагат Duett, лекотоварна комби версия на PV 444 и PV 544. Дори във фирмата елегантната серия носи критики на тогавашния шеф-дизайнер Ян Вилсгаард. На представянето на Amazon, който в Германия се продава под името Серия 120, основателят на Volvo Асар Габриелсон казва: „Автомобилът изглежда като Pin-up-Girl, прекалено е красив. Трябваше да е по-грозен.“ Човекът се притеснява. Моделът обаче се харесва на клиентите. Amazon затвърждава имиджа на висококачественото, шикозно и спортно Volvo и в периода от 1956 до 1970 г. се продава над 667 000 пъти, като освен в Швеция се произвежда и в Белгия, Канада, Южна Африка и Чили. Понтонната форма от 50-те години обаче вече не е на мода и в средата на 60-те се работи по наследника на модела.

Регистрационният номер и осветлението се смъкват надолу, но все пак номерът се вижда при отворен капак
Така през 1966 г. се появява Серия 140, която благодарение на голям брой фейслифт процедури и упоритост на управата на Volvo издържа до 1993 г. Солидна, сигурна и практична. Но за съжаление не и секси и накрая почти непродаваема. В началото на 90-те години Volvo е на прага на закриване след 20 години функционален ръбест дизайн. Точно Ян Вилсгаард, който след успеха на Amazon изглежда е бил в отпуск в продължение на две десетилетия, се завръща малко преди пенсионирането си с 850 през 1991 г. Първото голямо Volvo с предно задвижване завладява нови клиенти и спасява Volvo. Никой не се смущава от предвидимия багажник. Последният не успява да попречи и на успеха на представеното през 1996 г. V40, избрано за най-красивото комби на света. Volvo отново е в играта. По-силно от всякога, откакто през 2012 г. негов главен дизайнер става германецът от Крефелд Томас Ингенлат.
Напускаме населеното място и ускоряваме. Под капака на стария модел е разположен 4-цилиндров двигател с работен обем 1,8 литра и безсрамно мощните за онова време 90 к.с. Почти нечуващият се по време на празен ход мотор с двоен карбуратор ускорява много добре от 3000 оборота, придружаван от звук, който е характерен по-скоро за спортно Сoupé. Тъй като дисковите спирачки, предните подглавници, напълно синхронизираната трансмисия и парното със силата на сауна са част от оборудването, дори и новите притежатели на олдтаймера бързо ще се почувстват у дома си зад волана му. V60 с огромния си централно разположен монитор и безкрайно многото функции изисква време за свикване. Тук също работи 4-цилиндров двигател. От два литра обем са изтръгнати солидните 310 к.с. Макар и да звучи футуристично, автомобилът с лекота достига темпо 100 км/ч след 5,8 секунди. Разбира се, бързо свикваме с това. Двата автомобила ги делят галактики и по отношение на комфорта на седене. Докато спортните седалки във V60 се регулират във всички посоки, отоплени и климатизирани са, като освен това ме масажират при необходимост, то тапицираните с изкуствена кожа седалки в Amazon са като столове в сауна. При облегалката водачът поне може да избира между вертикална и много вертикална позиция. И това е всичко. Въпреки това и Amazon е уютен автомобил.
Продължете на следващата страница