Германските автомобилни производители – против наказателните мита за китайските електромобили

1206
2024

Германските автомобилни производители се обявиха срещу наказателните мита върху китайските електрически автомобили. В други браншове на германската индустрия обаче не споделят същите нагласи

Европейският съюз обмисля налагането на наказателни тарифи върху вноса на електрически автомобили от Китай, за да смекчи растящия конкурентен натиск от евтини модели на ток, субсидирани от китайската държава. Очаква се предварително решение по казуса да бъде взето в рамките на следващите дни.

Германските автомобилни производители обаче не одобряват тази стъпка. Още в средата на май 2024 г. компании като Volkswagen и BMW се обявиха против наказателните мита. Причината: зависимостта на германските компании от китайския пазар и от доставчици от Далечния изток е твърде голяма. А евентуални контрамерки от страна на Китай биха могли да доведат до огромни загуби за германската автомобилна индустрия, аргументират се производителите, някои от които дори произвеждат моделите си в Поднебесната империя.

Проучване на Германския икономически институт показва, че мнението на „големите“ в германския автомобилен бранш не е представително за цялата германска индустрия. Институтът провежда проучване сред 900 германски компании от сектора на промишлеността и свързаните с индустрията услуги, в което цели да разбере как тези компании възприемат нарастващия конкурентен натиск от Китай и какво мислят за евентуалните контрамерки. Резултатът: две трети от компаниите в производствения сектор виждат в нарастващата конкуренция от Поднебесната империя сериозно предизвикателство. 60 процента от компаниите в секторите за научноизследователска и развойна дейност също смятат, че бизнесът им бил застрашен от китайската индустрия, която често бива субсидирана от държавата. Според тях конкурентният натиск се бил увеличил значително през последните пет години и тенденцията била да продължава да расте.

80 процента от анкетираните одобряват наказателните мита

Според проучването голяма част от анкетираните компании гледат с добро око на евентуалното въвеждане на наказателни мита за китайските електромобили. Около 80 процента са на мнение, че подобни мерки принципно биха били оправдани. По-голямата част от компаниите също подкрепят активното предотвратяване на трансфера на чувствителни технологии, при който имало опасност високите технологии да преминат от германските компании към китайските военни. Като цяло германската индустрия възприема конкурентния натиск от Китай като сериозна заплаха за бъдещето на Германия в ролята й на индустриална сила.

Половината от всички компании в проучването страдат поради подбиване на цените (с над 20 процента) заради компании от Далечния изток, което е с над 20 процента под цената на собствените им продукти. В някои случаи китайските предложения били дори с 30 процента по-евтини. Повечето германски компании подозират, че зад ниските оферти стояли държавни субсидии.

Според проучването германските компании вече регистрирали спад в печалбите между 60 и 95 процента. Това водело до все по-сериозен спад в производството и до местенето му в други държави с по-ниска цена на труда, както и със свързаните с това съкращения. Въз основа на резултатите от проучването Германският икономически институт класифицира конкурентния натиск от Китай като неминуема заплаха за германския бизнес модел и подчертава, че степента на одобрение за по-строги действия срещу Китай е изключително висока.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин