2025
VW ID.2 още не е представен, а вече има сериозен конкурент от Китай. С Aion UT GAC показва как функционира електрическият „народен автомобил“!
Идва ли следващият китайски хит или може би дори такъв, който да направи фурор? Докато VW предстои да ни докаже с ID.2, че може също да произвежда електрически „народен автомобил” във Волфсбург, китайският гигант GAC, който все още е до голяма степен непознат за европейците, вече има такъв модел в гамата си – Aion UT.
Със симпатичния си дизайн Aion UT се простира на дължина от 4,27 метра – тоест, е от класа на VW ID.3, въпреки, че е с няколко сантиметра по-къс. А отвътре всъщност е осезаемо по-просторният автомобил, тъй като с 2,75 метра има с два сантиметра по-голямо междуосие, а китайските интериорни дизайнери очевидно са свършили по-добра работа. Но с цена от „доста под 30 000 евро“ за напълно оборудван компактен автомобил с годен за всекидневието пробег гама, подходяща за ежедневна употреба, той – подобно на BYD Dolphin – отива точно в сегмента, който VW възнамерява да завладее с ID.2.
Пробегът на Aion UT е 430 километра
Като много други „китайци”, той предлага много добро оборудване за парите си: не само защото има голяма свобода на движение на всички седалки, а и заради по-големия багажник от 440 литра (за сравнение ID.3: 385 литра). Но също така и защото в пода на автомобила има 60-киловатчасова батерия, която – поне по китайския цикъл – позволява пробег от 430 километра и може да се зарежда с до 180 кВт. Добре, с уолбокс са само 11 кВт., но на станция с постоянен ток „китаецът” открадва шоуто на ID-моделите.
Моделът от Далечния Изток остава добро впечатление, когато става въпрос за шофиране. При 180 км/ч той дори не отстъпва на много автомобили с двигател с вътрешно горене в този клас. И макар, че китайските версии все още возят много меко по хлъзгавите магистрали около Гуанджоу, автомобилът има солидна база и достатъчно сложно окачване. Във всеки случай се справя много добре с неравния асфалт и дълбоките дупки на тестовата отсечка.
GAC копира от Tesla и VW
Иначе концепцията за дисплея и управлението е доста успешна, защото GAC са копирали най-доброто от Tesla и VW. Както при американците, на волана вместо реагиращите на допир бутони за въвеждане на команди има нехлъзгащи се малки колелца, а както при VW зад волана има почти девет инчов дисплей, при двата производителя намираме неизбежният тъчскрийн, който тук е с внушителните размери от 14,7 инча.
През последните години станахме свидетели на много предполагаеми китайски „бомби”, които щяха да взривят установения пазарен ред и които в крайна сметка се оказаха въздух под налягане. Разбира се, че и успехът на Aion AU не е гарантиран – особено след като китайците все още не искат да разкрият как и чрез кого ще продават колите си в Европа.
Но колкото повече време отделят и колкото по-задълбочено се подготвят за началото, толкова по-добри са шансовете им. Може би затова не е зле, че Aion UT планират пробив на запад след поне година. Така фитилът на китайската „бомба” е малко по-дълъг, но наистина може да се запали.

