В НОВИЯ НИ БРОЙ 11/2018 ЩЕ НАМЕРИТЕ


29
май
2018

РЕДАКТОР НА БРОЯ – Иван Мутафчиев

СУПЕРКАМЕРИТЕ: АНГЕЛИ НА БЕЗОПАСНОСТТА ИЛИ ПЕЧАТНИЦА ЗА ПАРИ?

ОТСКОРО „ПЪТНА ПОЛИЦИЯ“ РАЗПОЛАГА С НОВИ ЛАЗЕРНИ камери (популярни като „триноги“) и интензивно ги използва. Ефект сякаш има – ако шофирате често по Южната дъга на Околовръстното шосе в София, ще забележите, че почти всички чинно карат с 80-90 км/ч – за разлика от безумните скорости, с които се движеха там автомобилите доскоро. Защото там всеки ден има такава камера. И водачите разбраха, че с новата техника шега не бива – а глобите са високи, при по-сериозно нарушение могат да останат и без „книжка“. Вероятно финансовите резултати от новите камери ще са повече от добри. Но нима това беше идеята? „Печатница за пари“, а не повишаване на безопасността на движението и намаляване на жертвите? Защото камерите винаги се поставят на места с безумни и откровено безсмислени ограничения (много често останали от преди) – например широки многолентови булеварди с ограничение 50 км/ч, на Околовръстното шосе до някоя бензиностанция, но никога до детски площадки или училища, където превишаване- то на скоростта е многократно по-опасно? Нима една от камерите трябва да е всеки ден на Южната дъга или пътя за летището (перфектно обезопасени и нови участъци), а не на места, където превишаването на скоростта е наистина опасно? Защото така МВР събира пари от глоби, но не повишава безопасността на движението. Камерите по правило се поставят само там, където осигуряват единствено „високи финансови резултати“ – но не допринася с нищо за повишаване на безопасността на движението. Хубава работа, ама българска

Големият брат на Stelvio

Тази есен на изложението в Париж Renаult ще представи петото поколение на Clio. При дилърите малкият модел ще се появи през пролетта на 2019. Визуално новата генерация на модела ще бъде променена съвсем фино, като дизайнът й се доближава до този на Megane. Платформата остава същата – като при Nissan Micra.

 BMW представя Mini-то сред Mini-тата

По-късо с 40 см от актуалния модел с 3 врати, ще се произвежда в Китай и дори ще бъде с електрическо задвижване

ПРОТИВОПОЛОЖНОСТИТЕ СЕ ПРИВЛИЧАТ. ТАЗИ поговорка е известна и на BMW. Които планират да пробият на най-растящия пазар на света с най-малкия „баварец“, като дори ще го произвеждат там. Естествено, говорим за Mini, най-вече за бъдещото мини-Mini. То ще бъде ултра компактен световен автомобил с електрическо задвижване, произвеждан в Китай. При това в играта не участва дългогодишният партньор на BMW Brillance, а Great Wall. Ние очакваме дължина от максимум 3,40 метра (Smart fortwo е дълъг 2,70 метра) и рекордно междуосие. Според вътрешната ни информация от Great Wall производството на каросерията с осите не струва повече от приличен E-Bike, цените на акумулаторите постоянно падат, електромоторите и трансмисията ще се придобиват евтино от местни доставчици. Когато E-Mini и неговият еквивалент от Great Wall бъдат въведени на пазара в началото на 2022 година, цялостната сметка ще е значително по-малка, отколкото в момента.

Сравнителен тест на компактни модели

 

ЗА НАЙ-ВАЖНОТО НЕ Т Р Я Б В А Т М Н О Г О думи Точно три („Ние сме народът“) бяха достатъчни за края на ГДР. А сега например три атакуват крепостта на Golf. Ние сме различните – зад тези думи се крият автомобилните алтернативи на бестселъра от Волфсбург. На пръв поглед всички изглеждат по-атрактивно от модела на VW. Франция например участва Renault Mégane Energy TCe 130 132 к.с. 34 190 лв. Seat Leon 1.0 TSI Ecomotive 115 к.с. 32 070 лв. Citroën C4 Cactus PureTech 110 110 к.с. 30 042 лв. с новия C4 Cactus. Последният е специален модел, с каросерия, която прилича на SUV, и с окачване, което наподобява мекия комфорт на някогашните френски автомобили. Citroën е във версия 1.2 със 110 к.с. Renault е традиционен участник в тестовете ни – сега Mégane е оборудван с 1,2-литров 4-цилин- дров мотор със 132 к.с. и прави впечатление с особената си концепция на управление на кокпита – с тъчскрийн. Honda ни представя Civic с 1.0 VTEC. Неговата мощност е 129 к.с., а дизайнът му – най-екстравагантният в лигата. Златното момче в теста ни е Seat Leon. Той използва техниката на Golf, но неговите 115 конски сили от 1-литров трицилиндров мотор са облечени в значително по- стилни одежди. Кой ще победи накрая? Ще разберете от теста ни.

Сравнение на компактни дизелови SUV-ове

Volvo XC40, BMW X2 и Opel Grandland X се изправят един срещу друг с три напълно индивидуални концепции на тема компактни SUV-ове. А разликите едва ли могат да бъдат по-големи

СПОМНЯТЕ ЛИ СИ ЗА VW C O U N T R Y ? С Т О З И „щръкнал“ Golf II от 1990 година VW се опита да събуди страстта към високопроходимите компактни автомобили. На практика обаче булбарът и резервната гума отзад предизвикваха само подигравателни усмивки. Но когато погледнете данните за актуалните регистрации на нови автомобили, веднага проличава далновидността на инженерите на VW. Компактни- те SUV-ове се продават по-добре от всякога. С нови индивидуални модели BMW, Opel и Volvo се опитват да си осигурят максимално голямо парче от тази торта. И колкото и да са сходни размерите на X2, Grandland X и XC40 – те се движат по три напълно различни пътя.

Модели на метан срещу модели на бензин

РАЗЛИКАТА Е В ШУМА ПРИ ЗАРЕЖДАНЕ! ПРИ напълване на резервоара с бензин пистолетът на бензиновата колонка изщраква. Всеки го познава. При пълнене с метан се чува съскане. Тъй като метанът се пълни в резервоара с високо налягане. А иначе? Най-важните разлики ще се появят на касата на бензиностанция- та. Метанът е много по-евтин от бензина. Можете да спестите до 3000 лв. на година (в Германия) – изчислих- ме го на базата на сравнение между Audi A4 с 2.0 TFSI и версия на модела на метан. Сумата не е никак малка – защо тогава всички не караме коли на метан? Още повече че е добре и за околната среда. Метанът изгаря почти без да оставя твърди частици, отделяйки минимално количество азотни оксиди и по-малко CO2 от дизела. Къде тогава е проблемът? Мрежата от станции за зареждане на метан в Германия все още е доста неразвита, някои двигатели работят по-шумно на метан, а допълнителни- те резервоари отнемат от мястото в автомобила. Горе-долу това са слабостите на първо четене. В теста ни с осем модела ще изясним предимствата и недостатъците.

AUDI A4 AVANT G-TRON 2.0 TFSI СРЕЩУ 2.0 TFSI

OPEL ASTRA 1.4 CNG СРЕЩУ 1.0 ECOTEC TURBO

SEAT IBIZA 1.0 TGI СРЕЩУ 1.0 ECO TSI

GOLF 1.4 TGI СРЕЩУ 1.0 TSI

Aston Martin DB11 Volante срещу Ford Mustang Convertible

НАГОРЕЩЕН МЕТАЛ 

ЩЕ ПРОПИЕМ МАЛКАТА КЪЩИЧКА НА баба – както и първата, и втората ипотека. Не, алкохолът не е добра идея. Може би пък сумата от къщата на баба ще ни стигне за един автомобил! Иначе заплатата няма да свърши работа. Започваме с проучване на цените. 400 000 лв.! За тези пари ще си купим къща. Добре, няма да завиждаме на хората, които дават толкова за Aston Martin DB11 Volante. Колата е страхотна. За много по-малко обаче може да си купим също толкова луд автомобил! Ford Mustang Cabrio не е нов, но наскоро получи фейслифт. А цената му е гореща: 105 000 лв. с 10-степенна автоматична трансмисия. Тоест само на една четвърт от стойността на Aston. Достатъчно ли е това, за да бъдем щастливи?

Tesla-та на Hyundai

Един конкурент на Tesla се промъква безшумно от Корея: електрическият SUV Kona Elektro

ЕЛЕКТРОМОБИЛИ С XL ПРОБЕГ СЕ СРЕЩАТ рядко. Или струват скъпо, или за тях трябва да се чака – виж Opel Ampera-e или Tesla Model 3. Решението на проблема би могло да се появи през август: Hyundai Kona Elektro, който тествахме по време на Test the Best в Рим. А той ни изненада, тъй като в негово лице виждаме убиеца на Model 3, още преди малката Tesla да се е появила в Европа. Техническите данни на Kona са впечатляващи: 204 к.с., капацитет на батерията от 64 кВт. и пробег от 482 километра. Недостатъци спрямо Kona с бензинов агрегат? Никакви. Вътрешното пространство и багажникът остават идентично просторни.

Mercedes G-клас – нагоре към върха

39 години след дебюта Mercedes пуска изцяло нов модел на G-клас – той изглежда също като стария

ПЪРВО НАЙ-ВАЖНОТО, СПЕЦИАЛНО ЗА клиентите на AMG: в новия G- клас водачът може спокойно да облегне левия си лакът на страничния прозорец и същевременно да придържа с лявата си ръка вола- на, докато с дясната върти превключвателя и управлява различните менюта. При досегашния модел това бе невъзможно. Първо нямаше менюта, които да бъдат разлиствани. И второ – много по-важно – трябваше да държите волана здраво с две ръце, за да реагирате на прищевките на своенравното окачване. Предната му ос бе с доста остаряла концепция – новият G-клас е с независимо окачване отпред. Както и с електрически подпомагано управление със зъбна рейка.

ЕКСКЛУЗИВНО! TEST THE BEST CHINA 2018. ЗВУЧАТ СТРАННО, НО СА НАИСТИНА ДОБРИ

Wey, Changan или Lynk & Co – китайските автомобили с необикновени имена за пръв път можеха да бъдат тествани от европейски журналисти. Ексклузивно и единствено от AUTO BILD

 

КИТАЕЦЪТ ОБИЧА ДА УПОТРЕБЯВА КЛАКСОНА. Какво да прави човекът? И бездруго в по-голямата част от времето виси в задръствания. Както и ние сега по нашия път от Автосалона в Пекин до разположения само на 50 км оттук тестови полигон Руизи, който по традиция се използва от нашите колеги от AUTO BILD Китай. Все пак нашите европейски шофьорски книжки тук са невалидни не защото положените от нас изпити пред КАТ не се признават, а защото китайските полицаи няма как да разчетат документите ни. Поради тази причина единствената възможност да тестваме е на писта с ограничен достъп. Но първо трябва да стигнем дотам. Трафикът се изцежда бавно през претъпканите улици на китайската столица. По всяко време на денонощието. Цената на неограничения растеж вероятно се нарича непред- видим престой. Чувството ни е, че става все по-критично. През миналата година в Китай са продадени почти 25 милиона моторни превозни средства. Само за добре познатия ни в България SUV Haval Н6 в Китай всеки месец има поне по 50 000 купувачи – два пъти повече, отколкото у нас всички марки продават за цяла година. В същото време китайското правителство възнамерява да намали наполовина вносните мита върху произведени в чужбина автомобили. И въпреки че ограниченията за регистрация на автомобили с двигатели с вътрешно горене стават все по-строги, 30-милионният град Пекин сякаш се задъхва от ламарини на колела. Поради тази причина държавата се старае да насърчава производството и търговията с електромобили, като предлага значителни финансови помощи и данъчни облекчения. В същото време все повече трафик трябва да се пренесе върху железопътната инфраструктура. В Поднебесното царство в момента на пълни обороти се изгражда внушителна мрежа от високоскоростни влакове. Огромни бетонни колони стърчат навсякъде из страната. Върху тях ще бъдат положени релсите, които ще свързват градове на хиляди километри разстояние и ще конкурират успешно дори въздушния транспорт. Внушителни са също така инвестициите в електрическата мобилност. Китай има амбицията и вероятно и ресурса да се превърне в най-важния пазар за електромобили. Само през тази година китайската държава ще изгради 800 000 зарядни станции. Повече от 300 млади и стартиращи компании, подпомогнати финансово от държавата, работят върху проекти, свързани с бъдещето на електрическата мобилност. Но дотогава и в Китай ще се произвеждат и шофират автомобили, снабдени с двигатели с вътрешно горене. Имахме уникалния шанс отново да бъдем първите журналисти от Европа, получили възможност да тестват най-новите продукти от необятния китайски пазар. Постиженията отново ни изненадаха приятно.

Тествахме следните модели:

BORGWARD BX7 TS

BUICK GL6

BYD SONG MAX

CHANGAN EADO

CHERY TIGGO 5X

GEELY BOYUE

HAVAL H4 RED

LYNK & CO 02

MG 6

WEY P8

JAGUAR XEL

FAW AUDI Q5L

Škoda Fabia Combi 1.2 TSI Style

Стабилно, разумно комби, което може много повече от тези модни SUV-ове и се движеше безотказно в продължителния тест – и тогава този проблем: скъсан кабел, а сервизът „дреме“

ДЯВОЛЪТ Е В ДЕТАЙЛИТЕ – В СЛУЧАЯ КАБЕЛА на стартера. И той се скъса, когато Fabia вече беше из- минала близо 83 000 километра. Без никакви проблеми или повреди. Изведнъж малкият автомобил отказа да пали. Ние изчакахме, след 15 минути стартерът завъртя двигателя. Отправихме се към сервиза. Там не откриха никакъв проблем и Škoda се върна в подземния гараж на AUTO BILD, където вече отказа напълно. Наложи се зеленото комби да бъде изтеглено до сервиз, кое- то беше напълно излишно и скъпо: в продължителния тест отказът на пътя и непланираното посещение в сервиза струват 18 наказателни точки – което означаваше край на надеждите за оценка „отличен“ за иначе много добрия автомобил.

Новото комби от среден клас V60

ЗАТОВА ОБИЧАМЕ VOLVO

ЗА Б Р А В И Х Т Е Л И ВЕЧЕ? VOLVO БЕ комби-марка. Внуши- телни „кашони“ като 850 или V70 бяха символ на практичните шведски производители, докато не се появи ха модерните SUV-ове XC90 и XC60, превръщайки се в хитове. С тяхната техника, но един етаж по-надолу, в среда- та на юли ще се появи и комби: V60 е нещо като златната среда на Volvo по отношение на дизайна, полезната стойност и цената. Дали новият модел е комби от старата школа на шведите? На външен вид не, тъй като V60 следва новата дизайнерска линия и е по- издължен и по-нисък от своя предшественик. Въпреки това багажникът му е пораснал (529 до 1441 литра) значително. Товарният ръб е нисък, на- всякъде има куки и поставки, а задните седалки се сгъват с натискане на бутон. Накрая разполагате с равна товарна повърхност. Шведите могат да правят комбита!

 

Mazda CX-5 от 24 000 лева

Употребявани автомобили

КОЙТО В МИНАЛОТО СИ Е МИСЛЕЛ ЗА MAZDA, е имал предвид солидни и разумни, но и леко скучни автомобили. Японците оставяха емоциите на другите – като се абстрахираме от спортистите MX-5 и RX-8. Днес обаче е различно. С дизайна Kodo дизайнерите на Mazda се опитваха да предадат „мощта и красотата на естествените движения“. А пръв бе представеният през 2011 година компактен SUV CX-5. Една добра крачка, защото дори и след 7 годи- ни моделът все още изглежда свеж и индивидуален. В тон с визията той се представя динамично и на пътя, кормилното управление и превключването на предавките са прецизни. Стегнатото, но не и безмилостно твърдо окачване надеждно информира водача. Като качество Mazda е по-традиционна: една 2.2 Skyactiv-D, която премина през продължителния тест от 100 000 км на AUTO BILD през 2015 година, заслужи оценка „отличен 6-“, в доклада на AUTO BILD и TÜV този SUV редовно е сред най-добрите.

 

Mercedes /8 с пробег 515 километра

48-ГОДИШНИЯТ НОВ АВТОМОБИЛ

Този Mercedes 220 D е изминал за 48 години само 515 километра – повечето от времето е прекарал в гараж в Загреб. Притежателят му го е поставил на трупчета, а причините за това са трагични

МЕЧТАТА ЗА ШОФИРАНЕ. КОГАТО желанието ставало прекалено силно, Иван Иванкович († 71) правел няколко крачки, после отварял дървените порти на гаража си и потъвал в своя свят от празен ход, работен обем и конски сили. Иванкович завъртал тънкия ключ на запалването, изчаквал търпеливо свещите да загреят в продължение на 13 секунди и започвал да се наслаждава на нежното мъркане на 4-цилиндровия дизелов двигател на своя Mercedes W 115. Иванкович превключвал четирите скорости и вдигал оборотите на мотора с 60 к.с. Колелата на 220 D се въртели във въздуха – строителният предприемач бил поставил своя Daimler върху дебели трупчета. Направил го, защото много обичал, но вече не можел да управлява автомобил. Не искал да забравя усещането за това: даване на газ, спиране, превключване. За съжаление Иванкович отдавна не можел да се движи с автомобила си по улиците и пътищата. Малко преди първата регистрация на своя Mercedes през 1971 хърватинът претърпял тежка автомобилна катастрофа.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >