AUTO BILD България / В кухнята на Renault Sport F1

В кухнята на Renault Sport F1

Веднага след финала на Формула 1 на „Хунгароринг“ отборите имаха възможност да тестват на воля своите болиди. AUTO BILD България успя да надникне зад плътните завеси


2
окт.
2017

Днес менюто предвижда суфле с пармезан, телешко с манатарки и тирамису. „Густо бомбастико!“ Рикардо ди Бари потрива доволно ръце и се скрива в миниатюрната кухня в дъното на жълтия, добре климатизиран моторхоум с черен надпис Renault Racing. В преддверието, зад елегантен барплот неговите помощнички старателно белят лук и режат свежи листа босилек. Рикардо е главният готвач на тима на Renault във Формула 1. Нико Хюлкенберг и Джолиън Палмър са луди по блюдата на италианеца, който вече седем години готви за пилотите на французите. „Не броим калориите, но се съобразяваме със съветите на физиотерапевти и лекари“, издава шефът на кухнята. А коя ли е храната, която прави състезателите толкова бързи на пистата? „О, това, разбира се, е тайна – изведнъж става сериозен моят събеседник. – Всеки екип във Формула 1 си има своите изпитани рецепти. Това е опит, натрупан през годините, и индивидуален подход на готвача към всеки един пилот. Съдържанието на храната изключително силно влияе на концентрацията и кондицията на шофьорите. От мен да го знаете.“

Над 140 обиколки в парещата жега: по време на тестовете болидът изминава двойно повече разстояние от обичайното

Честно казано, малко му завиждам. Младият мъж е непрестанно около болидите и хората от Формула 1. Обикаля планетата, експериментира с хранителните продукти от цял свят, адаптира за екипа си локални специалитети, както сега на „Хунгароринг“, където изненадва хората на Renault с нов прочит на легендарния унгарски гулаш. Но това се оказва само слънчевата страна на неговия занаят. Заради ангажимента към Формулата на него не му остава никакво време за личен живот: когато приятелите му го канят на купон през уикенда, той почти винаги е на работа. С изключение на следващите две седмици, когато абсолютно всички служители на Renault Sport Formula Team и конкурентите им от другите отбори по регламент трябва задължително да излязат в отпуск и през това време нямат право да вършат нищо, свързано с първенството: дори да отговарят по мейла на въпроси на журналисти. В противен случай има сериозни санкции за тима. Това се казва истински гарантирана почивка!

Та като стана дума за слънце… Днес навън е по-топло отколкото в малката кухня на Рикардо. Термометърът показва 46 градуса. „Прекалено горещо дори за Унгария“, въздиша нашият шофьор Чоба, който може със затворени очи да мине по пистата „Хунгароринг“. Той е бивш автомобилен състезател, в миналото успешен пилот в GT3 и DTM, познава в детайли построеното още през 1986 година, по времето на социализма и „желязната завеса“, съоръжение. „Говори се, че тогава някакъв бразилец с унгарски корени успял да убеди ръководството на Формула 1 да преговарят с правителството в Будапеща за изграждане на трасето.“ Днес пистата „Хунгароринг“ е трета в класацията по брой проведени без прекъсване първенства във Формула 1, с настоящ нов договор за следващите девет години и стартираща сериозна модернизация. Тя е изключителна атракция за феновете и поради факта, че се намира съвсем близо до уникално красивата унгарска столица Будапеща. „Няма друга писта по света, от която да може да наблюдавате болидите толкова добре от толкова близко разстояние“, уточнява Чоба.

Време е за обяд: кухненската техника в моторхоума е професионална и може да изпълни всяка една кулинарна прищявка на пилотите

„С този микробус мога да направя обиколка на „Хунгароринг“ за по-малко от три минути“, продължава бившият пилот, а термометърът пред него вече показва 47 градуса. Сериозна заявка, като се има предвид, че на болидите от Формула 1 е необходимо малко повече от минута, за да изминат трасето от 4,381 км. Но днес няма да можем да направим този тест. Сега пистата е резервирана за отборите, които през уикенда са се състезавали. По регламент те имат право три пъти на такива двудневни тестове в рамките на един сезон: преди старта, по време на шампионата и след края му.
Във фокуса на вниманието на нашите домакини от Renault през тези два дни е основно аеродинамиката. Времето се използва максимално за добиване на информация и фини настройки на болидите. Източниците на данни са множеството сензори, скрити в автомобила, и личните впечатления на пилотите. „До обяд се концентрираме върху поведението на задните гуми – споделя Ник Честър, техническият директор на Renault Sport. – Изключително е горещо навън. Температурата на асфалта надвишава 50 градуса, но по-важно е, че засега остава константна.“ По-неприятно би било, ако се редуват дъжд и слънце, защото рязко се променя сцеплението на гумите и анализът става много по-труден. Или пък ако се появи силен вятър, който влияе на траекторията при завиване.
Влизаме в бокса на Renault. Снимките тук са абсолютно забранени. Всичко е подредено като в операционна зала. Няма и помен от капка масло или случайно разпилян болт. По регламент тук не може да работят повече от 16 инженери, за да обслужват двата болида на отбора. Има експерти по двигателя, за скоростната кутия, окачването… Компютърни монитори са подредени като в командната зала на атомна електроцентрала. Трима младежи от екипа не спират да чистят с кърпи и препарати болида, пода на гаража, инструментите.

Жълтият цвят е на мода: Феновете на отбора се радват на увеличаващите се успехи на Renault Sport във Формула 1

За няколко минути получавам шанс да подслушам гласовете в слушалките, които тук носят всички: „На третия завой усетих недозавиване, на следващия нямаше такъв проблем. Струва ми се, че трябва да пипнем нещо…“, обяснява пилотът в колата, докато техниците го обливат с хладен въздух. Отговора от бокса за съжаление вече не мога да чуя, той е част от секретите на тима. Нещо като рецептите на Рикардо. Виждам как механиците започват да демонтират определени детайли, докато инженерите се взират в загадъчни за мен разноцветни криви по множеството екрани. На дълъг плот са поставени частите, които предстои да се тестват: кормилни щанги, педали за спирачката, карбонови елементи от каросерията.

Домът на Renault Sport е съставен от разгъващи се полуремаркета: общо 16 камиона за два дни се превръщат в луксозна база на отбора

Това е само видимата страна на тестовете. В двата завода на Renault Sport други екипи в момента също са свързани онлайн: анализират данните и следят всеки детайл през множеството камери. Всъщност повече от 1000 служители са ангажирани целогодишно за компанията в Англия и Франция. „Готови!“ Не е нужно да ползваш слушалките, за да доловиш командата. Повдигнатият на крик болид за секунди получава нови гуми от механиците, които са увити в специални покрития за температурна адаптация към условията на настилката. За броени секунди жълтата стрела е готова и с мръсна газ напуска гаража, за да се включи в поредните обиколки на пистата.

Наслаждава се на италианската кухня в моторхоума: Роберт Кубица постигна четвърто време в тестовете на „Хунгароринг“

На две смени по осем часа работят тези два дни хората в гаража на Renault Sport: от 6 до 14 и от 14 до 22 часа. По този начин механици, инженери и пилоти могат да проверят поведението на болида както при високи, така и при по-ниски температури, след като се скрие горещото слънце. За сутрешния екип е време за обяд. Хората на Рикардо вече са заредили масите, от кухничката в моторхоума ухае съблазнително… „И вие сте поканени! Бъдете наши гости“, подканва ме лично шеф-готвачът на отбора. Дали ще мога да опитам от шампионската храна?

Уви, менюто за гости се оказва малко по-различно. Но без никакви забележки. Вкусно и ароматно. А автентичното капучино на Рикардо дори е украсено с логото на Renault. Buon appetito!

На честота на Renault Sport: радиостанцията дава възможност да чуеш коментарите на пилота, докато навърта обиколки на пистата

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин