2023
Освен магнетично естетическо удоволствие, светещите гуми на Goodyear са своеобразен връх на технологиите от средата на миналия век. Подобно на много иновации от края на 50-те и началото на 60-те, те са триумф на формата над функцията. Тези гуми не са просто от друга епоха, те са от свят с напълно различно мислене от това, което имаме днес.
Средата на ХХ век е време, когато всичко е възможно. Хората отиват в космоса, икономиката процъфтява и всички се наслаждават на живота. Така че защо в тази идилия да няма и светещи гуми? Разглеждани едновременно като начин за подобряване на безопасността на пътя и за придаване на повече атрактивност, тези светещи гуми всъщност никога не стигат до пазара.

Цялата лудoрия започва в края на 50-те години, когато фирмените химици на Goodyear Уилям М. Ларсън и Антъни Ф. Финели разработват полиуретаново съединение, получено от нефт и синтетични химикали, наречено Neothane. Ларсън описва сместа като „триизмерна рибна мрежа“ и това позволява на компанията да създаде безкамерна, безжична гума. Нейната най-характерна особеност е, че е прозрачна и може да бъде боядисана в най-различни цветове, така че да пасне на всяка кола. Възможността за лансирането на цветни гуми е вълнуваща за маркетинговия отдел на Goodyear, който смята, че това може да накара клиентите да купуват повече гуми, което да направи живота им по-приятен и естетичен. Някой ден съпругата може да каже: „Чарли, излез да смениш гумите. Тази вечер ще нося синя рокля.“

Най-уникалното в тези гуми е способността им да пропускат светлина. Дори и без да са оцветени, те създават уникално изживяване и карат колата да изглежда така, сякаш се движи във въздуха. В Goodyear се възползват от тази възможност и монтират във всяка от гумите по 18 електрически крушки, които са свързани към волана. Когато крушките са включени, гумите хвърлят луминисцентна светлина, която обгръща автомобила и осветява долната му част. За да демонстрират новия си продукт, от Goodyear боядисват гумите в червено, синьо, зелено, оранжево, жълто и розово, преди да ги представят на една от най-популярните снимки от онова време, публикувана от сп. Life. Направени са промоционални демонстрации в Ню Йорк и Маями с огромен набор от цветове и визуални ефекти.

В крайна сметка гумите така и не стигат до магазините по една много проста причина – от тях няма никакъв смисъл. В какъвто и цвят да са тонирани, те посивяват само след няколко километра каране, а разходите за масово производство на милиони гуми от Neothane са много по-високи от тези при гумите от стандартен каучук. Другата основна пречка е, че няма евтин начин за свързване на 18 електрически крушки към кормилната колона, без да се предизвика късо съединение или бързо изтощаване на акумулатора.
До наши дни все пак е запазена една кола, оборудвана със светещи гуми Goodyear. Това е ръчно изработеният уникат Golden Sahara II – ретро-футуристичeн прототип, наподобяващ нещо, което Елвис би карал на път до Луната. Тя е направена през 1954 г. на базата на Lincoln Capri, модел 1953 г., от най-големия магьосник на екзотични преработки Джордж Барис – човека, проектирал Batmobile през 1966 г.
След няколко десетилетия на износване, базираната в Чикаго фирма Klairmont Kollections купува Golden Sahara II за 358 000 долара и я възстановява до нейния първоначален вид, заедно с нов комплект полупрозрачни светещи гуми.