2017
ПРЕДИ БЕШЕ РАЗЛИЧНО. Дори и скоростта. 200 км/ч – това беше скоростта на звука! Твърде малко бяха автомобилите, които я развиваха. И то само в Германия, където няма ограничения на скоростта, ексклузивна задача за най-лявата лента. Освен това и психологическо изживяване с гаранция за изпотени длани, с оспорвания морал на хората, които се движат с тези високи скорости – това е безспорно – наистина опасно. Днес нещата са различни. Поне от техническа гледна точка. Актуалните автомобили развиват около 140 к.с. – това е средната мощност на всички новорегистрирани коли.
И хоп – стрелката сочи 200 км/ч. Днес това е по силите дори на малки автомобили (например Opel Corsa OPC, която развива 230 км/ч). Дори и бусовете (VW T6 2.0 TDI развива 203 км/ч) се справят с лекота с магическата граница. Въпреки това: толкова високата скорост си остава тънка работа. И макар че от гледна точка на мощността движението по най-лявата лента обикновено не е проблем, никой не е отменил законите на физиката. Въздушно съпротивление, спирачки, стабилност по курса, реакциите на водача – 200 км/ч изисква несравнимо по-добро владеене на автомобила в сравнение с препоръчителните 130 км/ч. Все пак при 200 км/ч един автомобил изминава за една секунда 19 метра повече в сравнение със 130 км/ч. В този тест ще се опитаме да отговорим на въпросите: какво се случва с автомобила при 200 км/ч. Натоварва ли тази скорост техниката? Как се чувства водачът? И колко струва това удоволствие – на околната среда и на бензиностанцията?
Избрахме 10 автомобила. От употребяван (Mercedes C 180 K с пробег 420 000 км) до суперспортист (Porsche 911 Turbo S с 580 к.с.). Участниците трябваше да ни осигурят ценни данни за разхода на гориво, шума и спирачните възможности. Не всички автомобили успяха да се справят с пълната програма. Нашия стар бял С-клас трябваше да щади спирачките си. Внушителният пикап Dodge Ram има наложено ограничение на скоростта от 190 км/ч – мярка за сигурност от страна на производителя. А на V-клас на Mercedes тестовата отсечка с дължина 2,6 километра не му стигна, за да ускори до 200 км/ч. На следващите страници ще научите как се представиха десетте автомобила.
Abarth Spider: ШУМНИЯТ
Разполага с достатъчно мощност за 200 км/ч, но му липсват други качества за тази висока скорост. Да започнем с шума: Abarth Spider е брутално шумен. Вятърът фучи и свири покрай тънкия гюрук, двигателят реве – ние измерихме внушителните 86 дБ(A). Въпреки наглед доста по-аеродинамичната каросерия (в сравнение с VW Golf например) Abarth дори харчи повече от компактния модел. На шеста предавка коляновият вал на 1,4-литровия турбобензинов двигател се върти с около 5100 об./мин – това също допринася за „стресираното“ впечатление, което прави роудстърът при 200 км/ч.
170 к.с.
Макс. скорост: 232 км/ч
Разход при 200 км/ч: 17,7 л/100 км
Audi Q5: ТИХИЯТ
Двойните предни стъкла (ламинирано стъкло, опция) филтрират свистенето на вятъра, изисканият 4-цилиндров двигател е обезшумен много добре под предния капак – резултатът е, че при 200 км/ч (и спокойните 3250 об./мин) Q5 се движи сякаш без никакво напрежение по магистралата. Жалкото е, че при тази висока скорост кормилната колона и педалите вибрират, тук все пак се усеща напрежението. При тази скорост Q5 харчи 17,1 литра – учудващо малко за бензинов SUV с подобни размери.
252 к.с.
Макс. скорост: 237 км/ч
Разход при 200 км/ч: 17,1 л/ 100 км