В НОВИЯ НИ БРОЙ 1-2/2020 ЩЕ НАМЕРИТЕ


29
ян.
2020

Автокалипсис сега?

Главният редактор РАЛФ ПЕТРОВ

Въпреки климатичните протести автомобилът продължава да се радва на завидна любов. Пропорционално на покачващите се рискове за хора, животни и природа, рязко се увеличава комфортът за пътниците. Комбинацията от ламарина и бензин се е превърнала в институция за модерното ни общество, която не на последно място радва окото ни с естетически качества. Автомобилът е символ на нематериални и въображаеми блага: свобода, независимост, скорост, положение в обществото, собственост… Той е обект на критики и неизменен спътник в нашето забързано ежедневие. Застигналата го дигитализация изправя неговите производители, търговци и потребители пред невиждани досега предизвикателства. В развихрилия се процес на трансформация се намесиха и големите технологични компании от ранга на Google, Alibaba и Tencent, до които водещите десетилетия автомобилни производители по отношение на финансовия ресурс изглеждат като джуджета. В същото време в един премиум модел днес вече има над 100 милиона реда софтуер, или пет пъти повече, отколкото в самолет. През следващите пет години това число се очаква да се увеличи поне десет пъти. Очаква ни една драматична надпре- вара между класическите автомобилни компании и набиращите скорост, вече съвсем не стартиращи компании, например от Силициевата долина. За нас – и тук имам предвид и вас, нашите читатели – хората, които с любов и страст придружават развитието на автомобила, съвременната мобилност носи най-вече радост. Мобилността е нещо чисто човешко. Който не се движи, той залинява. От САЩ, където правят изследвания за какво ли не, тези дни научихме, че пенсионери, които доброволно връщат шофьорските си книжки на полицията, умират по-бързо от тези, които не го правят…

АВТОМОБИЛ ОТ ДРУГА ПЛАНЕТА

По време на CES Mercedes показа Vision AVTR – това е първата съвместна разработка с Disney. Дали ще се движим така в бъдеще?

При строги мерки за сигурност (предаване на мобилния телефон и подписване на декларация за премълчаване) Mercedes ни показа няколко седмици преди CES в Лас Вегас една студия, която е съвсем различна от всички други модели на Mercedes, Benz и Daimler, тоест на всички автомобили със звезда в емблемата от основаването на Benz & Cie. през 1883 г. Vision AVTR е името на футуристичното возило, а фотосесията ни отвежда на планетата Пандора – онази със сините същества от кинохита „Avatar“ (2009) на легендарния режисьор Джеймс Камерън. И действително AVTR върви.

ШОУ МЕЖДУ СОФТУЕР И SONY

Започва десетилетието на автомобилите роботи. Изложението за потребителска електроника CES, също и изложение за автомобилите на бъдещето, е доминирано от изкуствения интелект. Независимо дали го искаме или не 

НОВОТО АВТОМОБИЛНО ДЕСЕТИЛЕТИЕ Е още на само седмица, когато бе отбелязана първата сензация. На изложението за технологии CES в Лас Вегас хората от Sony показаха автомобил на сцената. Просто ей така – таен проект. Никой от японския технологичен концерн не казва нищо за задвижването (освен че естествено е електрическо), за динамичните характеристики, за разхода или окачването. Също така никой на CES не пита за това. Този шоуавтомобил разполага с 33 сензора. Край. Шоуавтомобилът Vision-S, показан от Sony и създаден от японците с помощта на германски партньори като ZF, Conti и Bosch, е предупреждение към традиционните автомобил- ни производители: вижте какво можем и какво искаме!

VW Golf 8

Разумното удоволствие

ВСИЧКО СИ Е НА МЯСТО: ПРОПОРЦИИТЕ, ЛИНИИТЕ в екстериора, третата колона, рязко скосената задница. Номер осем излъчва добре познатата солидност, дизайнът му отново сякаш е имунизиран срещу капризите на модата. Дотук всичко изглежда ясно. Щом се настаните в купето, нещата обаче изглеждат различни. Досега в подобни ситуации в подсъзнанието ни изплуваше надпис от сорта на „Добре дошли у дома!“, но това послание вече го няма. Как пише сега ли? Хмм, може би: „На- шият дизайнерски хотел Ви приветства! Навсякъде имате достъп до интернет.“ Тук действително всичко е дигитално, 10-инчовият екран за инструментите е сериен, както впрочем и 8,25-инчовият дисплей за информационно-развлекателната система. Има и 10-инчов, но се доплаща. Дотук добре.

Лудост, каквато харесваме

Без покрив, без предно стъкло, без странични стъкла. Но с 815 к.с. и с много модерна техника: McLaren Elva е екстремен – във всяко отношение 

НЕ ТИ Е НУЖНА КАСКА, КАЗВА РОБЪРТ МЕЛВИЛ, „слънчевите очила ще те предпазят“. Човекът е шеф на дизайна в McLaren, усмихва се мило и с Elva е създал един впечатляващ автомобил. Спиращ дъха – просто няма по-подходящ израз. Elva прилича на спортен автомобил от 60-те години, Мелвил споменава Porsche 550 и Maserati Tipo 61 Birdcage. Много нисък, с голям брой вдлъбнато-изпъкнали повърхности, органичен и стилен. Както и изцяло отворен. 

Този Hyundai владее вълшебства

ВЪЛШЕБСТВА ИЛИ МАГИЯ ДОСЕГА ХОРАТА от Hyundai не са направили впечатление. При новия i10 обаче все пак са сътворили нещо вълшебно – малкият модел излиза извън представите на класа си и предлага нещо голямо. Началото е още при дизайна. При непроменена дължина от 3,67 метра сега i10 е по-широк и по-нисък с по два сантиметра, но пораснало е най- вече междуосието – с 4 см. Това се отразява добре на пропорциите. Ниско разположена решетка, възходяща странична линия, X-образна задна колона, солидна задница: звучи самоуверено, стабилно и всичко друго, но не и несериозно – както обикновено при малките автомобили.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >