В НОВИЯ НИ БРОЙ 3/2020 ЩЕ НАМЕРИТЕ


12
мар.
2020

Страхът от страха

Автосалонът в Женева отменен заради коронавируса. Осемдесет процента срив на продажбите на автомобили в Китай вследствие на епидемията. Възможно е две трети от населението на планетата да бъдат повалени от още слабо познатата коварна болест… Тези дни положителните новини са рядкост. А те са най-ефикасното лекарство срещу страха. Затова нека се заразим от оптимизма на хора като Илън Мъск, който склони пред екоактивистите да изчака зимния сън на прилепите, преди да започне строежа на първата фабрика на Tesla в Европа. Да се инспирираме от Ли Шуфу, собственика на Geely и Volvo, както и акционер в Daimler, който ще изгражда сателитна мрежа от 500 орбитални спътника. Те трябва да ни навигират много по-добре от сегашната GPS система, защото ще бъдат разположени по-близо до Земята. И да не се отказваме лесно. Като например новото ръководство на Съюза на германската автомобилна индустрия, което след провала на Автосалона във Франкфурт насрочи следващото издание в Мюнхен, но не в изложбени палати, а на улицата, за да покаже в реални условия предимствата на съвременната мобилност. Само няколко дни по-късно в баварската столица започва Октоберфест – най-големият празник на бирата. Включително и на безалкохолната за шофьори!

Ford увеличава удоволствието

Познато име, нова концепция. Ford Puma смята да разбърка картите в сегмента Mini-SUV. Потенциалът е налице

ЕЛЕГАНТНАТА ДИВА ЧЕР­НА КОТКА Е ОТНОВО ТУК. Първата Puma бе малко Coupé на базата на Fiesta и красеше пътищата в края на 90-те. Днес, поч­ти 20 години по-късно, Ford отново залага на това име и кръщава с него своя малък кросоувър. Отново на ба­зата на Fiesta и с дължина от 4,21 ме­тра котката се настанява в ловните полета на Kia Stonic, Peugeot 2008 и Volkswagen T-Cross. Както споделят представителите на производителя, малкият SUV не трябва да се възпри­ема като римейк на първата Puma. Името се е появило случайно при дискусия във фокус група по време на анализ на автомобила. Асоциаци­ята била толкова сполучлива и така се харесала на експертите, че от Ford решили отново да въведат обозначе­нието Puma, въпреки че определено нямали такова намерение.

Изкуство или наистина се движи?

МОЖЕМ ДА СЕ ПРОЯВИМ КАТО ЛОШИ И да попитаме: „Бихте ли го направили?“ Бихте ли дали 120 000 за SUV, който дели една и съща техника с Opel Grandland X и Peugeot 3008? Толкова пари за автомобил, в чийто талон като производител стои… Не, приятели, не пише Citroën! DS не е разкрасен шеврон в концерна PSA, а нещо, което е например Lexus за Toyota, Infiniti за Nissan, Maybach за Mercedes. Въпреки че 120 000 лв. … Дали DS 7 Crossback E-Tense 4×4 наистина струва толкова? Нека се огледаме. DS 7 е 4,57-метров SUV, или с 12 см по-дълъг от 3008, както и с 9 см по-дълъг от Grandland X. Забелязва се на задната седалка, където качване- то е удобно, а пространството за краката – превъзходно! Задните облегалки се сгъват поотделно и с натискане на бутон – естествено френският президент Еманюел Макрон и съпругата му трябва да се возят и пътуват удобно в своя държавен автомобил.

ПРОСТО СПОРТНИ АВТОМОБИЛИ

200, 245, 300, 310 К.С. К О Й В ДНЕШНО време би си помислил, че автомобилният салон в Женева щеше да се превърне в актуално спортно студио? При това говорим за цяла армада от компактни моде- ли, а не за суперспортисти като следващото Porsche 911 Turbo. Започваме с мащаба за спортен компактен модел, Golf GTI. Това е осмото поколе- ние от премиерата на модела през 1976 г. По онова време бяха достатъчни 110 к.с., за да бъдат разбунени духовете. Днес конете са минимум 245. Правилно. VW прави ъпгрейд на мощността на базовата версия на GTI до нивото на ак- туалната версия Performance, която в бъдеще ще отпадне. Както обикновено, при VW се предлагат алтернативи на класическата GTI концепция.

LA FRANCE VIVE!

Франция е жива! С новото Zoe R135/Z.E. 50 Renault по впечатляващ начин показва как може да бъде осъществен пробивът на електрическата мобилност – и къде изостава Made in Germany по тази тема. Качество, наличност и време за доставка – всичко това говори в полза на Zoe

MADE IN GERMANY Е НЕЩО, КОЕТО ви­наги върви в световен мащаб. Говорим за Mercedes, BMW и Audi, които винаги са в челото. Поне що се касае до Стария свят. Ако взе­мем предвид, че бъдещето на автомобилите задължително минава през електрическа­та мобилност, тази good old Germany изглежда плашещо стара. Tesla произвежда готини автомобили (добре, отскоро и Porsche). Но достъпни електромобили за масовия клиент? При VW ги има или малко поостарели (e-Up/e-Golf), или все още непоявили се на пазара като ID.3. А при премиум мар­ките цените стартират от 76 000 (BMW i3), 164 318 (Audi e-tron) и 142 500 (Mercedes EQC) лева. Тоест не са по джоба на всеки.

Автопилотът на Google

БЪДЕЩЕТО НА МОБИЛНОСТТА СЕ НАМИРА В хале с размерите на половин футболно игрище в индустриалната зона на Чандлър, предградие на Финикс, Аризона. Неколкостотин автомобила, всичките еднакви. Chrysler Pacifica Hybrid, бели, лесно разпознаваеми заради извивката на покрива. Вътре се намират 360-градусова камера и лазерен скенер. Тук няма човек зад волана – водачът от плът и кръв е излишен. Автомобилът представлява високотехнологична обвивка за споделено пътуване. Управлявана от система, която трябва да функционира по-добре от човека зад волана. Добре дошли при Waymo (съкратено от Way of Mobility). Фирмата е собственост – също както и Google – на американския концерн Alphabet, награден неотдавна като най-иновативната фирма на 2019 г. Тук, в Аризона, Waymo тества от две години насам автономното шофиране по обществени улици. На магистралата обвивката пада. Автомобилни производители като Tesla имат частично автономни автомобили до Level 2, но за посестримата на Google фирма Waymo има всичко или нищо.

Сравнителен тест

СТАВА НАПЕЧЕНО

ПРЕЗ СРЕДАТА И НАЙ- ДОБРЕ НАПРАВО НА върха. Горе-долу така хората от Волфсбург си представяха нещата с новия Golf. В първия сравнителен тест Golf VIII се изправя срещу BMW Серия 1, Kia Ceed, Mercedes A-клас и Opel Astra – всички с бензинови двигатели с около 150 к.с. и автоматична предавателна кутия. Дали евъргрийнът на Volkswagen ще успее с новата си и скъпа система тип „мек хибрид“ да се наложи над силната конкуренция?

Част 2 на сравнение на концепции на задвижване

BMW 330i, 330e und 330d | Test Antriebsvergleich Teil 2

Който може, да избира… Във втората част на нашето голямо сравнение на задвижването дизелът, бензинът, токът и метанът се борят за благоволението на клиента

НЯМА ПО-ПОСТОЯННО НЕЩО ОТ ПРОМЯНАТА. Това, което е знаел преди 2500 години Хераклит, важи в пълна степен за настоящето. Преди всичко в областта на климата и транспорта нищо не е както преди. Сигурно е единствено, че ще продължи да има климат. И ние ще продължим да сме мобилни – да, и да управляваме автомобили. Така е, но как и какво? Тук мненията се различават. Макар че не е задължително. Във втората част на сравнението на концепциите на задвижване AUTO BILD ви дава ясни отговори. След Audi, Toyota и Volvo в миналия брой, сега е ред на BMW със Серия 3, Hyundai с Ioniq, Mercedes с A-клас и Seat с Ibiza. Основният въпрос при всички модели: кое е най-подходящото гориво за утрешния ден? Естествено в сравнението ни участва класически двигател с вътрешно горене (на бензин или дизел), а също и електромотор във вариант Plug-in хибрид или хибрид. В тази част имаме и модел на метан – екологичен и евтин. Кой от тях е препоръчителен?

С ВНУШИТЕЛНА ОСАНКА

СЪЩО КАТО РЬОРЛ! ИЗВИНЯВАЙ, ВАЛТЕР, НО все пак става дума за ТВОЯТА кола. Спомняш ли си? 1980, изобретяването на quattro, четири години по-късно ти, карайки като автомобилен бог, спечели рали Монте Карло. Нека обобщим: Audi е quattro, а quattro е Рьорл, а сега компактният модел на Audi отново показва широки задни калници като някогашното quattro на Валтер от 80-те години. Да, става дума за новото Audi A3, или по-точно за четвъртото му поколение. Автомобилът винаги е бил един благороден Golf, като започва кариерата си през 1996 г. на базата на Golf IV, по-късно през 2003 г. бе Golf V, а за последно през 2012 – Golf VII; сега платформата MQB на Golf VIII заедно с модерните екстри по отношение на електрониката осигуряват техниката на модела.

ПРИЛОЖЕНИЕ ЗА МОТОЦИКЛЕТИ

– Електрическите мотоциклети настъпват

– Honda с впечатляващи премиери на изложението в София

– BMW S 1000 XR: ъпдейт за ендуро

ДИВИТЕ МОМЧЕТА

Евтин употребяван автомобил? Дали е добра идея?

Струва ли си да си купите употребяван автомобил до 5000 лв.? Преглед на модели от всички класове

Непреходният

Morgan im Sachsenwald

ВР Е М Е Т О ТЕЧЕ ПО РАЗЛИЧЕН НАЧИН в британското градче Малвърн. Там от 110 го- дини се намира седалището на Morgan Motor Company. Точно до клуба по ръгби и типичните английски редови къщи. Близо 200 души работят за семейната фирма зад стените с червени тухли. Те произвеждат точно 800 автомобила годишно – разбира се, сглобяването става на ръка. Сред тях са 4/4 – в програмата от 1936 и с това най-дълго произвежданият сериен автомобил на света. Другояче формулирано: на теория Бирмингам е на час път с кола. В действителност обаче ги делят десетилетия. Останалата част от света работи по автомобилната революция. При Morgan животът е в миналото. Там няма разбиране за електрическата мобилност, автономното шофиране и спирането на двигателите с вътрешно горене. Тук се живее според традициите. През изминалите 110 години ръководството на фирмата се сменя само два пъти. След половин век и смъртта на основателя на фирмата Стенли Морган неговият син Питър поема бизнеса. След 40 години той от своя страна предава щафетата на своя син Чарлс. Горе-долу през такъв период Morgan пуска на пазара нов модел.

Още по темата