Да се погрижим за акумулатора

В най-студеното време на годината капацитетът на акумулатора може да намалее драстично. AUTO BILD разкрива как да удължите живота на стартерната батерия и какво да направите, когато тя ви предаде


12
дек.
2017

През зимата от акумулаторите се изисква страшно много – защото при отрицателни температури студените двигатели стартират „с нежелание“. А когато карате автомобила само на къси разстояния, проблемите ви се увеличават. В случаите, когато пътувате до работа само за по няколко километра, при това с включени нагревател на стъклото и отопление на седалките, от алтернатора не остава достатъчно мощност за заряд на стартерната батерия. Първите знаци за „умиращия“ акумулатор ще забележите по мудно въртящия стартер. Нашият съвет при шофиране на къси разстояния: намалете броя на електрическите консуматори до минимум и „обгрижете“ акумулатора със заряд. Невинаги е необходимо веднага да смените стартерната батерия – често е достатъчно да я оставите на зарядното за една нощ. Ако и след това тя е прекалено слаба, ще трябва да отделите бюджет за нова.

Причина номер 1 за повиквания на пътна помощ през зимата са дефектиралите акумулатори.

За да поддържаме акумулатора в добра форма, трябва да положим малко усилия. А това включва и поддържане на чистота – защото с влажната мръсотия могат да се получат „утечки“, които в продължителен период съсипват акумулатора. Стартерните батерии особено много „мразят“ дълбокото разреждане. Когато например оставите светлините включени за по-дълго време или колата е в покой много дни, напрежението пада до критично ниско ниво, в акумулатора започва сулфатизация и капацитетът сериозно намалява – понякога до състояние, в което трябва да си купите нова стартерна батерия. Ето защо акумулаторите никога не бива да остават разредени – в много случаи дори зареждане не помага.

Със специална смазка можете да защитите клемите от корозия.

Проверете ниво на течността в акумулатора – оловните плочки винаги трябва да бъдат потопени изцяло.

Startbooster вместо кабели

Когато автомобил не „пали“ (сутрин) заради „умряла“ стартерна батерия, първа помощ може да окаже друг автомобил. Много важно при подобни ситуации е да съблюдавате правилната последователност. Първо закачате червения кабел за стартиране на положителния полюс на разредения акумулатор, после го свързвате с положителния полюс на другата кола. Втората стъпка е да свържете черния кабел към отрицателния полюс на „помагача“. След това закачете черния кабел на удобно място (често това е блокът на двигателя, но проверете в упътването за употреба на автомобила). Запалвате двигателя на изправния автомобил. Разкачването става в обратна последователност. Напоследък станаха модерни т.нар. Startbooster-и – това са малки литиево-йонни батерии, които помагат на „загинал“ акумулатор да се съвземе. С тях автомобил „спасител“ и кабели няма да ви трябват. Просто закачвате устройството към клемите и стартирате двигателя.

Съживяване: често пъти зареждане за една нощ връща силите на акумулатора.

Бутането и тегленето помагат само когато в акумулатора има остатъчен заряд – и единствено при автомобили с ръчна трансмисия. При теглене трябва да включите на втора предавка, да натиснете педала на съединителя и след няколко метра да го отпуснете. Внимание: ако двигателят не стартира в първите метри, в катализатора може да попадне неизгоряло гориво, което да го увреди. По данни на ADAC в голям процент от случаите акумулаторите дефектират, защото са обявени за „необслужваеми“. Хората си мислят, че изобщо не трябва да обръщат внимание на батериите си – но в действителност не се налага единствено да доливат течност. Нуждата от регулярни проверки на напрежението и евентуално – от зареждане, не отпада.

Консуматорите като стационарен отоплител, подгряване на седалките и нагревател на задното стъкло „тормозят“ акумулатора.

Алармената система също консумира електрическа енергия, дори когато колата е спряла.

Можете да разберете дали един акумулатор е необслужваем по тапите върху корпуса му. Ако има такива, се налага поне веднъж годишно да проверявате течността. Ако се наложи – доливайте само дестилирана вода! Ако няма показание за нивото, доливайте, докато над оловните плочи има 1 см течност.

Още по темата

Card image cap
Тест всесезонни гуми: едни за всички сезони

3
ное.
2017

Да, те наистина съществуват! Всесезонни гуми, които имат добро сцепление при всякакви метеорологични условия. Ние ги тествахме – и ще ви дадем съвети на какво задължително да обърнете внимание при покупката

Card image cap
Измамите с екстрите: пари на вятъра

7
апр.
2017

Производителите ни пробутват допълнителното си оборудване с хитроумни и абсурдни трикове. Всички цени в публикацията са изчислени на база данни за Германия

Card image cap
Как се представят 8-9-годишните Suzuki SX4 според TÜV?

21
мар.
2018

Докладът на TÜV за 2018 г. ни информира, кои автомобили са надеждни и в добро състояние и след години. AUTO BILD ще ви представи най-добрите 15 SUV-а, които са препоръчителни като употребявани

Card image cap

В последния брой:

Архив >