В НОВИЯ НИ БРОЙ 17/2018 ЩЕ НАМЕРИТЕ

3110
2018

РЕДАКТОР НА БРОЯ  ХРИСТО АНГЕЛОВ

ЕКОЛОГИЧЕН НОНСЕНС ЛИ Е ВДИГАНЕТО НА ДАНЪКА? 

НАПОСЛЕДЪК ТЕМАТА ЗА ВРЕДНИТЕ ЕМИСИИ И ЗАМЪРСЯВАНЕТО НА въздуха се превърна най-дискутираната в медиите и сред притежателите на автомобили. На запад започнаха да решават проблема с въвеждането на забрани за движение на старите дизелови автомобили, а у нас… вдигнаха данъците на старите МПС-та с 30 процента. За да може да влиза в центъра на Хамбург например, германецът ще трябва да си купи по-нов автомобил с Euro-6d-Temp (повечето могат да си го позволят, така или иначе го правят на няколко години), а българинът (малцина могат да си купят нова кола, която пак ще е с по-висок данък от старата) ще продължи да си кара стария автомобил (с по-висок данък) в центъра на София, където ще става още по-мръсно. Тоест, в Хамбург вземат решение в полза на екологията, а в София – във ущърб на собствениците и в полза на приходите на общината, но нямащо нищо общо с по-чистия въздух. Да, автомобилите на възраст над 20 години в България са 40 процента и ако бъдат спрени от движение, собствениците им няма да могат да си купят нови, а ще спрат да плащат данъци, да зареждат гориво, да си купуват резервни части и да си ремонтират и мият колите. Тоест това би имало лавинообразен отрицателен ефект върху голям брой браншове. Затова ще си платят по-високия данък и ще продължат да замърсяват. А германците как вместо забрани, не се сетиха да вдигнат данъците?

 

Renault EZ-Ultimo

Подвижно в подвижното

На Парижкия автосалон Renault ни отвежда напред в годините. Студията EZ-Ultimo ще бъде луксозната лимузина на бъдещето

ДА ЗАТВОРИМ ЗА КРАТКО ОЧИ… И ДА СЕ телепортираме във френската столица… в далечната 2038 година… По булевард „Шанз Елизе“ тихичко жужат изглеждащи като безкрили самолети автомобили, задвижвани от батерии… Само в малко от тях водачът държи волан в ръцете си, защото повечето се придвижват автономно. Една от тях е именно тази футуристична космическа капсула, която току-що е докарала гости от петзвездния хотел George V до Айфеловата кула. Пътниците не се виждат, защото капсулата е напълно закрита отвън. Едва когато от лявата й страна с елегантно плъзгане се повдига вратата, успяваме да хвърлим поглед в интериора. Виждаме изискан и уютен бизнес салон, облицован с елегантни кожи, мохер и скъпоценен мрамор, подът е покрит с фин паркет от светла орехова дървесина, нареден на „рибена кост“. Така значи в бъдеще ще пътуват хората с по-дебели портфейли…

 

Новото BMW Серия 3

Синьо – бялата история на успеха

ВСИЧКИ МЕЧТАЯТ ЗА СЕРИЯ 3! Е, МОЖЕ БИ някои и за Серия 2 – вероятно по-възрастни, които харесват практичния Active Tourer. Но Серия 3 представлява есенцията на BMW: задно задвижване, редови 6-цилиндров мотор, кокпит, ориентиран към водача. Моделът, който ни кара да мечтаем, е на пазара от 1975 г. На автосалона в Париж тази година започна новата серия на филма: седмата част на Серия 3. Детайлите са ни познати. Връщаме лентата назад към 1978 г. Серия 3 от Typ E21 празнува третия си рожден ден, а от BMW му имплантират разполагащ със 143 к.с. редови 6-цилиндров двигател и поставят началото на една легенда. Толкова много мощност при дължина на автомобила от 4,36 метра. Първо нека изясним: 4,36 метра бе някогашната дължина, сега моделът с код G20 е сериозно пораснал: 4,71 метра, като дори е по-дълъг с 8,5 сантиметра в сравнение със сегашния модел. Тъй като същевременно е и по-широк с 1,6 сантиметра, но не е станал по-висок, автомобилът заема доста солидна позиция на пътя. Е добре, хората от BMW не са аматьори и за първата фотосесия са избрали модела с М-пакет – с по-ниска каросерия и колела с размери 255/40 R 19. Тази кола изглежда страхотно и без да се движи. На същото мнение е и колегата ни Петер Фишер, който получи възможност да стане първия редактор на AUTO BILD, разгледал автомобила отвътре. „От гледна точка на пропорциите е типична Серия 3 – въпреки увеличените дължина и широчина. Задните светлини са семпли и шикозни. Освен това ауспухът не е бутафорен, а истински.“ Но уверете се сами: изцяло LED фаровете са серийни, също както и потъмнените L-образни LED задни светлини. Срещу доплащане получавате лазерни светлини с обсег 530 метра и фарове за мъгла с LED техника.

 

Два нови RS модела на Škoda

Спортно шоу в Париж: Škoda представи два нови RS модела. Kodiaq с дизелов мотор с 240 к.с. и студия на наследника на Spaceback, която като Plug-in хибрид с 245 к.с. показва накъде се е запътила марката в бъдеще

ЧИСЛАТА СА САМО ВДИГАНЕ НА ШУМ? НЕ, НЕ важи за случая с Škoda. Чехите показаха на автомобилния салон в Париж Kodiaq RS – с дизелов агрегат с 240 к.с. Макар и първоначално да не звучи много, всъщност е. Благородната „посестрима“ от концерна Audi предлага Q5 TDI в момента с максимум 190 к.с. Една на пръв поглед дреболия показва амбициите на Škoda в този момент. Досега във фирмената история няма по-мощен дизелов двигател, както и по-скъп автомобил. Kodiaq RS няма да струва по-малко от 90 000 лв. За тези пари клиентите получават добре оборудван автомобил: на дължина от 4,70 метра пасажерите разполагат с достатъчно място. Както и с кокпит с екстри като алкантара, карбон и нови дигитални уреди. Като цяло моделът не изостава по отношение на качеството от скъпите марки в концерна. Също толкова спортни колкото спойлерите и 20-цоловите джанти са и динамичните характеристики: благодарение на максималния си въртящ момент от 500 Нм и серийното двойно задвижване с DSG трансмисия този RS ускорява за седем секунди от 0 до 100 км/ч, а максималната скорост на модела е 220 км/ч. Въпреки това разходът на гориво на SUV-а е около 6 л на 100 км. Ако все пак искате да се придвижвате по-икономично, обърнете внимание на студията Vision RS – тя е с хибридно задвижване със системна мощност от 245 к.с. и харчи по 1,4 л/100 км.

 

Новият Mercedes B-клас

КРАЙ НА СКУКАТА

ТОЙ БЕ ТАКСИ, АВТОМОБИЛ ЗА ПРЕВОЗВАНЕ НА деца и кола за пенсионери – B-клас така и не се превърна във вълнуващ модел. Сега новото поколение ще бъде различно – с гените на A-клас. Сега този Mercedes ще събира погледите, вместо да бъде респектиран заради полезната си и разнообразна същност. Всъщност ван ли е изобщо новият B-клас? Фаровете, задните светлини и задният спойлер правят колата по-широка. Отвътре новата седалка ще компенсира липсващи- те сантиметри от скосения покрив. Дистанцията спрямо А-клас все пак се запазва – водачът тук седи с девет сантиметра по-високо. По-ниската странична линия и по-тесните колони на покрива карат интериора да изглежда по-просторен, а багажникът побира както досега между 455 и 1540 литра.

 

Изненадата Vinfast

Имахме чувството, че Азия не се нуждае от повече автомобилни марки. Но виетнамският милиардер Фам Нат Вуонг е на друго мнение. В Париж той представи създадените за отрицателно време и достойни за уважение модели

Vinfast е новият солист в глобалния оркестър от автомобилни марки. Тук, в Париж, виетнамците показват първите си два модела, създадени на основата на BMW X5 и Серия 5. Моторизацията също идва от Бавария, но ще се произвежда по лиценз във Виетнам. Дизайнът пък е дело не на кого да е, а на италианските майстори от Pininfarina. Инженерният процес е поверен на австрийците от Magna-Steyr, които работят също така за Mercedes и Porsche. Дори административната сграда на концерна в пристанищния град Хайфонг е дело на германски архитекти, автори на новата централа на Continental в Хановер.

 

Новото Audi Q3

По-добрият Tiguan?

БРАТЯТА ПО ПРИНЦИП НЕ ОБИЧАТ СРАВНЕНИЯТА между тях. Ние обаче ще направим точно това, тъй като в сравнение с предшественика си Q3 е значително пораснал: една педя на дължина, като освен това е станал по-широк и по-нисък от високия предишен модел. Така сега Audi притежава почти с точност до сантиметър размерите на своя събрат Tiguan – е, по-нисък е с 6 сантиметра. Освен това калниците му са по-издадени, а задницата – по-скосена. Дали пък Audi не произвежда по-добрия Tiguan? Поне е по-шикозният. LED фаровете са част от серийното оборудване на Q3, също както и дигиталните уреди. Вдясно от тях в тестовия автомобил имаше дисплей, като всичко е ориентирано към водача. Малкият недостатък на този кокпит: возещият се до водача почти не може да отвори жабката – толкова е тясно отпред пред коленете му.

 

613 километра на ток с Hyundai Kona Elektro!

От Hyundai ни обещават пробег от 470 км за електрическата Kona. А какво направихме ние? Продължихме да се движим – десет часа с едно зареждане на батерията

СПЕЦИАЛНИТЕ ТЕСТОВЕ ИЗИСКВАТ специален персонал. За нашия тест на пробега с електрическия Hyundai Kona AUTO BILD заложи на човека с лек крак. Ян Тийтен (54) е част от редакционния ни екип от 1992 г. Ян притежава търпението и таланта да кара икономично, без да се превръща в пречка за останалите участници в трафика. Този път задачата му е следната: да изтръгне от електрическия Kona това, което е възможно. Или да постигне невероятното. Да се движи в продължение на десет часа с едно зареждане на батерията! 613 километра! Това е повече, отколкото обещава производителят. С литиево-полимерната си батерия с капацитет от 64 кВтч „кореецът“ може да измине 470 километра. Майсторът на икономичното шофиране Ян работи при идеални условия. Температурата на въздуха е 23 градуса, слънцето грее, а по пътя няма много движение.

 

Дуел на фините носачи на куфари

C-клас бе неотдавна обновен – благородното A4 го чака за сравнение. Кой ще победи?

ОТДАВНА НЕ БЯХМЕ ВИЖДАЛИ ЗВЕЗДА върху предния капак. Красива гледка и много полезна екстра при маневриране. При Benz класическата звезда за съжаление е част от оборудването само в ниво Exclusive, което (екстериор плюс интериор) струва 5500 лв. допълнително. Но за това по-късно. Произвежданият от 2014 г. C-клас бе наскоро обновен от Mercedes – сменени бяха общо 6500 части от автомобила. Трябва да признаем, че почти не си личи. Защо обаче да бъде променян един успешен дизайн? В края на краищата Benz изглежда все още много добре и заема стабилна позиция на пътя. Audi A4 стартира в края на 2015 г., като и до днес изглежда ново и модерно както през първия си ден. Външният му вид се различава от този на C-клас. По-ръбест и демонстриращ любов към детайла. Кой стил ще се окаже накрая по- успешен?

 

Продължителен тест на Kia Optima

Лимузината на Kia получи много похвали, но накрая се превърна в трагичен герой: не получи висока оценка заради два технически дефекта

ВСЕКИ ПРОДЪЛЖИТЕЛЕН ТЕСТ Е СВЪРЗАН С големи очаквания най-ве- че при аутсайдери като Kia Optima. Ще достигне ли до целта безпроблемно, за да може поне с това да изпревари германските бестселъри? Отговорът след 100 000 километра: за съжаление не. Наистина Kia завладя сърцата ни – и все пак се превърна в трагичен герой. Заради проникване на вода в електрониката на амортисьорите и по- вреда на съединителите лимузината с размерите на Mercedes Е-клас трябваше непланирано да посети сервиза два пъти. И двата дефекта бяха покрити от 7-годишната гаранция, което не беше свързано с никакви разходи. Въпреки това Optima, която имаше шансове да получи оценка отличен 6, получи само оценка 5 минус. Но да започнем отначало. Когато на 18 юли 2016 година дългият 4,85 метра автомобил с четири врати и моден матов цвят Moss Gray за пръв път паркира в гаража на редакцията, мненията в екипа на AUTO BILD бяха раздвоени – между любопитство и скептицизъм.

 

Mercedes-AMG GT 63 S

Това е адът!

АКО ЩЕ Е ГАРГА, ТОГАВА ДА Е РОШАВА. ЗА първия тест с новото четириврато GT на AMG избираме 63 S с внушителните 639 к.с. Можехме да изберем 43 (367 к.с.), 53 (435 к.с.) или 63 (585 к.с.), но не! Предпочитаме модела „повече няма как“. И действително това е върхът, който предлага всичко: S-моделът е оборудван с въздушно окачване, задни завиващи колела и шест режима на движение включително програма за дрифт. Последният определено е в гените на автомобила, тъй като в режим за дрифт програмата изключва предната ос и праща цялата тяга назад. Както се вижда от голямата снимка горе. Но този Bad Benz (зъл Benz) може не само да дрифти. Макар че вози живо тегло от 2120 кг, 63 S ускорява само за 3,2 секунди от 0 до 100 км/ч, като максималната му скорост е 315 км/ч. Разходът на гориво от 11,3 л/100 км според производителя определено е в сферата на фантазиите, но все пак при автомобил като GT това няма никакво значение. Онова, от което живо се интересуват клиентите, е как е положението със седенето? И то най-вече на задната седалка? Сравнително добре.

 

Lexus UX 250h FWD

Различният сред различните

АВТОМОБИЛИТЕ ВЕЧЕ НЯМАТ ТРАДИЦИОННИ имена. Те се наричат GLA, Q3 или XC 40. Горе-долу това са конкурентите, срещу които ще се изправи SUV-ът на Lexus. Който също има криптирано име: UX. Означава Urban X-over, тоест актуалният към момента кросоувър. Все още има време да свикнем с новото име, тъй като дългият 4,50 метра модел ще се появи на пазара през март догодина. От Lexus отново не ни улесняват в харесването на моделите на благородната японска марка. Симпатичният дизайн изглежда по различен начин. UX провокира със солидно количество ръбове и извивки, разпределени по цялата каросерия, с огромна паст отпред и задни светлини а ла американските модели от 50-те години. Отвътре също няма да ви е лесно. Голям брой бутони и превключватели, които отвличат вниманието на водача.

 

Nissan Qashqai 1.3

Неподозирано пъргав

АВТОМОБИЛНИЯТ ПАЗАР СТАВА ВСЕ ПО-ДИНАМИЧЕН. От една страна, се засилват административните ограничения по отношение на отделяните от двигателите с вътрешно горене емисии. В същото време клиентите все повече се интересуват от екологичните аспекти на автомобилите, които управляват. Трета голяма промяна е налагането на нови транспортни услуги благодарение на съвременните възможности за комуникация – постоянно расте броят на хората, които предпочитат да си наемат автомобил, който търсят през смартфона си на най-близката улица само когато им потрябва, вместо да инвестират сериозна сума пари и да го притежават постоянно. Тази тенденция върви ръка за ръка с електрификацията на автомобилния парк – вероятно най-горещата тема, която в момента занимава индустрията. От Nissan вярват, че до 2022 година 25% от автомобилния па- зар ще бъде електрически и хибриден, а делът на бензиновите двигатели ще расте за сметка на дизеловите.

 

Смяна фаровете

Много украса и малко светлина

ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОКУПКА НА НОВИ ФАРОВЕ СА многобройни: потъмняване на рефлекторите, претърпели сте удар в предницата на автомобила. Или пък старите просто не ви харесват на външен вид. Серийно VW Golf VI е доста консервативен в това отношение, но с пет от общо седемте тествани чифта фарове става доста модерен. Особено харесвани сред почитателите на тунинга са дневните светлини с дизайн на коледни лампички а ла Audi или габаритни светлини в стила на BMW, нарече- ни Angel Eyes. Търсени са обаче и прожекторните фарове, тъй като зад лещата им се очаква скъпа ксенонова светлина, а не крушка с нажежаема жичка. В действителност имаме само един комплект ксенонови фарове, OSRAM LEDriving Xenarc. Дневни- те, позициониращите и мигащите светлини работят със светодиоди; за дългите и късите светлини отговаря 25-ватов ксенон. Което означава: за разлика от разпространените 35-ватови светлини не се предвижда нито автоматично регулиране на дължината на осветяване, нито система за почистване на фаровете.

 

Тест на зимни гуми с размер 195/65 R 15

СИГУРНИ ПРЕЗ ЛЕДЕНАТА ЕПОХА

АКО СЕ ВЯРВА НА ЗЕМЕДЕЛЦИТЕ, СЛЕД горещите лета следват студени зими с много сняг. Затова още отсега трябва да се подготвим и да огледаме складираните си зимни гуми. Износеният под 4 милиметра протектор и остарелият каучук на възраст над 6 години значително влошават сцеплението при зимни условия. Новите, актуални модели гуми впечатляват с много къс спирачен път и максимални резерви от сигурност. Нашият съвет към всички, които ще купуват гуми тази година: пазарувайте ПРЕДИ старта на сезона и първия снежен хаос, тогава изборът е голям и цените са приемливи. Но кои гуми да изберем? При тествания от нас размер 195/65 R 15 из- борът включва над 50 модела. AUTO BILD ги купи и след това ги тества на сняг, мокра и суха настилка. Естествено, проверихме и икономичността и ги подложихме на тест за износва- не. На финала препоръчваме 4 балансирани зимни таланта. С всички отделни резултати можете да се за- познаете на следващите страници. Освен това имате възможност и да изберете своя личен фаворит според собствените си изисквания.

 

 

Употребявани автомобили

ЛИЗИНГОВИ ДИЗЕЛИ – КУПУВАЙТЕ

Фино изкушение за купувачите на употребявани автомобили: за три години тези три премиум комбита са загубили над 60% от стойността си. Но колко износени са всъщност Audi A4, BMW Серия 3 и Mercedes C-клас?

ЕДВА ЛИ Е ВЪЗМОЖНО НЕЩО ПО-ДОБРО – ПОНЕ от гледната точка на купувачите на употребявани автомобили. След като тези три комбита са били лизингови през първите три години от живота си, те са загубили близо две трети от стойността си. Но ползването им е оставило следи. Както А4 с пробег близо 100 000 километра, така и Серия 3 и С-клас са навъртели доста повече от обичайното за 36 месеца. Удивително е колко немарливо се е отнасял предишният собственик към автомобила. Множеството драскотини и вдлъбнатини по тапицериите на багажника сочат, че товарите очевидно просто са били хвърляни вътре. Освен това седалката на водача е скъсана, три от скъпите AMG джанти са надраскани, а корите по дъното на автомобила отчасти са повредени. Множеството драскотини по задната броня допълват лошата визия. Поради това цената на този автомобил е относително ниска – освен това Mercedes е с механична скоростна кутия, което е нещо нетипично.

 

Употребявани автомобили Ford Mondeo Turnier

Комби на конкурентна цена

ПОД 20 000 ЛВ.! ЩОМ ЧУХ ЗА ТАЗИ ОФЕРТА, направо не спрях да мигам с очи за известно време. Все пак става дума за актуалния Ford Mondeo. Неговият дизелов двигател със 150 к.с. е с Eвро 6, освен това оборудването включва навигационна система и автоматична трансмисия. Серийно пътуват големият багажник и свежият външен вид на Mondeo. Неособено елегантен е допълнително поставяният и не сгъващ се теглич. Но затова пък с него моделът може да тегли до два тона. Всъщност има още няколко неща, които трябва да бъдат сменени: предстои смяна на ангренажния ремък (на всеки 200 000 км или на десет години), но пък е възможно да бъде съчетана с голямата сервизна инспекция (210 000 км).

Въодушевление

Среща на поколенията: Volvo Amazon и Volvo V60

„ТАЗИ СИГУРНО Е МЕСТНА“, ПРОШЕПВАМ НА фотографа. Намираме се в артистичното село Ворпсведе и наблюдаваме една дама, която тъкмо е спряла своето Mini и е снимала нашите автомобили Volvo. Който е толкова свободомислещ, че се интересува едновременно от стар Amazon от 1968 г. и от чисто нов V60, би следвало да е човек на изкуството, нали? Продължаваме по малките улици на населеното място. Аз седя зад волана на олдтаймера. Моят олдтаймер. Светложълтото комби е моят трети Amazon. След като го купих след тригодишна пауза, се чувствах така, сякаш отново бях започнал да пуша тайно. Уютната капитулация пред товарния модел. Шведският товарен автомобил. През малкото пред- но стъкло и над заобления преден капак наблюдавам внушителното V60 пред мен. Какво всъщност е общото между тези два шведски автомобила? Може би тенденцията към лайфстайл, заради която с удоволствие жертват малко от практичността си.

 

Автомобилна изложба

Grand Basel – дали това е изкуство?

СКУЛПТУРАТА Е ИЗКУСТВОТО НА ИЗПЪКНАЛОСТИТЕ и вдлъбнатините; „изкуството да изобразяваш формите като игра на светлините и сенките“. За съжаление Огюст Роден (1840–1917) се е родил няколко десетилетия по-рано, за да може да създава автомобили, но съмнявате ли се, че щеше да стане майстор творец и в тази дисциплина? Паоло Туминели например не се съмнява. Професорът по дизайн е куратор на първата изложба Grand Basel, малката автомобилна „сестра“ на известната изложба с творения на изкуството Art Basel. За дебюта на изложбата той и неговите съмишленици са събрали 100 майсторски творения на автомобилната скулптура в панаирно хале в швейцарския граничен град Базел. „Grand Basel ще промени погледа върху автомобилите“, обещава Туминели на вернисажа, за който е пристигнал и Джорджето Джуджаро (80). Иначе нищо не може да ви разсее от това да гледате и съзерцавате изложбените експонати: няма хостеси, няма заграждения, няма музика, дори няма и табла с техническите данни на автомобилите. Директорът на изложбата Марк Баке формулира всичко това по следния начин: „Тук автомобили- те са защитени от замърсяването на маркетинга.“ Колите са паркирани – перфектно осветени от добре разположени прожектори и индиректна светлина – в отворени от всички страни контейнери с размери 15×5 метра. Посетителят се движи през оформени като асфалтирани улици коридори и шепти, вместо да говори.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин