В НОВИЯ НИ БРОЙ 18/2018 ЩЕ НАМЕРИТЕ


28
ное.
2018

РЕДАКТОР НА БРОЯ  ДИМИТЪР ПЕШЕВ

АЛБАНИЯ НИ ИЗПРЕВАРИ

В НАЧАЛОТО НА НОЕМВРИ AUTO BILD БЪЛГАРИЯ ОРГАНИЗИРА ГОЛЕМИЯ TEST THE BEST 2018, в който събра някои от най-интересните нови модели на родния пазар – от много изгодни „малолитражки“ до луксозни големи SUV-ове. Малък кросоувър на индийската марка Mahindra, голям SUV на Volkswagen, „хотхеч“ на Renault, eлектрически Nissan, достоен и за по-дълги разстояния… „букетът“ от автомобили беше изключително пъстър и атрактивен, както можете да се уверите от нашата публикация на стр. 38. Да видиш толкова много нови автомобили на едно място е прекрасно – а да ги гледаш как се движат по пътя и как целият трафик е съставен от тях – още по-прекрасно. Но след като специалният ден приключи, по отсечката отново потеглиха онези „уникати“ нов внос. И не, няма да се опитваме да виним хората в провинцията с по 500-600 лева доход, че не могат да си позволят нови автомобили. Ще виним държавата, че по никакъв начин не се стреми да стимулира покупката на коли „от шоурума“, както и да ограничи вноса на „гробниците“ в „университетска“ възраст, „възродени“ като трупове от моргата и минаващи на ГТП „по втория начин“. Защото по отношение на тази политика сме по-назад дори от Албания, която официално прекратява вноса на автомобили над 10 години от началото на 2019.

WLTP Това трябва да знаете

От 1 септември 2018 година емисиите на автомобилите се определят по тестовия цикъл WLTP. Ако все още не сте разбрали какво точно означава той – ние ще ви обясним

ДОСЕГА ПО ПРИНЦИП АВТОМОБИЛИТЕ винаги харчеха значително повече от обявеното от производителите. И за това си имаше причина. И тя се наричаше NEDC. Този „Нов европейски цикъл на движение“ предписваше на производителите как да измерват разхода на гориво и емисиите. Или по-точно: как имат право да го правят. Защото този метод нямаше почти нищо общо с реалността. На хартия автомобилите винаги бяха по-икономични отколкото на пътя. Тестът WLTP От 1 септември производителите трябва да сертифицират всичките си модели по WLTP. Това означава: всеки автомобил, който можете да купите от дилъра, трябва да е преминал тест по WLTP. Естествено, не конкретният автомобил в шоурума, а такъв със същата конфигурация от двигател и трансмисия. WLTP е абревиатура на Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. За всеки автомобил този тест продължава 30 минути. През това време изпитателният стенд симулира движение в града, по междуградските пътища и по магистралите. Автомобилът се ускорява до 131 км/ч, спира, после ускорява отново.

 

SUV или компактен автомобил?

Какви са ползите от качването от компактен модел към SUV? Ще сравним шест предпочитани двойки: напълно обективно, но и с много чувство

ВС И Ч КИ Г О В О Р Я Т З А SUV, КАКВО ИМ СТАВА? Нека започнем така: тези автомобили изглеждат по-спортни, с висока позиция на се- дене като Mercedes B-клас или Golf Sportsvan. Освен това са по-удобни. Качвате се и слизате по-лесно и на светофара гледате над стоящия пред вас. Е, освен ако той също не е SUV. Тъй като SUV-овете стават все повече, по-изгодни и по-малки. Някои от тях са толкова маневрени и пъргави, че могат да заместят малък автомобил. Например Opel Crossland се нуждае от малко място за паркиране и създава усещането, че е над нещата. Двойно задвижване или огромни джанти? Модерните SUV-ове отдавна са се отказали от ненужните и скъпи екстри. Важно е само едно: какво предлага един SUV в сравнение с компактния автомобил? Сравняваме шест двойки от шест марки, от скъпия Mercedes до близките до народа Opel и Renault. Оценявахме както обективни неща като предлагано място, динамични характеристики, разход на гориво и разноски, така и субективни фактори. Колко комфортен, пъргав или тих е всеки от двойката? И естествено на преден план излязоха важните предимства на SUV-а: колко по-високо седите, какъв е обзорът и носи ли плюсове тази концепция за пространството в ежедневието? Където бе възможно, тествахме автомобили с един и същи двигател, за да подчертаем разликите при цената, оборудването и динамиката. При компактните SUV-ове развитието се осъществява с много бързи темпове: модерните модели с висока позиция на седене са толкова активни при управление, икономични и добре оборудвани, че дишат във врата на доказалите се компактни автомобили. По тази причина някои от шестте ни дуела завършиха доста оспорвано. Изненадващо е как някои производители надуват цените на SUV-овете. При Toyota например неособено по-високият C-HR струва с около 10 000 лв. повече от Auris. Подобни цени се приемат от клиентите единствено ако се решават от сърцето. Именно за решенията, водени от сърцето или от разума, става дума на следващите страници. Най-добре включете в избора и двете.

 

УДОБНИТЕ МАЛКИ АВТОМОБИЛИ

Малки коли с автоматична трансмисия – звучи комфортно. От теста ни ще разберете кой предлага най-добрия пакет

НЯКОГАШНИТЕ МЪНИЦИ ДНЕС С ДЪЛЖИНАТА СИ от 4 метра са модели, които на- времето се считаха за компакт- ни автомобили. Заедно с размерите се увеличиха не само възможностите по отношение на оборудването, но и претенциите на клиентите. Те лесно преглъщат надценка от сорта на 3000 лв. – горе-долу толкова струва опционалната автоматична трансмисия при нашите кандидати. Единствено при Toyota Yaris Hybrid без- степенната автоматична трансмисия е серийна, но пък съответно базовата цена е по-висока. По принцип установихме, че комбинацията между малък автомобил и автоматични скорости е успешна. Дали по-високата цена е единственият недостатък? Не съвсем. В сравнение с версията с механична скоростна кутия автоматичната Fiesta е по-лакома и губи от пъргавината си. Макар че страхотният двигател отчасти компенсира това. Трансмисиите с два съединителя в i20 и в Polo работят по-ефективно, като Yaris не успява да достигне техния комфорт на превключване. Звучи като вълнуваща надпревара между четирите модела.

 

ТЕST THE BEST 2018

Голямото изпитание

Емблематичната отсечка между Боровец и Бели Искър беше използвана за изпитание на автомобилите в TEST THE BEST 2018

 

ГОДИНАТА НА КОТКАТА

Една от най-вълнуващите премиери на годината идва от Франция. Снижен силует, атлетични черти, иновативна техника: новото Peugeot 508 пресъздава духа на дигиталната ера

IMPRESS YOURSELF! ВПЕЧАТЛИ СЕБЕ СИ! ТОВА Е мотото, с което французите потеглят в изпълнение на нелеката мисия да очароват разглезените от безкрайното многообразие от модели потребители. В интерес на истината Peugeot 508 впечатлява не само собствениците си. При първото зареждане на тестовия модел на бензиностанцията служители и клиенти ме питат за името на модела, вадят телефони, за да направят снимки. Колко струва? А колко харчи? При преминаване на ГКПП Кулата шофьор в съседната лента вдига с усмивка палеца си. Ясно! Дизайнерите са уцелили в десетката.

 

Продължителен тест RENAULT TWINGO TCe 90

За нас беше удоволствие

Отзад двигател, отпред удоволствие: маневрената градска „бълха“ е различна и не обича магистралите, но се представи много добре в продължителния тест

ЗА ДА ЗАВЛАДЕЕ СЪРЦЕТО ВИ, TWINGO СЕ НУЖДАЕ от няколко секунди или по-малко от 9 метра. Или по-точно 8,90 метра – толкова е малък диаметърът на завой на Renault. Самата стойност може и да не звучи много впечатляващо. Но когато в града ви се наложи да направите маневра и да разберете как този мъник прави обратен завой почти на място, ще се усмихнете и ще кажете: „Благодаря! Колко е хубаво, че днешните автомобили могат да са толкова маневрени!“ По принцип диаметърът на завой не е критерий при продължителния тест, но не и този път: цитрусово жълтото Twingo Energy TCe 90 Luxe всекидневно ни впечатляваше с този трик по време на целия тест от 100 000 км, нещо като серийно оборудване освен турбодвигателя с мощност 90 к.с., навигационната система, DAB радиото, автоматичната климатична инсталация и люка на покрива. Благодарение на всичко това цената на тестовия автомобил достигна 16 725 евро.

 

Corolla се завръща

Ново начало в компактния клас: след Auris се появява отново Corolla. Тествахме японския претендент при компактните

ЗА TOYOTA COROLLA Е ТОВА, КОЕТО ЗА VW Е Golf. Въпреки това японците направиха нещо, което хората от Волфсбург никога не биха се осмелили да сторят: успешният модел получи ново име. Това се случи преди 12 години, а Auris намали продажбите на японците в компактния клас. Сега обаче идва краят. Наследникът на модела, който ще бъде при дилърите през първото тримесечие на 2019 г., иска със старото име и с новата динамика да си възвърне успехите от миналото. На външен вид по-скоро нямаме революция, а само лек фейслифт. Няколко удачни щриха и заглаждане на някои елементи в сравнение с предшественика. Получил се е хармоничен компактен автомобил, който се предлага в три варианта на каросерията: за Европа от значение ще бъдат преди всичко версията с пет врати и комбито Touring Sports.

 

Малкият брат – Т-Cross

T-Cross е по-голямото Polo, а T-Roc – по- малкият Golf, купувачите могат да се объркат

КО Й Т О З А К Ъ С Н Я В А, БИВА НАКАЗВАН ОТ клиента. Досега клиентите си купуваха Peugeot 2008, Renault Captur или Seat Arona. Дълго време VW нямаше какво да предложи в сегмента на тези предпочита- ни малки модели с висока позиция на седене. Докато не се появи T-Roc, този модерен модел някъде между SUV и компактен. Но едва научили името на новия модел, клиентите на VW трябва да се запознаят и със следващия модел с име с T: T-Cross бе представен преди няколко седмици и ще бъде на пазара през април 2019 г. Няма ли обаче всички тези нови модели на Volkswagen да си крадат клиентите? Определено е напълно възможно – дори само гледайки размерите им. Новият T-Cross не държи дискретна дистанция, а с дължината си от 4,11 метра е само педя по-къс от T-Roc. А широчина- та? Или пък височината? Разликите са само в рамките на милиметри и клиентите определено ще се объркат.

 

Ford Mustang Bullitt

Тайната звезда във филма „Bullitt“ бе един Mustang. 50 години по-късно Ford представя специален модел с това име

 

11 МИНУ Т И. ПРИБЛИЗИТЕЛНО толкова дълго Стийв Маккуин гони със своя Ford Mustang 390 GT Fastback лошите в Dodge Charger R/T – включително и с кратки полети – по улиците на Сан Франциско. И точно за 50-годишния юбилей на култовия филм, след 2001 и 2008 година, на пазара отново ще бъде представен Mustang Bullitt. Дори и без да излита по стръмните улици на Сан Франциско, Bullitt доставя предостатъчно удоволствие и трепетни изживявания. Мощността на двигателя е увеличена с 10 до жизнените 460 к.с. и се подава към задните колела от 6-степенна скоростна кутия. Но това не е всичко, което получавате за цената от 105 000 лева (базовият V8 струва от 93 000 лв.)

 

РЕПОРТАЖ

ОТ ПЕКИН ДО ПАРИЖ СЪС CITROËN C5 AIRCROSS

Близо 16 000 километра изминаха с китайския Citroën C5 Aircross нашите колеги от френския AUTO PLUS Стефан Мартен и Ян Льофевр. Поводът – 30-годишният юбилей на френския вариант на AUTO BILD – AUTO PLUS, 50-годишното партньорство между Total и Citroën и, разбира се, европейската премиера на Citroën C5 Aircross на автосалона в Париж. Едно изключително вълнуващо пътешествие

 

РЕПОРТАЖ

ТУК ОТ 42 ГОДИНИ СЕ ПРОИЗВЕЖДА LADA NIVA

АКО ТАТЯНА ПОЛУЧИ ВЪЗМОЖНОСТ ДА играе в някой филм, то тя би подхождала за такъв за Джеймс Бонд. Като строга агентка на КГБ, която дава всичко от себе си, за да унищожи Агент 007. През тази сутрин русата рускиня се заема със задачата да разкаже за миналото. А тук Татяна е в свои води. Тя сочи с бялата си показалка (без отровно острие) във въздуха. И показва един правоъгълен, червен… хм, какво е това? Модел на Fiat? „Това е по- висок Fiat 124 с подсилени брони, в който можете дори да пренощувате. Ние го наричахме „Жигули“.“ Така вместо към тайните служби, Татяна ни насочи към „майката“ на Lada – „АвтоВаз“. Годината е 1995 и ако искате да научите нещо за Lada, трябва да се обърнете към нея, шефката на малкия музей на завода. Татяна сочи с показалката си към един таен двигател („За КГБ той е с по-голяма мощност“) или към една жълта Kalina Sport, с която през 2010 г. Владимир Путин обикаля цялата страна (с два резервни автомобила Kalina в конвой, все пак човек никога не знае). „Моят баща също работеше в Lada“, казва Татяна. Подобни семейни истории разказват много хора тук, в Толиати. Промишленият град се намира точно на 1000 километра югоизточно от Москва.

 

Изследвания на ПТП-та

Като истински хора

В германския град Мюнстер се произвеждат краштест дъмита, които са максимално близки до човешкото тяло. С тях ПТП-тата могат да бъдат пресъздавани по-лесно

1376/А10-9 ЕДИНСТВЕНО НЕ МОЖЕ ДА КРЕЩИ ОТ БОЛКА. Краштест дъмито приема отвореното счупване на ръката, без да се оплаква. „Куклата“ е ударена от лек автомобил със скорост 70 км/ч. Сега кокалът е изскочил от латексова- та „кожа“ – и всичко това изглежда ужасяващо истинско. Така и трябва. Обикновените дъмита показват единствено измерени стойности, които разкриват каква сила е била генерирана при удара. Т.нар. Biofidel дъми може да имитира човешки движения, да чупи кокали и да разкъсва връзки. Иновативното дъми може да получава одрасквания на кожата, гръбначни наранявания и дори т.нар. whiplash.

 

СЪВЕТНИК

Много украса, малко светлина

Светлината означава сигурност, но далеч не всички крушки H4 на пазара наистина светят силно. Технически преглед TÜV и светлина в тъмното

НЯКАК СИ СВЕТЛИНАТА Е ПО-ТЪМНА ОТПРЕДИ. Слизаме, проверяваме – всичко е ясно. Фарът не свети, крушката е изгоряла. Значи купуваме нова. Или по-скоро комплект, тъй като и другата сигурно скоро ще изгори. Коя крушка е най-подходяща и колко трябва да платим за нея? Тествахме H4 крушки на цени за комплект до около 80 лв. Също толкова екстремно, каквато е разликата в цените, се различава и качеството. Първо малко теория по отношение на техниката: серийният дебют на H4 крушката е през 1971 г. в Mercedes SL. Нейната особеност: тя има две нажежаеми спирали (жички) – едната за късите, другата за дългите светлини. Затова фарът ви се нуждае само от рефлектор – това пести разходи и до днес прави крушките H4 интересни за евтините автомобили. Естествено няма да ви навреди, ако разполагате с малко повече светлина. Много производители продават крушки с обещания от сорта на „плюс 130 процента повече светлина“. Дали ги изпълняват? Твърдо не. Тъй като количеството светлина, което излъчва една крушка, е ограничено. При H4 то е 1000 лумена, с толеранс от 150 лумена – нагоре и надолу. Най-често марковите крушки изпълняват това обещание.

 

УПОТРЕБЯВАНИ АВТОМОБИЛИ

Citroën C4 Cactus

Всички го обичат, защото е различен. Но като употребяван автомобил нещата стават по-сложни

КОЛКО ОСОБЕН Е CITROËN C4 CACTUS РАЗБИРАМЕ, когато двамата с фотографа спираме на паркинга на супермаркет и двама пенсионери започват да натискат с ръце вратите на жълтия тестов автомобил. И докато други, сякаш по-поляризиращи нови модели избледняват след само 6 месеца, Cactus дори и след 4 години продължава да впечатлява всички със страничните си Airbumps, които абсорбират без последствия странични удари със скорост до 3 км/ч.

 

УПОТРЕБЯВАНИ АВТОМОБИЛИ

Сега ще спестите двойно!

Преди при дизела ефектът на икономия се разгръщаше едва след покупката. Междувременно дори употребяваните дизелови модели с Eвро 6 се продават трудно. Което пък се отразява положително на цените

При поглед върху табелките с цените на нашите шест дизелови комбита се съмняваме това да се случи. Нерядко тригодишни модели се предлагат на стойност по-малко от една трета от стойността им като нови – почти на безценица! При това всички кандидати отговарят на норма за вредни емисии Eвро 6 и към момента не са засегнати от забрана за движение в градовете. Да, разбира се, че и над тях тегне Дамоклевият меч на евентуалната забрана – причината е, че нито един от моделите не отговаря на норма 6d- Temp. Всичките ни шест предложения са модерни употребявани автомобили: икономични, разнообразни издръжливи и подходящи за дълъг път. Именно тези качества доскоро нареждаха дизеловите автомобили сред най-стабилните по отношение на запазване на стойността. Загуба на стойността от над 50 процента за три години бе по-скоро изключение.

 

ВЪОДУШЕВЛЕНИЕ

Да почувстваш отново лятото

КАКВО ЩЕШЕ ДА СТАНЕ, АКО… ОТКЪСНА GPS предавателя и го хвърля в канала до мен, обадя се на BMW, разкажа нещо за някакво нападение и съобщя, че колата е открадната. Първо те имат доста автомобили от този модел и второ – сами са си виновни. Просто не трябва да правят такива коли, които веднага грабват погледа. В този момент статията щеше да свърши – след като автомобилът е изчезнал… А редакторът Май щеше да бъде съден и уволнен – идеята не е добра. Е, добре, минаваме на план Б. Просто няма да слизам. Неделя вечер е, 17 градуса, небето над Лисабон е леко облачно. А аз и колегата ми от телевизията на AUTO BILD Бернд Шрьодер нямаме никакви други уговорки и срещи. Това е хубаво, тъй като новото BMW Z4 и неговият пра-прапредшественик Z3 вече са загрели своите 6-цилиндрови двигатели. За да не ви давам напразни надежди: зеленото Z3 2.8 с код на цвета 408 (Palmetto 2) не може да бъде купено, в BMW Classic доскоро не знаеха, че моделът стои някъде в музея. Пробегът му е само 2500 километра и колата мирише на нова – както навремето през 1998 г. Тогава автомобилът бе на три години и бе привлякъл вниманието като колата на Джеймс Бонд.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >