Голямата гордост на малкия град

В източнобаварското градче Родинг бе създаден спортен автомобил, който благодарение на карбоновата си конструкция е екстремно лек. Направихме тест из родното градче на модела


13
апр.
2017

„Отначало искахме име на животно, но ни звучеше като машина на Бундесвера“, казва Майер. „Roding звучи по-интернационално“, добавя кметът Райхолд. Клиентелата също вече е интернационална. Първите роудстъри са купени от хора от Южна Германия, но и един американец, живеещ в Монако, също иска да кара Roding. „Поиска пробно шофиране, без да пита за цената“, спомня си Майер. По-късно клиентът определил поисканата сума като „прилична”. Това не е изненадващо. Пътуването с Roding, който с помощта на два карбонови елемента на покрива бързо се превръща в Coupé, наистина е вълнуващо. Моторът с 320 к.с. не се смущава от необичайното си напречно разположение. Съотношението „тегло-мощност” е под 3 кг на конска сила – гаранция за удоволствие от шофирането.

Дали обаче това е достатъчно, за да не бъде сполетян Roding от съдбата на подобен производител като Artega? Наскоро малкият производител обяви несъстоятелност. „Не е необходимо да пуснем на пазара стотици автомобили, за да бъдем на печалба“, обяснява предимството на фирмата управителя Майер. Родинг се счита за регион със слабо развита структура и бива подпомаган от държавата. Освен това помощ идва и от частни инвеститори. Не са за пренебрегване и бизнес-отношенията с BMW или Siemens. С технологичния концерн току е създаден роудстър с електрозадвижване с електромотори в главините на колелата. Роудстърът обаче все още трещи из Родинг, а на Фриц едва не му пада пицата от ръцете. Всъщност Фриц се казва Паскуалино. Тъй като италианското му име е трудно за произнасяне, а той самият живее от 21 години в Родинг, където държи ресторанта „Bella Italia“, сега е Фриц.  Майсторът на пици казва „Автомобилът има страхотна форма. Може да го сравниш с Ferrari.“ След това роудстърът изчезва и в Родинг отново е спокойно.


Карбонът: лек, здрав, скъп

Подсилената с карбон пластмаса (CFK), наричана още и карбон, все по-често се използва в автомобилната индустрия. BMW използва в електромоделите i3 и i8 изцяло карбонова конструкция, а други производители като Daimler използват карбона за отделни части в моделите си. Предимството на карбона е, че това вещество е екстремно леко и въпреки това притежава много голяма здравина.  Особено при електромобилите по този начин може да бъде балансирано теглото на акумулаторните батерии. Карбонът обаче е и скъп. Нишките, основа за материала, междувременно се произвеждат по-бързо и по-изгодно. Цените падат. Карбоновата каросерия на първия автомобил с еднолитров разход на гориво на VW през 2002 г. е струвала 35 000 евро – при готовия прототип на XL1 сумата е била само 5000. Експертите са на мнение, че материалът, използван за първи път преди 30 години от McLaren във Формула 1 за производството на монокока след десет години ще се използва в масовите модели.



 ИЗВОД

Artega, Gumpert, Wiesmann – това са малки германски автомобилни производители с различен успех. Какво по-различно прави тази фирма от Родинг? Тя залага не само на действително успешния роудстър, но и притежава компетентността за производство на карбонови части, като дори концерн като BMW е сред неговите клиенти. В Родинг с право могат да се гордеят с малкото си, но фино автомобилно производство.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: