2018
Ноемврийската сутрин с температура няколко градуса над нулата определено не е най-приятният момент да се качиш на влакче с отворени вагони. Да, почти като онези, на които се возих за последно през ваканцията между четвърти и пети клас на Равда. Сега обаче море няма, а наоколо препускат други подобни композиции, но не натоварени с леко премръзнали журналисти, а с части. Нямаме възможност да спираме и да се наслаждаваме за дълго на промишления пейзаж – защото пречим на електрокарите с по няколко ремаркета, които превозват компоненти за новия Ecosport. Това е третият модел на Ford, който заводът на марката в Крайова, Румъния, произвежда.
Малкият кросоувър дава хляб на 4500 души от града, намиращ се само на 100 км от агонизиращия Видин. Съвсем скоро, когато тук започне да се прави и втори модел с овална емблема, ще се отворят още 1500 работни места – и то въпреки роботизацията на производството, която в някои сектори на завода достига 95 процента. „Хората са най-ценното нещо за нас тук“ – британецът Иън Пиърсън веднага е готов с отговора на въпроса „Какво е най-голямото преимущество за Ford в Румъния?“. В интерес на истината, заводът в северната ни съседка е остатък още от времето на Чаушеску – създаден е през далечната 1976 г. като джойнт-венчър между Citroen и румънското правителство за производството на Oltcit. През 90-те започва ерата на Daewoo, която продължава до 2006 г. От 2009 Ford влиза във владение и скоро размерът на инвестициите в предприятието ще достигне 10 млрд. долара.

В Румъния Ford
Motor Co. произвежда автомобили и преди Втората световна война – но в град Флореаска; тогава компанията е правила около 2500 коли годишно – колкото днес oт Крайова излизат за седмица…
Докато нашата композиция лъкатуши из завода, простиращ се на площ около 1 млн. кв.м, възрастни инженери ни разказват за организацията на производство във всеки цех; роботите Kuka неуморно си подават парчета метал или правят заварки; красиви млади момичета прокарват кабелна инсталация, а както млади момчета, така и възрастни мъже внимателно проверяват качеството на изработка и следят за нередности. Всичко напомня на пчелен кошер, с който Артър Хейли сравнява автомобилен завод в романа си „Колела“. Табела със задрасканите лога на социалните мрежи разкрива защо работниците успяват да бъдат толкова съсредоточени в дейността си. Повечето от тях все пак съумяват да откраднат по някоя секунда от времето си за всеки Ecosport, за да ни се усмихнат и помахат.
Голяма част от продукцията е с десен волан – тъй като е предназначена за износ към Великобритания. При много от автомобилите клиентите са решили да се поглезят, като поръчват покрив в различен цвят от този на каросерията. За бояджийския цех това не е предизвикателство. Там полагат и трите слоя на лаковото покритие, без да се налага да изчакват съхнене – благодарение на иновативна технология, която се прилага заради ограниченото пространство.
Време е да се връщаме обратно в административната сграда, където колегите фотографи връщат специалните защитни обувки, използвани по време на снимките. Минавайки покрай пощенските кутии, откривам надписа Yazaki – на японския гигант за окабеляване с производствени мощности у нас, който доставя компоненти на Ford. И с радост отбелязвам, че Ecosport е и български. За да не завършвам песимистично.