2024
По отношение на контактите с Гърция би било любопитно да се отбележи, че наред с известните градски автобуси от серията В 13-20, там се продават още и междуградските автобуси „Чавдар“ 12М (преобладаващата част от тях са доставяни под формата на шаси с предна и задна стена, а останалата част от каросерията е изработвана от местни фирми и в някои отношения се различава от българската), както и единични бройки от високопроходимите микробуси „Чавдар“ 5С, които се излагат на фирмения щанд на „Балканкар“ на Солунския панаир.
Моделът 12М е с дължина 12 метра и е разработен от конструкторите на завод „Чавдар“, съобразно с техническите изисквания на гръцката фирма Atlas, собственост на братята Димитриос и Манолис Копелузос. Готовите шасита се доставят на самоход до каросерийната фирма в град Тива, близо до гръцката столица. В годините, в които се изработват автобусите Atlas върху наши шасита, специалисти от „Чавдар“, в това число инж. Александър Гавалюгов, инж. Стефан Киров, Никифор Иванов и други, оказват на място съответната техническа помощ на гръцките си колеги.
България започва да експортира автобуси „Чавдар“ за Гърция още през 1977 година. През следващите осем години южната ни съседка купува повече от 500 автобуса, с което се превръща в най-успешния чуждестранен пазар за продукцията на ботевградското предприятие. Първата партида е произведена и транспортирана на собствен ход до фабриката на гръцката фирма. В рамките на същата година по план е трябвало да се изработят 60 такива автобуса, но са направени само 32. През 1978 г. за Гърция заминава втората партида от 141 неокомплектовани автобуса „Чавдар“ 12М, а година по-късно там са експортирани още 171 автобуса.
През 1982 година, скоро след успешната сделка за доставката на 200 градски автобуса „Чавдар“ В 13-20 за Атина, в Гърция са експортирани още 100 броя шасита от същия модел плюс окомплектовка за каросерията, които са сглобени на място от фирмата ELVO. Те отчасти се различават от нашите, тъй като в конструкцията им са добавени и някои компоненти на местни фирми, като сдвоените фарове, различните като тип сгъваеми врати, част от обзавеждането на салона и др. През този период в Гърция работят и български специалисти от завод „Чавдар“, които оказват необходимото съдействие по монтажа на автобусите. Гръцкото обозначение на модела е „Чавдар“ В 13-21.
През втората половина на 80-те години в Гърция е продадена и малка серия шасита от много модерните за времето си автобуси „Чавдар“ 530HD и „Чавдар“ 130, които на място са дооборудвани с каросерии от фирмата TIEX.