В този уникален 5-литров W 126 AMG са инвестирани 200 хил. лева!

1403
2025

Този Mercedes 500 SEL 5.0 AMG с кодово име Blueberry е не само уникат, но и автомобил с историческо значение за марката AMG. Уникалният 500 SEL скоро ще бъде продаден на търг

В рамките на Sealed Drop известната аукционна къща RM Sothebys предлага за пръв път Mercedes 500 SEL 5.0 AMG на широката публика. Моментът е избран много хитро, защото особено в САЩ еуфорията около т.нар. Pre-Merger-AMG в момента е много сериозна: през последните години ранните AMG-та се превърнаха в истински магнит за колекционерите – които са готови да плащат рекордни суми. В случая обаче не става дума за „обикновено“ AMG, а по-скоро за автомобил с историческо значение. Запознайте се с цялата историята на тази уникална машина!

AMG-то е било коледен подарък

В началото на 80-те години съоснователят на AMG Ханс Вернер Ауфрехт поддържа тесни бизнес отношения с някой си Ричард Бъксбаум. Бъксбаум, основател на AMG North America, често посещава Афалтербах. На една от срещите си с Ауфрехт споменава, че в САЩ никъде нямало Mercedes 500 SEL в по-интересен цвят.

Това несбъднато желание е искрата, „запалила“ проекта Blueberry. През юли 1984 г. Ауфрехт купува 500 SEL в редкия син металик Lapis (код на боята: DB 932 H) – с намерението да го модифицира за своя ценен бизнес партньор Бъксбаум – и да му изпрати колата като коледен подарък!

Прякорът „Blueberry“ не е избран случайно: всичко по този 500 SEL е решено в цвета на каросерията, дори надписите.

Тъй като пищният W 126 е трябвало да бъде изненада, Ауфрехт предприема необичайна стъпка: той предлага да продаде на Бъксбаум стандартния 500 SEL, който купува от автокъща Karl Russ. Бъксбаум се съгласява и очаква доставката на автомобила в началото на 1985 г. – а това означава, че не остава много време за подготовката на лимузината.

През есента на 1984 г. екипът на AMG се захваща за работа и създава уникалното произведение, което нарича Blueberry. Първо сивият велурен интериор е заменен с изцяло кожен, включващ дори електрически регулируеми седалки от SEC. Поставени са също 4-лъчев волан от AMG, нови уреди, както и нови декоративни елементи. Дървото зебрано е избелено на ръка, а след това – боядисано в сиво. Този сложен процес е приложен за всички части като централната конзола, скоростния лост и панелите на вратите.

В интериора стандартната велурена тапицерия е заменена със сива кожа. Панелите на вратите са украсени със син декоративен шев.

Отвън модификациите са дори още по-мащабни. В допълнение към пълния бодикит AMG са монтирани характерните за онова време и изключително търсени в момента 16-цолови джанти AMG Penta. Звездата е боядисана в цвета на автомобила, както и всички хромирани части. Дори надписът „500 SEL“ беше боядисан.

Завършване през януари 1985

Но само оптичният тунинг не е бил достатъчен. В Афалтербах монтират също спортно окачване Bilstein, преработен диференциал с блокаж и изцяло нова генерация, включваща нови колектори и двойни ауспухови тръби. Накратко: 500 SEL получава цялостния пакет с подобрения от AMG.

Фактура доказва, че Blueberry е завършена на 11 януари 1985 г. Така че първоначалната цел AMG-то да бъде финализирано и доставено до Коледа не е постигната. Но макар и с малко закъснение, в началото на 1985 г. хората на Ауфрехт изпращат по факса фактурата на AMG North America. На нея има малка бележка, че това е коледен подарък за семейство Бъксбаум, които били поразени от щедростта на германците.

През март 1985 г. уникалната лимузина пристига в дома на Бъксбаум в САЩ и през следващите 15 месеца се използва като служебен автомобил, „училищен автобус“ и високоскоростно такси. През това време W 126-ицата усърдно трупа мили – и след 15 месеца таблото вече отчита 15.365 мили (еквивалентни на 24.728 километра).

Семейство Бъксбаум вероятно е щяло да продължи да кара своето AMG още известно време, но през юни 1986 г. милиардерът Рик Коен се обръща към хората от AMG Северна Америка с огромна молба: да му намерят S-класа в специален цвят. Тъй като Blueberry се оказва единственият W 126 с по-атрактивен цвят към момента, Бъксбаум решава да се раздели с колата, след като се консултира със семейството си.

Коен използва SEL-а за ежедневна кола през следващите пет години и й навърта доста километри. Той кара лимузината редовно за обслужване при специалиста по Mercedes-и Джон Куей. Когато през 1991 г. Коен започва да си търси нова кола, Куей решава да се възползва от случая – и няколко дни по-късно купува специалния 500 SEL 5.0 AMG.

По V8-двигателя има много малки промени: монтирана е нова изпускателна система с нови колектори. В описанието на автомобила мощността не е упомената.

Бъксбаум обаче тъгува за S-ката – и след повторната й продажба веднъж годишно моли Куей да му продаде колата обратно – но без успех. Новият собственик познава автомобила и уникалния му характер. Той кара AMG-то само през уикенда в периода между 1991 и 2022 г. и за цялото това време изминава едва 19.000 километра.

Висока прогнозна цена

През октомври 2022 г. Бъксбаум вече е изгубил надеждата отново да си прибере AMG-то – но получава изненадващо обаждане от Куей, който му предлага автомобила – но с уговорката, че ще върне някогашния му блясък. Бъксбаум приема предложението с благодарност и веднага се захваща за работа.

До 2024 г. 500 SEL 5.0 AMG е реставриран без да бъдат жалени средства. Над 50.000 долара са похарчени само за техниката под ламарините, а още 46.000 – за козметични ремонти. Общо около 120.000 долара са инвестирани в уникалната лимузина на AMG, която в момента е само на 183.938 километра (114.294 мили).

С оглед на сериозната инвестиция, оценката от 150-200 хил. долара, която от RM Sotheby’s дават, вече не изглежда толкова астрономическа. Особено с оглед на историческата значимост на този уникален AMG-модел.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин