Да сменяме или ремонтираме стъклото след удар от камъче?


17
апр.
2018

Когато карате по магистралата и някой от автомобилите отпред хвърли камъче, обикновено то удря предното стъкло със скорост над 100 км/ч – и човек получава „плюска“ върху стъклото. Е, не е толкова страшно, все пак „нараненото“ място почти не се вижда, си мислят повечето хора. Това обаче не е така – тъй като това, което изглежда напълно безобидно, с времето може да ви създаде сериозни ядове. С времето „точката“ може да се превърне в голяма цепнатина, която да се окаже сериозен проблем за безопасността. Освен че видимостта може да „пострада“ сериозно заради дефектно стъкло, не бива да забравяме и факта, че стъклото е част от струтурата на каросерията. Затова човек не бива да пренебрегва щетата и да направи всичко възможно да я отстрани в кратък срок. Още преди да стигнете до сервиза, има набор от предпазни мерки, които да предприемете, за да бъде предотвратено по-нататъшното увреждане на стъклото. Специални лепенки или дори обикновени от книжарницата не позволяват във фините пукнати при увреденото място да нахлуват мръсотия или вода. Лепенки обаче могат да бъдат използвани само когато не пречат на видимостта на шофьора.

Aко ударът е директно в зрителното поле на водача, ремонтът е невъзможен.

В сервиза или при стъкларя в случай на щета невинаги се налага да сменяте цялото стъкло – често е достатъчен единствено ремонт. За него обаче трябва да бъдат изпълнени някои предпоставки. Модерните ламирани стъкла се състоят от два слоя, между които има слой прозрачно фолио. Ремонт е възможен само при стъкла, на които е „пострадал“ външният слой. Освен това не е възможно да поправите стъкло със щета, по-голяма от монета на два лева, както и щета на по-малко от 10 см от краищата на стъклото.

В крайна сметка дали е възможен ремонт, определя специалист. Самата репаратура протича в четири стъпки: първоначално засегнатото място бива почистено и оттам биват отстранени останалите мънички парченца стъкло. След това на мястото на щетата се поставя вакуум помпа, а дупката се запълва със специална смола. Тя бива втвърдена с помощта на UV-лампа. Следва полиране. Обикновено всичко това отнема около 30 минути.

Внимавайте с колата след смяна на стъклото

Вакуум помпа се използва при ремонт на щетата, а дупката се запълва със специална смола.

При смяна в сервиза първо покриват интериора, свалят огледалото и съответните пластмасови елементи, които пречат на достъпа до рамката на стъклото. Отвън се свалят пластмасата под стъклото, чистачките и гумените уплътнения. С тънка жица лепилото бива отделено от стъклото, така че стъклото да може да бъде вдигнато. Преди монтажа на новото стъкло излишните остатъци по рамката на стъклото биват отстранени. След грундиране на площта за залепване върху самото стъклото и рамката на каросерията върху новото стъкло се нанася специално лепило. Следва поставянето на стъклото, а после – монтажът на всички лайстни и периферните части. На лепилото му трябват около три часа, за да се втвърди. Новото стъкло е готово да понесе пълни натоварвания едва след 48 часа. В рамките на това време автомобилът не бива да бъде излаган на големи натоварвания, които да се отразяват върху предното стъкло. Такива натоварвания могат да бъдат причинени от вдигане на автомобила (на подемник или на крик), както и по-агресивен стил на шофиране, паркиране върху бордюр само с левите или десните гуми или посещение в автомивка. Всичко това е свързано с усукване на каросерията, което може да доведе до пукнатини в лепилото и течове на по-късен етап.

При новите автомобили смяната на стъклото се оскъпява, тъй като асистиращите системи използват камери, които се нуждаят от калибриране.

Обикновено ново стъкло с монтаж излиза около 150-500 лева – като тук става въпрос за по-масовите модели автомобили втора ръка, карани у нас. Повечето българи се ориентират към турски или китайски стъкла заради по-ниските им цени. Тази сума може да набъбне в пъти, ако колата е нова и е оборудвана с асистиращи системи. Електронните асистенти, работещи с помощта на камера, като системата за следене на лентата, след смяната на предното стъкло се нуждаят от ново калибриране.

А какво да правим със стикерите на стъклото? Срещу 1,45 лева вашият застраховател ще ви издаде нов за „Гражданска отговорност“ – като процедурата е свързана с уникален номер и регистрация в Гаранционния фонд. Съгласно чл. 10а, ал. 5 от Закона за пътищата, при унищожаване на залепената част от годишния винетен стикер вследствие на счупване или кражба на предно панорамно стъкло, след представяне на втората част от годишната винетка се издава безплатен годишен винетен стикер. Същият се издава на собственика или ползвателя на пътното превозно средство след представяне в съответното областно пътно управление на заявление, към което се прилагат определени документи, упоменати на сайта на АПИ.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >