2024
Вече е пет часа и хората свършват работа – трафикът отново си проправя път в посока извън града с пешеходно темпо. Но в тази кола дори и най-големите задръствания вече не са плашещи. Защото аз седя, не, аз се излежавам в задната част на новия Voyah Dream и се наслаждавам на лукса, който в момента изпраща превозни средства като това на върха на регистрационните статистики в Китай и навсякъде другаде в Азия: невероятното място!
Докато вановете са заклеймявани на стария континент като коли за хора с малки деца и отдавна са изместени от SUV, доказателство за което е провалът на модели като Renault Espace, Chrysler Voyager, Opel Zafira и VW Sharan, в Китай те са по-популярни от всякога в Азия. Защото, ако прекарвате часове в задръстване, пространството е по-важно от престижа и ще се чувствате по-комфортно в един ван, отколкото в луксозен седан. Ето защо мотото все по-често е „космическата совалка” вместо S-класа.
Азиатските ванове се прицелват в Европа
И лека-полека хората с по-високи доходи в Европа също са на фокус. Докато Daimler все още работи по настройката на следващото поколение на Mercedes V-клас и EQV, а VW в момента малко се обърка с ID.Buzz, Multivan и Transporter, азиатските „космически совалки” искат да кацнат и в Европа.
Lexus LM вече е тук, а Volvo подготвя износа на EM90, Denza показа D9 на автомобилното изложение в Женева. И сега Dongfeng е първият китайски производител, който постъпва правилно и изпраща Voyah Dream в посока запад.
Voyah Dream: с подобна дължина като Mercedes S-клас
Вътре има изобилие от LED-украса, хром и блясък – но като всички тези големи модели, Voyah не се цели в красотата, а по-скоро впечатлява заради величествения си формат: с 5,32 метра той е дълъг колкото Mercedes S-клас. Тук направо можете да се развиихрите.
Първо, междуосието е с впечатляващите 3,20 метра; второ, Dream е базиран на скейтборд-платформа и има равен под. Китайците са монтирали две кресла, които автоматично отиват назад при отваряне на плъзгащите се врати, като по този начин предлагат още повече място за краката.
Всеки, който си позволи да се настани в него, скоро ще забрави външния свят. Докато таблетът е в сгъваемата масичка пред вас и можете да гледате Netflix и други, докато времето минава, климатикът охлажда или затопля гърба ви, а масажните възглавници ви масажират, вие сте се излегнали и опънали крака върху допълнителната част на седалката.
Има и цяла седалка на втория ред за спешни случаи или за малки деца, която обаче предлага осезаемо по-малко комфорт и на всичкото отгоре оставя неприятно стъпало в багажника, ако я вгънете. Други се справят с това по-добре. Но преди да се ядосате от този факт, вече сте затворили очи и точно преди да заспите, осъзнавате защо името на модела е Voyah Dream.
Въпреки че Dream иска да бъде автомобил-мечта на задната седалка, отпред също си струва парите. На първия ред водачът едва ли се чувства по-зле от пътниците зад него, има пред себе си по-голям екран пред себе си, който се простира почти по цялата ширина на автомобила. Двете електрически машини произвеждат солидните 435 к.с. и притежават максимален въртящ момент от до 620 Нм.
С 435 к.с. ускорявате до 100 км/ч за 5,9 секунди
Мощен като Airbus, както и тих като скоростен влак при потегляне, Dream ускорява до 100 км/ч за 5,9 секунди и вдига максимум 200 км/ч. Китайците са му сложили батерия с капацитет от 108 кВтч. и обещават пробег от 482 километра – по техния си цикъл. След като изтощите батерията обаче, зареждането става доста бавно: с 10 кВт променлив ток и със само 125 кВт. постоянен.
Но все пак не бива да позволявате на първичната сила да ви заблуди. Dream не иска да бъде ускорител на пулса, а си остава модел с функция за сваляне на кръвното, който се носи спокойно, не на последно място и заради теглото си от цели 2,7 тона. Ето защо окачването се усеща така, сякаш си качен върху облаци, а кормилното управление е леко и прецизно. И сякаш светът е увит в памук, на борда на автомобила е чудесно тихо.
За разлика от Mercedes EQV, Voyah Dream има задвижване на четирите колела
Dongfeng изпраща в посока запад най-мощното задвижване и освен това предлага например задвижване на четирите колела, каквото няма да намерите в Mercedes EQV. Но когато става въпрос за оборудване, китайците малко изостават при модификацията за износ. Спрямо конкуренцията липсват пълноформатни екрани, а пространството за краката можеше да е още по-щедро, ако вече безполезната задна седалка просто бъде изхвърлена, както при топ-модела в Китай.
Но в крайна сметка това е въпрос на цена, а Dream определено не е много изгодна сделка. В Швейцария, където колата вече се продава, тя струва 76 990 франка; в Германия през есента цената ѝ ще достигне 180 000 лева. За много хора мечтата ще свърши, преди дори да е започнала.
ИЗВОД
Томас Гайгер
Космически пътешественици, моля за внимание: с Voyah Dream Dongfeng ни показва още веднъж, че не е задължително да е SUV, ако автомобилът трябва да бъде практичен и престижен. Китайците не използват напълно идеята за космическо пътуване на колела, поне в експортния модел, и се справят без XXL кресла или мега екрани. Но началото е поставено и „космическите совалки” бавно се връщат в правилния път.


