2024
По-бързи, по-смели, по-склонни да поемат рискoве! Китайските автомобилни производители създават все повече иновации и въвеждат в серийно производство това, което другите се осмеляват да интегрират само в прототипите
Обърнете внимание и гледайте внимателно – защото сега започва автомобилното изложение в Пекин. Германските производители като BMW, Porsche, Audi, Mercedes и VW сега демонстрират силата си. Audi Q6 e-tron, електрическият Mercedes G-класа, Neue Klasse на BMW и прототип на VW трябва да впечатлят китайските клиенти, след като германските марки отслабиха позициите си на азиатските пазари.
Но през последните няколко месеца конкуренцията от Китай отново вдигна темпото си на развитие. Бях впечатлен от публикациите на китайския производител IM Motors за новия модел L6. Във видео се вижда как електрическият седан преминава лосовия тест със скорост 71 км/ч… без шофьор! Клипът обаче не може да бъде верифициран от независим орган. Затова се породиха спекулации относно това дали автомобилът наистина може да завива напълно автономно – което не е изключено. Все пак ADAC наскоро разкри резултатите от проучване, според което китайските автомобили са минимум на нивото на европейските по отношение на лосовия тест и ESP.
Но L6 притежава и други уникални характеристики. Автомобилът е оборудван с батерия с впечатляващия капацитет от 130 кВтч, която трябва да осигури пробег до 1000 километра и използва Semi Solid State клетки. Тя работи под напрежение цели 900 волта и позволява заряд за 400 километра само за 12 минути с помощта на функция за бързо зареждане при мощност 400 кВт.
Semi Solid State е комбинация от технологиите на традиционните литиево-йонни и на твърдотелните батерии. Този тип технология в момента е обект на разработки от страна на няколко автомобилни производителя, както и от партньора на Volkswagen Power Co. Nio дори обяви наскоро, че ще пусне в серийно производство батерия с капацитет 150 кВтч.
Китайските производители са бързи и смели
IM Motors е джойнт-венчър между SAIC Motor и технологичните компании Zhangjiang Hi-Tech и Alibaba Group. Съвместното предприятие е доказателство за иновативната сила, която се поражда при сливането на автомобилната и технологичната индустрия. В началото на годината на CES Hyundai представи прототип на Ioniq 5 с движение в „рачешки режим“, при който предните и задните колела завиват под ъгъл 90 градуса, за да се улеснят маневрите при паркиране.

IM L6 очевидно ще влезе в серийно производство с технологията на окачването VMC (Vehicle Motion Control), т.е. със завиващи задни колела, интелигентен електронен контрол на амортисьорите, въздушно окачване и въпросния режим, наподобяващ страничното придвижване на рак.
Китайските производители внедряват новите технологии невероятно бързо. В Mercedes го усетиха по трудния начин – защото хората от Щутгарт започнаха да рекламират функцията G-Turn (позволяваща завъртането на автомобила на място) при прототипа на електрическата G-класа. BYD Yangwang U8 обаче изпревари „кубчето“ – и беше пуснат първи на пазара с тази функция.
Докато търсенето на електромобили в Германия намалява, спирането на двигателите с вътрешно горене в ЕС до 2035 г. е поставено под въпрос, а жителите на Стария континент се съмняват все повече в развитието на електрическата мобилност, китайските производители демонстрират кои технологии позволяват електрификацията да върви напред. Китайците са бързи, смели и демонстрират готовност да поемат рискове, което е нож с две остриета. По този начин традиционни автомобилни производители като Mercedes, BMW, VW и вече дори Tesla се оказват под сериозен натиск за въвеждането на иновации. А другият им проблем е ценовата война: топверсията на IM L6 струва еквивалента на 90.000 лева.