2018
Броят е посветен на екологичните автомобили – електромобили и хибриди
РЕДАКТОР НА БРОЯ Главният редактор Ралф Петров
Гориво от консерви
ПРИНЦИПЪТ НА ГОРИВНАТА КЛЕТКА Е ОПИСАН ПРЕЗ 1838 Г. ОТ германския физик Кристиан Шьонбайн, близо две десетилетия преди появата на двигателя с вътрешно горене. Съвременните полимерелектролитни горивни клетки, които добиват химическа енергия от взаимодействието на водород и кислород, са разработени през 60-те години на миналия век. И въпреки че автомобилната индустрия отдавна експериментира с тази технология, защото при нея единственият отпадъчен продукт е чиста вода, тя трудно си пробива път. Най-вече заради водорода, който макар и най-разпространеният елемент в пространството, е изключително реактивен. За да се съхранява в течно състояние, е необходимо високо налягане, което крие опасност от експлозии. Сега инженери от Технологичния институт в Масачузетс (MIT) свързаха обикновен алуминий с вода, в резултат на което се получават алуминиев хидроксид и чист водород. Процесът не се нуждае от външен катализатор, а отделя само онази енергия, която е била нужна при претопяването на алуминиевата руда. Това дава възможност да се произвежда водород единствено при нужда, без да се налага рисковото му складиране. Идеята сега е да се създаде алуминиева паста от непотребни алуминиеви консерви и бирени кенове, която би могла да се складира безопасно дори в жабката на автомобила. Удивително как алтернативните форми на задвижване, на които сме посветили този зелен брой на AUTO BILD, набират скорост!
Audi A1
Второто поколение на Audi A1 се появява с нова техника и свеж дизайн. Благородното „мини“ вече ще се предлага само във версия с пет врати и с бензинови мотори. Тествахме 1-литровия 3-цилиндров двигател
НА A1 НЕ МУ Е НИКАК ЛЕСНО. ЗАМИСЛЕНО през 2010 г. като отговор на Mini, то си остава в сянката на успешния лайфстайл модел на BMW. През тази година до месец октомври в Германия бяха продадени 16 000 нови екземпляра на A1, докато Mini-тата бяха 41 000. И сякаш проблемите не са достатъчни сами по себе си, та и в концерна има сериозна конкуренция: Seat Ibiza, Škoda Fabia или VW Polo – всички те са интересни, по-изгодни и добри автомобили. При това със същата техника от концерна. Сега обаче Audi отвръща на удара. Второто поколение на модела е базирано на модулната платформа за модели с напречно разположен двигател MQB A0, като досега се използваше старата платформа PQ 25. А новото A1 ще се предлага само във версия с пет врати. Според хората от Audi това не е проблем, тъй като 80 процента от продажбите са в тази версия. Досега автомобилът се произвеждаше в Брюксел, а от сега вече ще се прави от Seat в Марторел.
Може всичко – освен да е евтин
С технически фойерверк стартира четвъртото поколение на Mercedes GLE. Освен че разполага с безброй системи, той е и много добър автомобил
НАЧАЛОТО ПРЕДИЗВИКА ЗАСРАМВАНЕ. Когато през 1997 г. се появи M-клас, Карл Бенц се е обърнал за кратко в гроба си. Първият Mercedes made in USA бе с толкова лошо качество, че по онова време AUTO BILD написа: „Не заслужава звездата.“ Междувременно обаче се случиха много неща. M-клас вече е йънгтаймер, а GLE е новият S-клас на по-високия етаж. Най-доброто, което предлага към момента Mercedes. Ако се опитаме обаче да разясним всички технически новости на четвъртото поколение на модела, то ще трябва да се разпрострем върху половина- та списание. Новият GLE е натъпкан с три пъти повече електроника от своя предшественик, като само кабелите тежат 60 килограма. Към това прибавяме и безброй командни устройства и асистенти. „Свързването на тези системи днес е най-голямото ни предизвикателство“, казва Андреас Циган, ръководител на отдела за разработка на SUV-ове. Вярваме му с оглед на ръководството за експлоатация с дебелината на „Война и мир“. Нека започнем нашето американско пътешествие. На външен вид това категорично е GLE. Но солидно пораснал.
Seat Tarraco – големият брат
След Arona и Ateca пристига Seat Tarraco, близък роднина на VW Tiguan Allspace.AUTO BILD България го срещна в Барселона
ТОВА Е НОВИЯТ TARRACO! ПОВЕЧЕ ОТ 140000 души имаха възможност да избират онлайн измежду четири предложени от Seat наименования, с едно от които да бъде кръстен новият испански SUV. Резултатът е каталунското име на града Тарагона, разположен недалеч от Барселона, където AUTO BILD България имаше уникалната възможност да тества модела. Новакът Tarraco в портфолиото на Seat е позициониран над Ateca. Базиран е на VW Tiguan Allspace и неговата платформа MQB-A. Освен техническата основа Seat и Volkswagen си поделят и производствените мощности на концерна в германския град Волфсбург: с други думи Tarraco и Tiguan слизат от една и съща поточна линия. По отношение на размера испанският SUV е с едни гърди напред, тъй като със своите 4,73 м е най-дългият сред побратимите си в концерна VW.
Nissan Leaf
Eлектромобил в зряла възраст
ВЕРОЯТНО АВТОМОБИЛНИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ от Стария континент имат особено отношение към своя азиатски конкурент Nissan. През миналата годинa Qashqai беше единственият неевропейски модел в топ 10 по продажби на Европа и номер 1 във все по-желания и все по-конкурентен клас на SUV-овете. Японците oбаче успяват да „яхнат“ и вълната на електрическата мобилност – и са начело по продажби и на електромобили с Leaf!
Hyundai Kona EV
На ток е по-секси!
204 КОНСКИ СИЛИ, 359 НМ И МИНИМУМ 73 870 лв. Звучи сериозно, нали? И действително е – тук обаче не става въпрос за по- редния „наточен“ компактен модел, а за очарователен кросоувър на ток. С Kona EV Hyundai се намесва в кла- са на модните градски кросоувъри и дава сериозна заявка за успех. Електромобилът потегля на светофарите като куршум и на моменти дори се чудите защо няма 4х4-модификация на електричество – тъй като сериозният въртящ момент се оказва предизвикателство за предните колела на мокро. Електрическата Kona обаче умее не само да ускорява направо, но и се справя прекрасно със завоите благодарение на ниския център на тежестта.
Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2WD
Хибридът като моден аксесоар
ПОГЛЕДНЕТЕ ГО ДОБРЕ – И ЗАПОМНЕТЕ формите му. Защото ще ги виждате дълги години напред. Toyota C-HR има уникална способност – да пленява женските сърца така, както навремето го правеха Citroën 2CV, Mini, Fiat 500… Японският кросоувър е с форми в стилистиката на „Междузвездни войни“, под които се крие надеждната техника на Prius. С тази формула успехът не закъсня: нетрадиционната Toyota се харчи като топъл хляб, а около 80% от клиентите на модела залагат на хибридния вариант, без да се притесняват, че 4х4 има само за бензиновата модификация с 1,2-литров мотор.
Електрическото бъдеще на VW
РЯДКО СЕ СЛУЧВА ЕДНО ГОЛЯМО СРАВНЕНИЕ да бъде подценено. Като „технологизиране, подобно на скок от „костенурка“ към Golf“, оп- редели Томас Улбрих своята Модул- на платформа за модели с електрическо задвижване, или съкратено MEB. В действителност членът на управата на VW, отговарящ за електрическата мобилност, и неговият екип искат да наелектризират целия свят с новата си платформа: не по- малко от десет милиона автомобила възнамерява да произведе върху нея концернът на VW – и така да наводни Земята с превозни средства, които не отделят вредни емисии. По отношение на електрическата мобилност хората от VW не бяха сред първите – сега обаче искат да станат най-големите. А моделът Neo ще трябва да стане Golf-ът сред автомобилите без вредни емисии. Какво точно обаче означава MEB? Това всъщност е познатата ни модулна платформа за модели с напречно разположен двигател, пренесена във времето на електромобилите: шаси с възможност за промяна на междуосието и гъвкаво място за батерии с различна големина, както и втори електромор за предната ос; но иначе архитектурата е стандартна (виж карето горе вдясно), като създава предпоставки за производство на цяло семейство от електромобили ID. Това означава ниски производствени разходи и постижими цени за клиентите. До 2022 г. концернът ще предлага 27 модела, базирани на платформата MEB, а до 2025 г. техният брой ще бъде 50.
Три нови Plug-in хибрида на Mercedes
Двойни сърца за всички
МНОГО Е ИНТЕЛИГЕНТНО ОСВЕН КЛАСИЧЕСКИТЕ модели с двигатели с вътрешно горене най- сетне да се обърне сериозно внимание и на нови задвижващи концепции. И Mercedes демонстрира това с ново име: EQ. Това означава Electric Intelligence и зад него се крие една малка революция в моделната палитра на производителя от Щутгарт. До 2022 година ще се предлагат над 130 нови електрифицирани варианта. Като се започне от 48-волтовата бордова мрежа, премине се през Plug-in хибридите и се стигне до чисто електрическото задвижване при новото EQC. Стартът е предвиден за 2019 годи- на. Тогава на пазара ще бъдат пуснати първите Plug-in хибриди, които се наричат Mercedes EQ Power. Двигателите с вътрешно горене на С-, Е- и S-клас се подпомагат от електромотор с мощност 122 к.с. За пръв път Mercedes ще предлага дори и дизелов хибрид.
Върви и зарежда ли, зарежда…
Трима редактори на AUTO BILD под напрежение: тестваме за всекидневна пригодност Jaguar i-Pace. Подходящ ли е един такъв автомобил за често пътуване на дълъг път?
ДАЛИ СКОРО ВСИЧКИ НИЕ НЯМА ДА КАРАМЕ електромобили? Почакай- те! Нека първо видим резултата от теста на трима редактори на AUTO BILD, които ще направят първия тест на Jaguar i-Pace. Глав- ният редактор Том Дрекслер, неговият заместник Щефан Фосвинкел и шефът на тестващите редактори Андреас Май ще ви разкажат как се е представил в ежедневието електрическият модел на Jaguar. И дали ги е наелектризирал. Андреас Май (47): Pace е английска дума, която означава бързина. „Бързината бе висока“, и по-точно 110 км/ч, противници са ми големите камиони в дясната лента. С много коне, но „спънати“. Моят „кон“ се казва Jaguar i-Pace, електрически кросоувър в лигата на моделите с цена 160 000 лв. Шефът ни Том заповяда: „Изпращам те за един ден в командировка в родното ти място Цигенхайн.“ 375 километра от Хамбург до провинция Хесен с електромобил, много благодаря. Батерията показва пробег от 349 километра. Така че на теория трябва да сляза от магистрала А7 при Хомберг/Ефце и след това да бутам. Затова първо потеглям в режим Eco – става лесно с натискане на бутон на средната конзола. Всъщност в този Jag всичко става адски лесно, вляво има четири бутона за режимите на движение, над тях е тъчскрийнът на навигационната система.
Регистрационен номер ЕЛЕКТРОМОБИЛ
На тази основа германците се изправят срещу Tesla. Събрахме ексклузивно трите носителя на надежда на Audi, Mercedes & Porsche
ПОНЯКОГА ВСЯКО НАЧАЛО Е ТРУДНО. Германските автомобилни производители стартираха със закъснение преследването на Tesla. Прекалено късно или точно навреме? Ще го разберем след няколко години. За момента нещата изглеждат така, сякаш изостава- нето на германците няма как да бъде наваксано. Докато Model 3 междувременно се превръща в най-продавания електромобил на света (пред Nissan Leaf) и Tesla продава в САЩ дори повече автомобили от Mercedes, германските премиум производители бавно навлизат в тази територия. Audi e-tron ще закъснее и ще се появи през пролетта на 2019 г. Mercedes и Porsche ще стартират новите си електромобили едва от средата на 2019. Може би всички те искат да използват тактиката на Volkswagen: късно навлизане на пазара и предлагане на по-добрия продукт. За първи път ние събрахме тримата носители на надежда на едно място: синьото Audi e-tron, сребристия Mercedes EQC и бяло-сивото Porsche Taycan Cross Turismo, което се появява още като студия и затова трябва да носи името на студията: Mission E. При стартиране и три- те модела звучат като пуснати навън голям брой стършели. В света на електромобилите няма повод за превключване на скорости и затова, без да спират и да се замислят, трите модела се изстрелват напред.
Класическо комби или модерен SUV?
Да седиш нависоко, да виждаш повече, да изглежда по-добре – въз основа на тези предимства ще бъде решен дуелът между комби и SUV моделите. Шест сравнения
ГЛАВОЛОМНОТО ИЗКАЧВАНЕ В КАРИЕРАТА НА SUV-овете наистина е впечатляващо. Преди 20 години техният пазарен дял в Европа бе 5 процента, а днес почти всеки трети автомобил на пътя е с висока позиция на седене. През първите десет месеца на годината в Германия делът на SUV-овете е 27,2 процента – тези модели изпреварват всички останали. Дори предпочитаният компактен клас има само 21,9 процента. Тенденцията не е нова, но не може да бъде спря- на. Въпреки че познатите ни SUV добродетели като удобно качване, добър обзор, успокояващо двойно задвижване и приключенски външен вид се противопоставят на някои недостатъци. Високата каросерия оказва негативно влияние върху управляемостта и товаренето. Допълнителните килограми и двойното задвижване вдигат разхода на гориво. Освен това SUV моделите са по-скъпи. Кое всъщност е привлекателното у тези SUV-ове? За да отговорим на този въпрос, ги противопоставихме на най-сериозните им конкуренти – комбитата от същата марка с идентичен двигател и подобни размери. Тук SUV- овете трябва да покажат дали са маркетингова мода или модерни мултифункционални автомобили. Директно от конвейера в Некарзулм слиза Audi A6 Avant и се изправя срещу произвежданото от 2016-а в Мексико Q5. Kia Ceed SW също е чисто нов и вече иска да открадне шоуто на произвеждания от 3 години Sportage. И двата модела се правят в Словакия. Със свеж фейслифт C-клас T-модел предизвиква успешния още от 2015 г. GLC – и двата модела се произвеждат в Бре- мен. От Япония идва току-що преработената Mazda 6 – както и обновеният й SUV събрат CX- 5. Peugeot изпраща освежения миналата година 308 SW в дуел срещу активния от 2016-а негов събрат 3008. И двата модела са с френски паспорт. Нека видим как ще се представят секси SUV-овете срещу готините комбита.
Citroën C5 Aircross
Посланикът
Citroën C5 Aircross стъпва на прекрасните добродетели на марката по отношение на комфорта и ще започне да ни радва от началото на 2019 година
ЕВРОПЕЙСКАТА ВЕРСИЯ НА C5 AIRCROSS ПРИСТИГА през януари 2019 г. в България. Версията за китайския пазар се продава успешно още от 2017 г. Дългият 4,50 м SUV от среден клас е изграден върху платформата на концерна PSA, наречена EMP2, с което може да си обясним родствената техническа връзка с Peugeot 5008, Opel Grandland X и DS 7. При разработката на най-големия досега модел тип Aircross по думите на ръководителя на проекта Жан-Филип Лами за от- правна точка французите са ползвали Hyundai Tucson. Специалното окачване Advanced Comfort, което ползва експертизата на марката в областта на окачването на автомобилите, се базира на опита на Citroën в автомобилните състезания и предлага по-добра полезна амплитуда: прогресивните хидравлични ограничители позволяват и по-добро поемане на неравностите особено при скокове, с което амбицията е C5 да се превърне в отличника на сегмента и по отношение на комфорта да продължи впечатляващите традиции на марката.
Злато за сребристия
Готови сме да се качим един етаж по-горе: сравняваме три компактни премиум SUV-а с предно задвижване и около 150 к.с. Все пак искаме да разберем какво друго освен висока позиция на седене предлага това трио
ГЛАВАТА МИ НАПРАВО ПЛАМНА! ХОРАТА ОТ Audi биха могли да кажат това тази година по няколко повода. Първо през юни главният „властелин на пръстените“ Руперт Щадлер бе арестуван. А също и преди това през март, когато Audi Q3 загуби сравнителен тест на AUTO BILD. Срещу BMW X1 и – внимание! – Volvo XC40. Малък провал, макар че първото поколение на SUV-а на Audi (дебют през 2011 г.) бе малко преди пенсиониране. А сега на пазара се появи изцяло актуализираното, произвеждано отново от Seat в завода в Марторел Audi Q3. Действително изглежда доста готино! И още от първия поглед личи посланието, което отправя: агресивна предница, самоуверено изпъкнали задни калници, впечатляваща фигура – все пак новото Q3 е с десет сантиметра по-дълго и с два сантиметра по-широко отпреди. Добре, Audi, разбрахме. И ще приемем сериозно предизвикателството. Затова веднага решихме да направим сравнителен тест с горещия нов модел. Разбира се, не срещу който и да е, а точно срещу моделите, от които автомобилът от Инголщат загуби през март. Този път не с дизелов мотор, а с бензинов с мощност 150 к.с.
X1 заслужи шестица
В калта, където ровят всички подобни автомобили, BMW X1 иска да бъде нещо особено. Елегантният SUV успя да отговори на високите изисквания и в продължителния тест
НИКОЙ НЕ Е ПО-БЛИЗО ДО ВАС, СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ на AUTO BILD, от Щефан Пулс. Роденият в Хамбург колега е винаги нащрек: той следи всекидневно пощенската кутия, запознат е с грижите и желанията на читателите и отговаря за важната пощенска кутия за оплаквания, в която се събират всички неприятности на четири колела. И когато този доктор на автомобилните науки, който се радва на всяко пътуване с електромобил, отбележи в бордовия дневник на BMW Х1 при пробег 57 922 км „Този автомобил е на първо място в моя виртуален списък на покупка!“ – леле, това е нещо наистина сериозно. Но нека се вгледаме по-внимателно в нашия кандидат за отлична оценка. Сребристото Х1 стартира продължителния тест като xDrive20i, тоест с двойно задвижване и бензинов двигател с мощност 192 к.с., което в на- стоящия момент на дизелова паника се приема като евтина и добре дошла алтернатива. А какво значи премиум: това се вижда от базовата цена от 75 200 лв., която се покачва до 108 500 лв. благодарение на екстрите като автоматична трансмисия, 18-цолови джанти, автоматична климатична инсталация или навигационна система Plus с RTTI информация за трафика в реално време. Направо може да ти спре дъха. Доста пари за SUV, който с дължината си от 4,42 метра се позиционира в популярния сегмент на средния клас: между достъпни модели като Seat Ateca, тайни препоръки като „корейците“ или крал Tiguan. Още от началото на теста BMW впечатли със сполучливата си концепция. „Приятни размери, разточително много място заради напречно разположения двигател и добър обзор“, смята редакторът Ларс Буземан след 6988 километра.
Тест на Jeep Wrangler Sahara
На външен вид новият Wrangler остава верен на себе си и на предшествениците си – логично, тъй като почитателите на модела не искат друга визия за нищо на света. Още от пръв поглед ръбестата и висока каросерия дава обещание за максимална проходимост извън пътя. Естествено и новият Jeep Wrangler не прекалява със стремежа си да остави уверено и комфортно впе- чатление от движението по асфал- тирани пътища. Независимо дали става дума за класическия вариант с три врати, или за по-дългата с 55 см версия с пет – Jeep се справя с всякакви терени, но не обича да се движи само напред по равен път. Jeep Wrangler минава през такива места и препятствия, през които модерните паркетни SUV-ове няма да оцелеят и десет минути. Когато се движите през гората (тестовият маршрут беше през планината от Сърница до Лещен), е нормално да ви стане лошо (все пак имате на раз- положение дръжки на колоните, за да се хванете здраво) – особено ако затънете в кал или пред автомобила се появят камъни. Благодарение на клиренса от 25 сантиметра, на понижаващите предавки и на блокажите на предната и на задната оси, Wrangler ще се измъкне от ситуацията безпроблемно въпреки немалкото си тегло от 2,1 тона.
Употребявани автомобили
12 до 20000 лв.
AUTO BILD на лов за изгодни предложения! Дискусиите около дизела и забраните за движение в градовете свалят цените на моделите със самовъзпламеняване. Спряхме се на единадесет употребявани и един нов модел. Заповядайте!
СКАНДАЛИТЕ С ДИЗЕЛИТЕ, ЗАБРАНИТЕ ЗА движение и WLTP хаосът си имат и добрите страни: цените на употребяваните автомобили падат. Не само тези на дизеловите модели, но даже и на бензиновите. Междувременно не само при всички класове, а и при новите автомобили. „Купувачите изчакват – казва ръководителят на от- дел в Opel Lausse в Хамбург Томас Ва- лек. – Ние, търговците, трябва да сме гъвкави с цените.“ А краят на годината наближава, което означава: автомобилите трябва по възможност да се продадат и да направят мяс- то на нови. Тоест тръгваме на лов за изгодни предложения. От семейни модели до комбита на Mercedes – има по нещо за всеки вкус. Нашият лимит е 20 000 лв., психологическа граница и гаранция, че употребяваният автомобил все пак ще е в добро състояние. За тази сума колата все още ще е нова и не с астрономически пробег. Серия 7 на BMW с пробег от 117 000 кило- метра е в най-добрата си възраст. За същите пари можете да откри ете дори и рядко срещани модели. Например Willys Jeep – разбира се, в маслиненозелен цвят. Добре, съгласни сме, че не е автомобил за всекидневието, но не всеки притежава такъв. Последното важи и за Lexus GS 300. Сега е времето човек да се поразтърси и… да намери
Ръждив шезлонг
Употребявана MX-5 (NC) може да бъде открита за под 10 000 лева. Но е задължително да я огледате на подемник
СТ А Т У С Н А И К О Н А – М Е Ж Д У В Р Е М Е Н Н О това постигна и третото поколение на MX-5, произвеждано между 2005 и 2015 година. Култът се дължи на една проста рецепта, която не е загубила ефективността си и до днес: сядате, отваряте покрива с една ръка и се наслаждавате на чистата радост от шофирането на роудстър – толкова лесно, толкова бързо, толкова приятно! За пръв път Mazda предлагаше Typ NC и като роудстър-купе. При него покривът е от здрава, устойчива на метеорологичните влияния пластмаса и може да се сгъва електрически зад предните седалки. За съжаление обаче твърдият покрив има не само преимущества. Повишението на теглото на двуместния автомобил с около 30 килограма не е проблем. За съжаление твърдият покрив има склонност към тракане. Сервизите се опитват да отстранят неприятните шумове със залепване на допълнителни уплътнения. Но успехът на тези мерки често е спорен, както съобщават изнервените собственици.
Въодушевление
ВАВИЛОН БЕРЛИН
МАЙ ВЛИЗА В АДА! ЕДНА ВЕЧЕР ИЗ БЕРЛИН С 655 к.с. зад гърба. Изразходвани 37,8 литра А 98 Н с автомобил, който „крещи“ толкова силно, колкото и старшината при вида на недобре оправените легла в спалното помещение. А сега за снимката е паркирал, навлизайки във велоалеята: с вдигнати нагоре врати, разположен спокойно. Отзад обаче се появява жена с велосипед, чува се звънец, а после и крясъци: „ТОВА Е ВЕЛОАЛЕЯ!“ Така, но ситуацията е извънредна! Това е автомобил за пистата, в Германия ще има само 11 бройки, а цената му е 1,1 милиона лева. Бързам да кажа: скъпи приятели от Ford, аз съм подходящият клиент за GT. Първо баща ми бе на косъм да си купи Escort, специален модел Laser, като накрая избра Kadett само заради по-добрата оферта. Второ първата ми целувка бе във Fiesta от 1984 г., а трето редовно карах чичо си до дома му с неговата Sierra. Е, не очаквам хората от Ford да се впечатлят от тези признания. Те искат да чуят, че имаш в гаража си модели на Ford, че ще караш колата, а няма да я оставиш веднага в музея, за да спекулираш с печалбата. Но по-добре да чуеш това от Ford, за да си спестиш подигравките на банкера, когато попиташ за кредит, за да си купиш автомобила. Та докъде бяхме стигнали? Да, на червен светофар някъде в Берлин-Трепто, малко след 18 часа.