Да покориш Гренландия с автомобил

1601
2019

Седем мъже, три автомобила и 5000 километра лед. Миналата пролет исландско-американска експедиция пътува от южния бряг на Гренландия до най-северното място и обратно за 20 дни. Един от специалните автомобили на екипа, създаден от Arctic Trucks, е оборудван с гуми Nokian Hakkapeliitta 44, които са пригодени за истинска зима. Това диво приключение в безкомпромисния арктически климат е тежко изпитание за участниците и тяхното оборудване.

Гумите Nokian Hakkapeliitta 44 се изправят пред суров тест. Приключението, озаглавено Expeditions7, започва от Исорток в южния край на Гренландия и се насочва на север към п-ов Земя Вулф в северния му край. В по-голямата си част пътуването се осъществява върху континенталния ледник, дълъг няколко хиляди километра и дебел над три километра в определени точки.

По време на пътуването членовете на експедицията регистрират информация за времето и събират проби сняг и лед, които после предоставят на различни университети за изследователски цели. Експедицията продължава почти три седмици преди групата да пристигне в село Сисимиут на западния бряг на Гренландия. Общото изминато разстояние е 5169 км.

Придвижване напред въпреки предизвикателствата

Тежките условия в Гренландия подлагат на изпитание силата на водачите и превозните средства до краен предел. По време на подготовката, една от колите дори частично пропада в покрита с лед река.

„Най-трудната част бяха тръгването и намирането на безопасен маршрут от морския лед към гъстата континентална ледена покривка“, разказва Емил Гримсон, един от основателите на Arctic Trucks, който също взима участие в експедицията.

„Карахме върху тънък слой речен лед, когато една от колите пропадна. За щастие, това беше най-лошото, което се случи, и успяхме да започнем пътешествието си само няколко дни по-късно от планираното.“

Експедицията среща редица други предизвикателства по пътя. Променливите зимни метеорологични условия и снежни виелици с нулева видимост на моменти забавят напредването. В най-бавните участъци от пътуването превозните средства могат да се движат само с 10 километра в час. Най-ниската регистрирана температура е -40°C. Въпреки това Гренландия показва и красотата си по време на експедицията.

„Това, че виждахме размера на глетчера в неговата цялост, спираше дъха ни“, казва Гримсон „Пристигането в Земя Вулф след няколко дни шофиране на лед също бе незабравимо. Мястото беше впечатляващо…почти сюрреалистично. Не съм сигурен, че някой някога е карал кола толкова далеч на север.“

Пустият, красив и недокоснат пейзаж на Гренландия не е лесен маршрут, дори и за най-опитните зимни шофьори. Ето защо, експедицията разчита на най-съвременното оборудване, за да оцелее върху ледниците, скалистия терен и меките снежни преспи.

Екипът избира три автомобила, изработени по поръчка от базираните в Исландия Arctic Trucks – същите превозни средства, използвани и за други експедиции в Антарктика. Най-новият автомобил е оборудван с Nokian Hakkapeliitta 44. Протекторът на гумата е от специално разработена смес, която осигурява както първокласно сцепление, така и издръжливост при изключително студено време.

„Исках да използвам Nokian Hakkapeliitta поради предишния ми опит с тях. Тези гуми наистина овладяват екстремните условия и работят изключително добре дори и при толкова ниски температури като -40 градуса“, казва Гримсон.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин