2023
Според браншови анализ германските производители на електрически автомобили са подложени на още по-сериозен натиск заради конкуренцията на други държави – преди всичко поради нови конкуренти, включително и по-евтини модели от Китай. „За разлика от Tesla и китайските производители, те имат по-сериозни проблеми с доставчиците си и с темпото на пазара като цяло“, пише експертът от Center of Automotive Management (CAM) Щефан Брацел.
Фактът, че китайските производители на автомобили продължават да доминират на вътрешния пазар – който е най-важният в света – става все по-важен. Те обаче стават все по-агресивни в други региони и разчитат на увеличаване на износа си.
В Китай за миналата година местните производители постигат главозамайващ ръст на продажбите на електромобили, разкриват проучвания на CAM. Брацел дава за пример BYD (184 процента), Leapmotor (158 процента) и GAC/Aion (119 процента). Междувременно пазарните дялове на трите германски гиганта Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz в Поднебесната империя се свиват, ако разглеждаме автомобилите с всички видове задвижвания.
Що се отнася до продажбите само на изцяло електрически автомобили, германците се справят по-добре, например марките на Volkswagen Group в Китай регистрират увеличение от 68,2 процента за 2022 г. Но според Брацел моделната политика също играела решаваща роля: „Китайците имат сериозни планове за експанзия и предприеха стъпки за атака към Запада, особено в сегмента на малките и компактните автомобили, където конкуренцията не беше толкова ожесточена.“
Негермански марки запазиха лидерството в глобалните общи продажби на електромобили. С повече от 1,3 милиона реализации за 2022 г., Tesla остава номер едно, следвана от двете китайски марки BYD и SAIC. Всички германски производители накуп са произвели почти толкова електромобили (921 000), колкото BYD сам (911 000). В света VW Group е на четвърта, а BMW – на седма позиция.
„Германските производители на автомобили са подложени на изключително напрежение“, обобщава изданието. „Volkswagen, BMW и Mercedes-Benz увеличават своите продажби електрически автомобили, но не могат да поддържат темпото на водещата група около Tesla и BYD.“ Според Брацел германските компании имали нужда от разширяване на моделната гама и технически иновации, „за да оправдаят по-високите си цени и да останат успешни в дългосрочен план“.