2019
Oгромна група от специализирани в белодробни заболявания германски лекари изразява сериозни съмнения относно актуалните допустими стойности за нивата на фини прахови частици и опасността за здравето, породена от азотните оксиди. По този начин медицинските специалисти изразяват критика както към актуалните, така и към планираните забрани за по-стари дизели в големите градове. В специален документ, подписан от 107 лекари по белодробни заболявания, е изразено съмнение относно породената от азотния оксид (NO2) заплаха за здравето на населението.
Документът пледира за ревизиране на валидните към момента гранични стойности. Германският вестник BILD цитира част от документа: „Ние не виждаме научна обосновка за актуалните към момента гранични стойности за фини прахови частици и NOx.” В документа бившият президент на Германското дружество за пневмология проф. Дитер Кьолер изразява позиция, че голяма част от наличните изследвания, свързани с опасностите около вредните емисии на дизела, били плод на съмнителна методология.

Д-р Дитер Кьолер се съмнява в голяма част от изследванията за опасностите по отношение на здравето вследствие на дизеловите емисии
Посредством документа Кьолер и колегите му застават срещу позицията на настоящото ръководство на Дружеството на германските лекари по белодробни болести. В началото на декември то обърна специално внимание на рисковете за здравето, свързани с NO2, като се позовава на резултатите от проучване на известния Институт по медицина Хелмхолц със седалище в Мюнхен. Според това проучване съществували значителни рискове за здравето, дължащи се на азотен диоксид дори при ниска концентрация на въздуха като например сегашната граница на NO2 от 40 микрограма на кубичен метър въздух в като средна стойност на годишна база. От друга страна, BILD цитира проф. д-р Петер фон Викхерт, един от подписалите доклада: „Настоящите ограничения са изведени произволно, дебатът е плод на безумна истерия“.
Според информацията от проучването на Института Хелмхолц заболяваемостта на градското население била по-висока от тази при селското заради NO2- емисиите от дизеловите автомобили. За Кьолер обаче тази разлика се дължала по-скоро на други фактори като консумацията на алкохол, спортуване или пушене. „Вие превръщате случайна корелация в причинно-следствена връзка, за която няма обосновка.” Oчаква се критиката да бъде подкрепена и от още специалисти.
Спорът на лекарите по белодробни заболявания е от голямо значение по отношение на текущите дискусии за забрана за шофиране на стари дизелови автомобили. Настоящата законова граница е превишена в много германски градове, което стана причина много административни съдилища да започнат налагането на забрани за движение на дизели. Критиците смятат, че това е не е приемливо. Забрана за движение на дизели след Eврo 4 беше въведена на 1 януари 2019 в екозона на Щутгарт. Интересното в случая е, че дори главният лекар на Клиниката по белодробни заболявания към Червения кръст в Щутгарт проф. Мартин Хетцел подкрепя критиките на белодробните лекари: „В нашата клиника не сме регистрирали нито едно белодробно или сърдечно заболяване, което да е причинено от фини прахови частици или азотни оксиди. Няма и смъртен случай, който да се дължи на ФПР или на азотни оксиди. Всичко е съмнителен идеологически популизъм.“
Искане за ревизиране на граничните стойности
Критиците около Кьолер призовават федералното правителство да преразгледа сегашната гранична стойност за азотния диоксид. Стойността е въведена на базата на препоръка от Световната здравна организация. Други страни, като САЩ например, не следват тази препоръка, защото не смятат научната обосновка зад нея за достатъчно меродовна. В почти всички щати на САЩ средната стойност от 103 микрограма NO2 на кубичен метър е значително по-висока в сравнение с Германия. Ако същата стойност на NO2 бъде отчетена в Германия, дизеловите автомобили в по-големите градове ще бъдат тотално спрени.