2023
Не пипаш, само гледаш: асистентът за магистрала в новото BMW Серия 5 контролира самостоятелно волана и изпреварва само при контакт с погледа. Ние тествахме технологията!
В 11 сутринта по магистрала A8 от Мюнхен към Улм за първи път трафикът е рехав. При такава ситуация всеки средностатистически водач на BMW – както се казва в клишето – би пуснал левия мигач и би настъпил газта до пода. Особено ако е на борда на новата Серия 5, която отново има претенциите да бъде най-динамичният бизнес седан.
Но днес всичко е различно. Защото новата „петица“ е и първият автомобил, който за германския пазар BMW оборудва със своя асистент за движение по магистрала с разширена функционалност. Ако при някоя от версиите на ДВГ или при новото i5 срещу 4000 лева поръчате пакета Profi за шофьори, които изминават много километри, ще можете постоянно да държите ръце в скута си при дълги пътувания. Разбира се, автоматичното следване на лентата, поддържането на дистанцията, както и на скоростта, не са нещо ново – тези екстри вече са достъпни и в компактния клас. Но докато при по-евтините модели след няколко секунди липса на реакция от страна на водача просто се задействат разни предупреждения, при Серия 5 можете да се наслаждавате на пътуване без да държите волана със скорост до 130 км/ч – продължително, а не само за кратко, при това с одобрението на германските институции.
Отговорността остава у водача
Е, да, дори в бъдеще с тази система няма да имате възможност да си цъкате на мобилния телефон, да сърфирате в интернет или да четете новия брой на AUTO BILD България – защото очите ви, а с тях и вниманието ви, трябва да останат фокусирани върху случващото се на пътя. За разлика от Drive Pilot на S-класата, тук отговорността остава на водача, а не на автомобила. Но докато към момента Mercedes може да предложи единствено автономно управление Level 3 при скорост до 60 км/ч, т.е. в сравнително редки ситуации, Level 2 при BMW работи по цялата германска магистрала – не можете да разчитате на пълния автопилот само когато попаднете в участъци в ремонт или когато метеорологичната обстановка е прекалено усложнена.
Не е нужно да ни подканват два пъти, за да потеглим да тестваме системата. При този прототип не трябва да изпробваме радостта от шофирането – а от возенето. Ето защо ще се опитам да пътувам от Мюнхен (където има ремонти!) през Улм до Франкфурт, като ще се стремя изобщо да не хващам волана – поне доколкото е възможно.
Така че бързо задавам дестинацията в навигационната система и активирам асистента за магистрала с двойно натискане на бутона върху волана. Веднага след като стъпвам на магистрала A99, електрониката сигнализира, че е в режим на готовност: дисплеят в кокпита и Head-up дисплеят светват в зелено, както и двете LED-ленти на волана – и днес за първи път слагам ръцете си в скута.
Контрол с погледа – решение без конкуренция
10, 20, 30, 60, 90… броя мълчаливо секундите и очаквам да чуя обичайните предупредителни сигнали – които не идват след минута, нито след две, нито след три. Едва когато A 99 се „влива“ в A8, електрониката реагира със съответното предварително предупреждение и ни докладва няколкостотин метра по-късно. BMW-то ускорява смело до 130 км/ч (динамиката се усеща), разпознава надеждно променящите се ограничения на скоростта и се носи спокойно на север.
От време на време лимузината бива възпирана от продължаващите цяла вечност изпреварвания между камиони – но това изобщо не пречи на нашите изпитания. Защото асистентът за магистрала включва и изцяло нова система за контрол с очите, благодарение на която можете буквално да управлявате Серия 5 с погледа си. След като се втренчите в огледалото или погледнете през рамо, BMW сменя лентата и след това при следващия поглед през рамо се връща в първоначалната. А ръцете изобщо не ви трябват! Но, разбира се, винаги можете да се намесите: ако според вас електрониката действа прекалено дефанзивно и търси твърде големи пролуки в трафика, докосването на лостчето за мигачите ускорява процеса – а ако сте по-нетърпеливи, остава вариантът да завършите маневрата сами.
Автопилотът се изключва от време на време, но това не е поради техническите ограничения, защото тук няма нито ремонти, нито вали проливен дъжд, нито има промени по магистралата до разклона за Елхинген. Вината е изцяло моя. Защото колкото повече се доверяваме на системата, толкова повече нараства изкушението да я надхитрим. В края на краищата няма как човек да седи с ръце в джобовете и да не прави нищо без да почне да замисля някоя глупост…
И така, какво да правим със спечелената свобода? Вариантите са много: да нагъваш пилешки хапки със сос без да се налага да управляваш с колене; да държиш бургера с две ръце, докато отхапваш – и по този начин да избегнеш освинване; а ако сте дама – можете да си правите маникюра, докато се движите в лявата лента – вероятно изобретателят на системата не е планирал тя да бъде използвана за такива „операции“, но те определено са възможни, стига очите ви да не изпускат случващото се на пътя. Или просто можете да се отпуснете и да внимавате да не заспите.
Асистентът за магистрала работи учудващо добре
От една страна е хубаво, че Big Brother ме следи изкъсо и че не мога да надхитря камерата. А от друга е жалко, че законодателят все още не позволява още по-голяма свобода и че BMW не смее да поеме отговорност. Поне не на този етап. Все пак следващата година първоначално в Серия 7 ще бъде интегрирана система за автономното управление Level 3 – която на практика напълно ще освободи водача от задълженията му, свързани с волана.
Продължете на следващата страница