Голямото сравнение: нужно ли ни е 4х4?

SUV-овете са най-предпочитаните автомобили – нужно ли им е обаче двойно задвижване? Тествахме и измерихме дали предното задвижване стига, за да се возите безпроблемно


12
юли
2017

ДВОЙНОТО ЗАДВИЖВАНЕ струва пари и коства тегло, повишава и разхода. През по-голямата част от годината го возите без необходимост. От друга страна, предното задвижване в днешно време е толкова усъвършенствано чрез интелигентни системи, че функционира добре и при тежки условия. Ето ви тема за дискусия.

Ние искахме да разберем дали е така и тествахме при екстремни условия – виж карето на последната страница – пет двойки SUV-ове, всяка с предно и с двойно задвижване. Техническият принцип при всички е почти един и същ. По принцип задвижвани са предните колела и посредством електронни многодискови ламелни съединители променливо се задвижват и задните колела. Десетте автомобила трябваше да издържат пет дисциплини:

1. Потегляне с товар от 400 килограма на борда по 12-градусово изкачване върху коловози от мокра неръждавейка.
2. Потегляне по изкачване с различен тип настилка: вляво мокра неръждавейка, вдясно мокър асфалт.
3. Ускоряване върху равна повърхност, левите колела върху мокър асфалт, десните върху мокър паваж.
4. Пълно спиране от скорост 80 км/ч върху същата настилка.
5. Мокра отсечка за управляемост със завои с различни радиуси, измерва се средното темпо.

Признаваме, че всички тези условия са тежки и различни от всекидневието – само така обаче можем да установим реалистично способностите на отделните системи. Имаше някои изненади. Започваме – нужно ли ни е наистина 4х4?

BMW X1 И ДВАТА СА ОТ КЛАСА

Вляво е версията с предно, а вдясно – с двойно задвижване: и двата модела се представиха впечатляващо

САМО ЕДНА БУКВА? Ако изберете X1 4×4 (xDrive) вместо 4×2 (sDrive), ще трябва да доплатите около 4000 лв. – и да возите 71 килограма повече. Иначе няма разлики: багажник, диаметър на завой, прикачен товар и полезен товар – всичко това е еднакво при предното и при двойното задвижване. Важи също така и за разхода на гориво. Въпреки различните данни на производителя по време на теста и двата модела дадоха резултат от 6,5 литра.

Избира се ръчно: темпото при спускане от хълм

Върху мократа отсечка за управляемост X1 показва високата си класа. И двата варианта, както този с предно, така и този с двойно задвижване, се справиха с отсечката пъргаво и бързо. При спирачния тест от скорост 80 км/ч върху мокра настилка от значение е внимателната настройка на ABS, ESP и окачването. И двата X1 спират много добре и се нуждаят от минимални корекции на волана, за да запазят курса.

Гладко като лед изкачване: всъдеходът се представя по-добре

По същия начин изглеждат нещата и при ускоряване върху трудна настилка: след кратко забавяне на старта и двата автомобила ускоряват бързо, като тук предимства има xDrive – той ускорява по-вихрено, поддържайки безупречно правия курс. Върху гладкото като лед 12-градусово изкачване моделът с предно задвижване се овладява леко и поддържа много добре курса – той обаче е по-бавен, тук моделът с двойно задвижване се откъсва напред.

Извод

X1 демонстрира висока класа, остава стабилен и с добра управляемост при екстремни условия, окачването и електрониката му имат отлична настройка. Моделът с предно задвижване се справя много добре, спокойно можете да си спестите 4х4.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >