Готините германски автомобили от 80-те години: BMW


4
ян.
2020

За много от почитателите на автомобилите 80-те години на миналия век е десетилетието, в което са произведени едни от най-добрите германски коли.

През 1982 г. се появява ново поколение на Серия 3 на BMW. E30 се отличава с убедителни, пъргави и бързо ускоряващи мотори и скоро се превръща в бестселър. За първи път баварците предлагат модела… 

… и като кабриолет …

… както и като комби. От 1987 Серия в спортната си и товарна версия се нарича BMW E30 Touring. Всичко това е ново – до този момент хората не са могли да си представят нито дизелов мотор, нито комби от BMW.

Тъй като Audi извоюва успехи със задвижването си quattro, от BMW не искат да изостават. С двойно задвижване Серия 3 получава съкращението ix и от 1985 завладява горските и заснежените планински пътища. Версията се познава по силно издадените калници

С M3 BMW поема по идентично радикален път, както навремето с 2002 Turbo, но със значително по-балансиран резултат. Неговият 4-цилиндров атмосферен двигател разполага със 195 к.с., достатъчни за максимална скорост от 240 км/ч.

Максималната скорост все пак не е най-важното за M GmbH. територията на M3 е състезателната писта. Моделът се ражда също както и Mercedes 2.3-16 като база за германския шампионат за туристически автомобили. До 1991 г. са произведени 18 756 бройки M3, 786 от тях като кабриолет.

M3 е сред най-успешните туристически автомобили на 80-те години. Дуелите на M3 най-вече с 2.3-16 на Mercedes са легендарни. И двата производителя покоряват все по-нови върхове на еволюцията, за да могат да останат конкурентноспособни.

BMW се осмелява през 1985 г., да сложи двигателя на лимитирания „суперспортист“ M1 в Серия 5. В първото M5 редовият 6-цилиндров мотор на спортния автомобил притежава 286 к.с. 245 км/ч в седан от високия клас са сензационни по онова време.

През 1986 г. от BMW лансират 750 iL с първия германски 12-цилиндров мотор след Втората Световна война и по този начин създава крайъгълен камък с изключителен престиж. Изминават цели четири години, докато от Mercedes контраатакуват с 600 SEL (W 140).

E32 окончателно изравнява BMW на едно ниво с Mercedes. Това означава, че от този момент всяка S-класа трябва да се мери със Серия 7 – както и обратното. Във варианта „Highline“ луксозната лимузина разполага с телефон и хладилник.

Една година след 750 хората от Мюнхен представят Серия 5. Крайно време е за това, тъй като E28 е само фейслифт на произвеждания от 1972 г. модел E12. В E34 се използват четириклапанни двигатели, а за дизайна отговаря Клаус Луте.

На базата на Серия 3 в края на 80-те години се появява може би едно от насмелите BMW-та на всички времена. Притежаващият модерна технология Z1 разделя мненията със странния си дизайн, дело на Харм Лагай, който по-късно въвежда фаровете „яйца на очи“ на Porsche.

Отличителният белег на роудстъра: влизащите в страничните прагове врати. Целта е преживяване под открито небе с максимална здравина. Благодарение на концепцията със средно-предно разположен двигател разполагащото със 170 к.с. Z1 заема стабилна позиция на пистата.

Вдъхновено от BMW M1 през 1989 г. на пазара се появява първата Серия 8, която наследява Серия 6 и се конкурира с Mercedes C 126 и C 140. Елегантния автомобил се предлага изключително като Coupé с 8- и 12-цилиндрови мотори.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >