2024
Откакто държавните финансови стимули за електромобили в Германия отпаднаха, търсенето на този тип МПС там падна драстично. А това се оказва сериозна заплаха както за борбата с климатичните промени, така и за оцеляването на автомобилната индустрия. Федералното правителство обмисля спешни мерки за справяне с проблема.
През миналата година положението беше такова, че много хора бяха повярвали в бързия преход на Германия от ДВГ към електромобили. Благодарение на държавните премии за покупката на нови електрически модели, много хора смело минаха от бензин или дизел на ток. В края на 2023 г. обаче федералното правителство неочаквано отмени финансовите стимул и ситуацията се промени драстично. Докато в много други индустриализирани държави продажбите на електромобили продължават да се увеличават, търсенето им в Германия отслабва значително. Заложената първоначално цел за 15 милиона реализирани електромобила до 2030 г. в момента изглежда почти непостижима и германската автомобилна индустрия е под все по-сериозен натиск заради слабите продажби. Според Бундесрата държавата трябвало да вземе спешни мерки.
По данни на Tagesspiegel.de федералните провинции Долна Саксония и Заарланд наскоро са внесли предложение за резолюция за повторно въвеждане на бонуса за електрически автомобили в Бундесрата с подкрепата на Хесен. Според министър-председателя на Долна Саксония Щефан Вайл (SPD) след премахването на премията пазарът не се бил възстановил и държавата трябвало спешно „да измисли нещо“. Въведеният наскоро бонус за служебни автомобили на ток бил добро начало, но според Вайл частните клиенти трябвало да бъдат върнати „в играта“. Предложението за резолюция има за цел да мотивира федералното правителство да се ангажира значително по-активно по този въпрос. Предложението обаче не е правно обвързващо и няма краен срок за одобрението/отхвърлянето му от федералното правителство.
Автомобилната индустрия и целите в областта на климата са в опасност
В заявлението си камарата на провинциите подчертава, че германската автомобилна индустрия била инвестирала огромни средства в развитието на електрическата мобилност, като и че със своите 770.000 работни места била най-важният индустриален сектор в Германия. Ето защо е изключително важно тя да продължи да разширява производствения си капацитет и да може да бъде конкурентоспособна на световния пазар. За да бъдат постигнати целите на федералното правителство по отношение климата, били необходими „сериозни усилия“. Ето защо държавата трябвало да осигури „необходимите импулси на икономическата политика“, за да позволи „ускорено и последователно налагане на електрическата мобилност“. За тази цел трябвало да бъдат предприети и „мерки за изграждане на доверие и приемане“, които да се преборят с нежеланието на гражданите да купуват модели на ток.
Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
Според камарата разширяването на инфраструктурата за зареждане играело решаваща роля за развитието на електрическата мобилност. Това трябвало да бъде синхронизирано с ускорено разширяване на възобновяемите енергийни източници, както и на електрическата мрежа. От Бундесрата критикуват и отстъпките за дизела, които все още не са премахнати. Те струват на федералното правителство около 9,6 милиарда евро годишно. Държавата обаче била похарчила само 3,4 милиарда евро за финансиране на електромобили през 2022 г. Затова цената на дизела трябвало постепенно да се доближи до тази на бензина. В същото време Бундесратът призовава бонусът за служебни автомобили на фосилни горива да бъде премахнат. Тепърва обаче ще видим дали федералното правителство ще приеме предложенията и ще ги приложи.