2024
Ето какво написа AUTO BILD България преди 20 години
Третата генерация Grand Cherokee ще се появи на европейските пазари чак през лятото на следващата година, но ние вече имахме възможност да се запознаем на практика с възможностите му.

„Знаеш ли, че никак не си се променил!“ Тази позната от срещите между стари познати любезност е твърде подходяща за поздрав и при срещата с новото поколение на Grand Cherokee, което се очаква на пазарите на Стария континент през лятото на 2005 г. Предоставената ни изключителна възможност да управляваме новия всъдеход в родната му Америка обаче още отсега разкри, че „М-класата на Chrysler“ има много малко общо с предшественика си.
Grand Cherokee не е пораснал единствено на височина.
Външността на модела е модернизирана много предпазливо. Огромната радиаторна решетка все така доминира на предницата на всъдехода, светлините са придобили по-закръглена форма, а арките на калниците и каросерията са придобили забележимо по-ръбати очертания. Паралелно с това големият и досега индианец се е удължил с 14 см и е достигнал сериозните 4,7 м, които заедно с допълнителните 9 см в междуосието (2,78 м) и 2-та см повече на широчина (1,86 м), превръщат интериора на новия Grand Cherokee в разточително по размери пространство, предлагащо изобилие от простор на всяка една седалка. Въпреки снижения със 7 см покрив (1,72 м) в задната част на всъдехода все още е налице огромен багажник, чийто обем според американския SAE стандарт достига до твърде впечатляващите 2000 л.

Истински важните изменения при новия всъдеход могат да бъдат открити в техническата му платформа. Докато задното окачване продължава да разчита на стабилната твърда носеща греда, отпред вече работи независимо окачване на колелата и кормилна уредба със зъбна рейка и пиньон, вместо с досегашната тромава кормилна кутия. Благодарение на тези промени автомобилът е забележимо по-комфортен и лесен за управление, въпреки че типичната за американските возила по-мека настройка на ходовата част може би ще се нуждае от известно втвърдяване, за да бъде приведена в унисон с европейските предпочитания.

При предлаганото по желание в Америка задвижване на четирите колела Quadra-Drive II (американската базова версия е с единично предаване 2WD) Chrysler залага на електронни, вместо на механични блокировки. Налице са три от тях (преден, заден и централен диференциал) – напълно достатъчна предпоставка, за да позволят преминаването на Grand Cherokee навсякъде, където това би имало някакъв смисъл.

Необходимата за това мощ първоначално ще се осигурява от три бензинови двигателя в комбинация с петстепенен автоматичен предавателен механизъм. Това са новият 3,7- литров шестцилиндров мотор, модернизираният 4,7-литров V8 и венецът на гамата в лицето на 5,7-литровия V8 Hemi с мощност 330 к. с. Ясно е, че с тази двигателна гама големият всъдеход ще се представя подобаващо и на магистрала. Единственият въпрос без отговор на фона на актуалната ситуация на световните петролни пазари остава питането кой ще плаща сметката на бензиностанцията…

Според досега наличните данни средният разход на новия Grand Cherokee няма да е под 18 л на 100 км, но все пак има и добра новина – според официалната информация на Jeep съвсем скоро към гамата от агрегати ще бъде прибавен и новият 3,0-литров шестцилиндров V-образен CDI с 218 к. с. на Mercedes, който можеше да се види в показаната в Париж студия Vision R.