Да надникнеш в света на Formula E – на гости на отбора на Nissan

1310
2023

Отборът на Nissan във Formula E покани AUTO BILD България на пистата на „24 часа на Льо Ман“, за да ни запознае отблизо с най-важното около участието си във Formula E

През миналата година Nissan купи отбора e.dams, посредством който участваше във Formula E, и така се превърна в единствения автомобилен производител от Страната на изгряващото слънце в сериите. Неслучайно японците ни поканиха да ни запознаят с дейността си на пистата Сарт във Франция, където се провежда легендарното състезание „24 часа на Льо Ман“ – именно тук е и щаб-квартирата на отбора, която обаче ще бъде преместена в Япония. За Nissan Formula E е важна платформа, с която да промотира електрическата мобилност и стремежа си към устойчиво развитие – все пак с Leaf марката успя да постигне в света на електромобилите това, което VW направи при конвенционалните с Golf.

Дуел за рефлекси: въпреки повечето килограми и години Оливър Роуланд (31) се оказа по-бърз на стената с лампите от младата надежда Саша Фенестраз (24)

Нещо повече: докато във Formula E шасито и батериите са унифицирани за всички тимове, Nissan (както и конкуренцията му) има свободата да проектира целия силов тракт (електромотори, инвертор, BMS и трансмисия) – а ноу-хауто, получено в състезанията, намира директно изражение и в технологиите при масовите модели на компанията. Сериите са с изключително високо ниво на сложност – и именно това привличало Nissan в тях, споделя управляващият директор на Nissan Formula E Томазо Волпе.

Оливър Роуланд, един от най-опитните пилоти в шампионата, запозна редактора Димитър Пешев с някой от тайните на волана за Formula E

За всяко състезание цели 16 стратези се грижат за представянето на отбора – но разположените в централните градски части трасета почти винаги криели по някое ново предизвикателство, разкрива шефът на екипа Дориан Боадрон. И докато на стратезите се налага да съобразяват например кога да бъде активиран режимът Attack Mode, при който болидът временно става по-мощен, ако не се движи по идеалната състезателна линия в определени сектори на трасето, главоболия около спирания в бокса за смяна на гумите не мъчат стратезите: защото всички участници ползват един комплект гуми Hankook за всякакви атмосферни условия в рамките на цялото състезание. Така че смени се налагат само при спуквания.

Симулаторите (не точно този на снимката) играят много важна част в процеса на подготовката на отбора за всяко състезание – но градските трасета винаги крият изненади
Като лидер в електрическата мобилност Nissan инвестира във Formula E за разработката на нови технологии, които по-късно внедрява в серийните си модели като Ariya

Болид 4х4? Не точно

Болидите Gen 3 във Formula E разчитат на електромотор с до 350 кВт (476 к.с.) на задната ос, комбиниран с още един на предната с 250 кВт (340 к.с.). За задвижване обаче се грижи само задният агрегат – двата в тандем могат единствено да рекуперират енергия – до 600 кВт. 5-метровата състезателна машина развива максимална скорост 322 км/ч и ускорява от 0 до 100 км/ч за 2,8 сек. Допустимото според регламента тегло заедно с водача е минимум 840 кг.

ИЗВОД

От дълги години Nissan е един от най-производителите, които в най-голяма степен налагат електрическата мобилност. Именно това прави Formula E може би най-успешната форма на моторспорт, в която японците да инвестират.

В процеса на подготовка на пилотите си Nissan използва мозъчни стимулатори – които намират приложение и в разработката на системите за автономно управление
„Бегачката“ Leaf Nismo RC с 322 к.с. и 4х4-задвижване изглежда като преходно звено между света на електрическия моторспорт и серийните модели на ток

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин