В НОВИЯ БРОЙ 11/2024 Г. НА AUTO BILD ЧЕТЕТЕ:

0511
2024

ЕВРОПА, ВНИМАВАЙ!

35% ТОЛКОВА ЩЕ БЪДЕ ДЕЛЪТ НА китайските автомобили в Европа до 10 години според личната прогноза на високопоставен мениджър от Volvo за нашия регион. „Само да не се окаже, че делът на европейските е 35%“, тревожи се моят приятел Боби – инженер и софтуерен специалист в българска фирма от машиностроителния сектор, бивш кадър на Johnson Controls. Китайската инвазия е толкова мощна, че представителите на германския луксозен клас отдавна са оформени основно според вкуса на тамошните клиенти. И нито в Мюнхен, нито в Щутгарт се интересуват особено много от мнението на европейските потребители и критиките към дизайна на новите им модели. А редица марки от Стария континент вече произвеждат своите модели за нашите географски ширини директно в Китай – и това беше причината да възроптаят срещу наказателните мита. Освен това китайските гиганти сякаш не се стреснаха особено от наказателните мита на ЕС – и просто се преориентираха към строежа на заводи в Европа. От друга страна, преходът към електрическа мобилност застрашава сериозно стабилността на доказаните европейски марки с вековни традиции, както и на редица европейски доставчици на автомобилния бранш, специализирани в компоненти за модели на ДВГ. А батериите като основен компонент за електромобилите така и така идват от Китай, където хората нямат никакъв проблем да си купят модел, чийто бранд е създаден преди няколко години. Стана досущ като при смартфоните, на каквито новите автомобили все повече заприличват. И Китай… харесва това. Ето защо в близките 1-2 десетилетия очаквам автомобилният пейзаж да се промени още повече и по пътищата да плъзнат машини с марки, които тепърва ще се раждат – а брандовете, които лежат на стари лаври, но не предлагат нищо иновативно и изгодно, просто ще отидат в историята.

Е-ВОЛЮЦИЯТА НА МАЛКИЯ ПРИЯТЕЛ

Прераждането на R5 като Renault 5 E-Tech несъмнено може да се нарече успешно. Но как все пак върви днес като електромобил?

РЯДКО ОЧАКВАНЕТО И ЛЮБОПИТСТВОТО са били по-големи. При това поради цели две причини. Първо: Отново имаме модел Renault 5. И второ: Той върви изцяло на ток. Вместо да залагат на нови имена, французите реанимират култовата си класика от 1972 г. и на мястото на двигателя с вътрешно горене монтират електромотор, който се „разпалва“ от 40- или 52-киловатчасова батерия. Това са по-скоро скромни акумулаторни капацитети, поради което пробегът на тествания от нас автомобил със 150 к.с. и по-голямата батерия в крайна сметка според WLTP е ограничен до 410 км. Дали това действително е така, ще покажат предстоящите ни по-продължителни тестове. Но по време на първата ни динамична среща с модела в околностите на Ница, където придвижването се случва основно по пътища със строги ограничения на скоростта, анонсираният от производителите пробег изглежда твърде близко до възможното.

ГОЛЯМАТА DACIA

С Bigster Dacia ще се изправи от 2025 г. срещу VW Tiguan. Разгледахме модела Dacia Bigster Hybrid 155 155 к.с. от ок. 50 000 лв. Ръбестият външен вид е в съответствие с актуалния дизайнерски език на Dacia. Bigster изглежда като XXL Duster

С DUSTER DACIA СЪЗДАДЕ ИСТИНСКИ бестселър. Успехът не е случаен, тъй като с добре калкулираната си базова цена моделът е най-изгодният компактен SUV на пазара. Сега румънската дъщерна фирма на Renault пуска на пазара нов SUV в C-сегмента – с претенции да постигне успеха на Duster, както и да грабне клиентите, на които Duster им се струва една идея по-малък. Новият Bigster на Dacia ще бъде майсторът в сегмента по отношение на мястото и ще се опита да привлече клиентите на VW Tiguan. Bigster ни бе показан от Dacia още преди 3 години чрез студия. Марката събуди големи очаквания, че ще прати в надпреварата един достъпен, но и същевременно атрактивен противник на сравнително скъпия Tiguan.

СЪВСЕМ НОРМАЛНИ, НО ВСЕ ПАК СПЕЦИАЛНИ

Мобилност за всички, това е неговата територия, нали? Обновеният VW Golf се изправя срещу Mercedes A 200 и Audi A3. Сравнение на малко по-фините компактни модели с 4-цилиндров бензинов двигател и автоматична трансмисия с два съединителя. Ще продължи ли Golf да бъде начело?

КАК СЕ СТИГНА ДО ТУК? VW GOLF, Mercedes A 200 и Audi A3 – съвсем обикновени компактни автомобили с бензинов двигател – вече станаха почти екзотични явления. Междувременно улиците ни са превзети от SUV-ове, кросоувъри и други подобни, често с хибридно или електрическо задвижване. В сравнението класиките на VW, Benz и Audi показват още веднъж какво могат. Дизайнът е в стила на марките: Golf ни е познат и като номер 8, A3 е динамично и модерно, а Benz-ът – делови и хармоничен. При предлаганото място и трите модела не надхвърлят себе си – типичен компактен клас, просторни отпред и прилични отзад. Във VW предните седалки са добре оформени и предлагат много добра странична опора. Отзад възрастните също седят удобно и сравнително нависоко. Уредите са съпоставимо малки, пластмасовата бленда около тях е голяма. Големият централен дисплей е малко отдалечен – налага се да се навеждате, за да видите нещо. След фейслифта системата реагира по-бързо в сравнение с досега, работи по-плавно, графиките са изчистени, а легендарните нечувствителни сензорни ивици сега са осветени.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв