Главният дизайнер на MINI за новия Aceman: „трябваше да се върнем назад във времето“

0205
2024

„MINI Aceman е силен характер със собствена, млада индивидуалност в рамките на новото семейство на MINI. То има индивидуален език на формите, компактно е и изглежда пъргаво. С характерното си изражение то е перфектният спътник във всекидневието за всички, които ценят индивидуалността в градската среда.“ – Оливер Хаймлер, ръководител на MINI Design.

Господин Хаймлер, през 2017 година дойдохте в MINI –  как разработихте визия за пренасяне на моделите в бъдещето?Като се има предвид, че MINI е много традиционна марка, въпросът беше: как да трансформирате такава марка в бъдещето? За да отговорим на този въпрос, трябваше да се върнем назад във времето, когато е създадено класическото Mini, за да разберем духа на сър Алек Исигонис и да решим накъде се насочва марката MINI в днешния контекст. В следващата стъпка, заедно с нашия много разнообразен екип, ние се доближихме до същността на оригиналното Mini и формулирахме нашия собствен творчески начин на мислене. И въз основа на това разработихме цялостна визия за дизайн на марката, която служи като насока за дизайна на новите продукти.

Кое беше най-голямото предизвикателство за вас при разработката на изцяло нов дизайнерски език?

Най-голямото предизвикателство беше и е непрекъснатото ангажиране със силната история на марката. Първото MINI беше абсолютен пробив в автомобилната индустрия – това също е част от историята. Сега може да се каже, че MINI също е пробив и забравяме всичко, което се е случило преди. Но тогава губим сърцето на марката. Вместо това сега говорим за независими характери – и MINI Cooper веднага стана икона за нас. Доближавате се до оригиналната идея на оригинала: силен характер, но с възможно най-малко ресурси – „Charismatic Simplicity“ изразява и това.

Какво олицетворява новият дизайнерски език на MINI „Charismatic Simplicity“ и как той се отразява в новото MINI Aceman?

Става въпрос за силни характери и за това, че всеки член заема индивидуална позиция в семейството на MINI. Ако погледнете отстрани, например, MINI Aceman има много уникален дизайнерски език и уникална графика на арките на калниците. То е компактно, изглежда пъргаво и има известен устрем напред. Това прави този характер толкова харизматичен. В същото време избягваме ненужните стилови елементи. Упражнението беше да опишете собствения си характер, като използвате възможно най-малко ресурси.

Как бихте описали характера на MINI Aceman?

MINI Aceman е едновременно практичен, изразителен и уникален приятел във всекидневието. Той навлиза в света свеж и наивен и заема своето място в центъра на семейството на MINI. Независим характер, който може да бъде „edgy“ и се харесва на клиенти, които – независимо от възрастта си – ценят индивидуалността и личността в градската среда.

MINI Aceman е първи по рода си защо е най-подходящият автомобил за градската следа?

MINI Aceman се вписва перфектно в градската среда, тъй като интерпретира класическите ценности на MINI в модерен, изцяло електрически кросоувър формат. То предлага повдигната позиция на седене, която създава усещане за безопасност и разточителен простор, без да губи компактността и маневреността, които са характерни за MINI.

Какво ви осигурява свежо вдъхновение за разработването на нови модели на MINI?

Вдъхновението никога не е случайно, а идва от редовен, целенасочен обмен в нашия екип, в който всеки член споделя вдъхновяващи и завладяващи преживявания: един създава скейтбордове, например, друг е живял две години на ветроходна лодка. Правя разлика между пряко и непряко вдъхновение. Всичко това е част от косвеното вдъхновение, което подхранва този дух и може да се види в материалите, както и в повърхностите и в дигиталната концепция. Директно вдъхновение може да се намери например в архитектурата или модата. От решаващо значение обаче е креативният дискурс в екипа.

Как влияят новите, устойчиво произведени материали на дизайнерския процес при MINI?

Нашата визия за дизайн на марката се основава на нашия „Creative Mindset“, който включва четири водещи ценности: Heartbeat (Жизненост), Curiosity (Любопитство), Responsibility (Отговорност) и Daredevil (Дързост). Тези ценности представляват нашите основни принципи като наследство, любопитство към нови неща, устойчивост и смелост да се откроим. Устойчивостта и отговорното използване на ресурсите не означава отказ за нас, а по-скоро ние изследваме нови възможности в нашия творчески процес. Вместо материали като кожа, ние използваме алтернативни технологии, които позволяват повече свобода на дизайна и индивидуализация, например чрез използване на шарки или двуцветни композиции. Например 3D плетката като един от централните елементи на дизайна е вдъхновена от индустрията на спортните обувки. В допълнение, наред с други неща, поради естетически причини, ние заменяме хрома с нашия нов цвят Vibrant Silver.

С кои дизайнерски иновации на MINI Aceman сте особено горд?

Две неща по-специално, и двете са свързани с размера: MINI Aceman е изключително компактен, защото надвесите отпред и отзад са много къси. Въпреки това автомобилът е изключително безопасен. Това се дължи на наистина изключителна инженерна работа. Но специални са не само нещата, които можете да видите. Бих искал също така да подчертая как усещането за простор е доминиращо в целия интериор, така че да се постигне максимална лекота.

Има ли скрити дизайнерски трикове, които се виждат само при по-внимателно вглеждане?

Идеята зад малките „великденски яйца“, които сме скрили, е фактът, че човек иска да бъде изненадан. Не непременно в началото, но и след известно време. Дигиталната иновация позволява игривост, така че можете например да покажем навигационната стрелка като малко MINI или голяма въртяща се грамофонна плоча на централния инструмент. Така се появи и Spike, приятел от света на животните, който винаги е бил верен спътник на марката, който сега е един вид дигитален спътник. Така Spike влезе в MINI и сега живее и на дисплея, така да се каже.

В каква посока искате да развиете дизайна на MINI в бъдеще?

Като екип, ние сме на мнение, че „Creative Mindset“ остава насока със същото значение за нас и за бъдещите продукти. И в същото време ще се фокусираме още по-силно върху стойността на отговорността. Любопитство и отговорност – в момента пренасяме тези ценности с нас в мислите на следващото поколение.

Ако имаше продукт, различен от автомобили, който бихте могли да проектирате – какъв би бил той?

Мога да си представя много неща, но ако трябва да избирам, бих казал: ветроходна лодка. Плавал съм може би пет пъти в живота си, но продължавам да съм очарован от водата и справянето със стихиите, които властват там. За моята дипломна работа, заедно със свой състудент, проектирах тримаран, като проектът ни търсеше отговор на  въпроса дали концепцията а„Automotive“ може да бъде пренесна в област на мобилността, която не е задължително да се случва на пътя – вярвам, че има все още има огромен потенциал там.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин