2018
През 1985 г. BMW представя М5 – без фанфари, дори не с обичайната презентация, а само с малко прессъобщение.
Автомобилът е показан съвсем семпло на автосалона в Амстердам и някакси не подхожда на останалите модели на BMW. По онова време акцентът е върху околната среда, а не върху мощността…
… а новото позьорско и мощно BMW дори не е оборудвано с катализатор. За познавачите обаче събитието е равносилно на Коледа. Под капака…
… те откриват сърцето на святото M1, легендарния спортен автомобил със средно разположен двигател. Това между другото означава: 24 клапана, разпределени на 6 цилиндъра, шест отделни дроселови клапи, 286 к.с., характер на болид за пистата – при това екстремно семпло „опакован”…
…без никакви помпозни брони и спойлери. Навремето M5 все пак има предимство пред разполагащото с 68 к.с. M 535i.
Водачите на M5 са можели да се състезават с 911 – техническите данни на „бавареца” са 250 км/ч, 0 до 100 км/ч за шест секунди.
С оглед на комбинацията между динамични характеристики и стил, става ясно, защо M5 с право се счита за култов автомобил. Педалът на газта реагира почти телепатично, развъртайки се с лекота до ограничителя на оборотомера (6700 об/мин).
Спортна 5-степенна механична трансмисия…
… управлението с обратна връзка, каквато днес ни липсва при BMW, както и перфектният компромис между отлична управляемос и комфорт при настройката на окачването.
Категорично: при 4000 оборота става страшно. M5 се развърта до 6700 об/мин.
Нe трябва да забравяме и отличната прегледност, изправената, но перфектна позиция на седене, както и оптималният по отношение на ергономията кокпит, без никакви модерни екстри.
Сумата от всички тези качества е един вид универсален спортен гений с четири врати. Автомобил, който не изглежда като „спортист” и въпреки това приковава погледите на страстните водачи.
Серия E28, към която спада M5, е сред най-продаваните в историята на BMW. M5 блести с расов спортен мотор, перфектно настроена скоростна кутия и отлична управляемост.