2024
В момента на пазара за електромобили в Китай се води жестока ценова война, в която се намесиха и европейски производители – ето защо там BMW предлага електрическа „тройка“ за еквивалента на 48 хил. лева
Китайският автомобилен пазар се счита за един от най-перспективните в света. И в това няма нищо изненадващо: растящите доходи и увеличаващото се население в страната, която така и така вече е най-многобройната в света, обещават много нови потенциални клиенти. Производителите се борят упорито за пазарен дял, а германските марки все повече „ядат бой“ от китайските.
От началото на 2023 г. в Поднебесната империя се води ожесточена ценова война, в която участват и германски производители. Много нови марки нахлуват на пазара – само китайският концерн Chery е обяви три нови за 2024 г. Производителят на високотехнологични устройства Xiaomi също пусна електромобил на изгодна цена – луксозният седан SU7 е проектиран като конкурент на Porsche Taycan и Tesla Model S. Наскоро и BMW се включи в битката, като намали цените – за някои модели: дори драстично.
В Европа все още няма изцяло електрическа Серия 3
В Китай BMW Brilliance, китайското поделение на BMW, предлага изцяло електрическа версия на Серия 3, наречена i3. У нас тя изобщо не се предлага, но в азиатската страна машината разполага с електрическо задвижване с мощност 286 к.с., чиито динамични показатели са същите като при по-спортното i4 eDrive35, лансирано на Стария континент. В Европа BMW i3 (т.е. серийна версия на прототипа Vision Neue Klasse) няма да бъде пуснато преди 2026 г.

За китайското BMW i3 производителят обещава 6,2 секунди за спринта от 0 до 100 км/ч. Максималната скорост е 180 км/ч, а капацитетът на батерията – 70 кВтч.
Тъй като в Китай обичат да има много място отзад, междуосието на „тройката“ е удължено с 11 сантиметра – и така въпросната Серия 3 вече достига дължина 4,87 метра. Китайският автомобилен канал Telescope съобщава, че електрическата Серия 3 разполагала и с въздушно окачване на задната ос. Не се предлага комби версия.

Подозрението, че от BMW са пестили отнякъде за китайската i3-ката, не се оправдава. Базовата версия включва екстри като камера за заден ход, предни и задни паркинг сензори и LED фарове. Дори панорамен стъклен покрив влиза в серийното оборудване. Електрическата Серия 3 се продава в Китай от май 2022 г.
В Китай BMW i3 струва еквивалента на 100.000 лева – дори без отстъпката!
Посочената на китайския уебсайт на BMW цена на модела е 353.900 юана, което се равнява на малко под 100 хил. лева. Но дилърите на марката очевидно предлагат големи отстъпки: на китайския портал „Autohome“ BMW i3 вече се намира и за 209.800 юана – което съответства на отстъпка от 40,7 процента и крайна цена около 53.000 лева (колко излиза нов хибриден Duster например)! Няколко представителства на BMW предлагат подобна оферта.

Други медии съобщават дори за още по-примамливи предложения. Според китайския автомобилен канал Telescope електрическата Серия 3 можело да се купи за еквивалента на 48.000 лева – и дори по-евтино, ако автомобилът не бъде платен в брой, а с опция за финансиране.
Не е ясно колко дълго BMW ще продължи да поддържа тези цени. При всички положения обаче засега компанията успява да поддържа високо ниво на продажбите в Китай: броят на автомобилите BMW, реализирани в Китай, е нараснал с 4,1% до около 826.300 броя през 2023 г.

Извод
И ние искаме коли за толкова малко пари! Но изглежда само в Китай хората от BMW са принудени да предприемат радикални стъпки, за да противодействат на дъмпинговите цени на своите китайски конкуренти.
