2019
В рамките на Автомобилен салон София 2019 екип на AUTO BILD България разговаря с мениджърския екип на Subaru, гостуващ в България
Ексклузивен експонат – разрязан модел на новия FORESTER, бе показан на щанда на Subaru, за да демонстрира нагледно разположението на отделните компоненти на автомобила и новата задвижваща система SUBARU e-BOXER. Експонатът беше част от изложенията в Женева и Барселона по-рано през годината. След официалната пресконференция в столицата, президентът на Subaru Europe г-н Такеши Кубота и президентът на официалния представител на Subaru за България – Subaru Italia, г-н Куничика Кошимизу отделиха време, за да отговорят ексклузивно на въпросите на AUTO BILD България.
Господа, да очакваме ли в следващите години Subaru да загърби култовия боксерен двигател и да заложи изцяло на електрификация?
От гледна точка на Subaru, ние на първо време даваме заявка, че сме в състояние да предложим надеждни хибридни и електрифицирани модели. Целта ни е през следващите една-две години да обърнем внимание на нашите клиенти върху предимствата на новите технологии, които представляват добра алтернатива на класическите двигатели с вътрешно горене. Като цяло обаче стратегията на Subaru съвсем не се състои в това да налага конкретни технически решения като например класическия ни боксерен двигател или в момента актуалните за нас електрически боксер и хибрид. Нашата мисия е да предоставим колкото може повече добавена стойност на клиентите: максимално удоволствие от автомобила, спокойствие и сигурност. С други думи, всякакви нови технологии са добре дошли, но за нас винаги ще остане водещо удовлетворяването на очакванията и нуждите на клиентите.
Как Subaru гледа на все по-популярното, най-вече сред младите хора, споделяне на автомобили за сметка на тяхното придобиване?
Действително, така нареченият Car Sharing сериозно променя автомобилната индустрия и Subaru като глобален бранд няма как да не се съобрази с тази световна тенденция. Разбира се, ние проучваме всякакви възможни положителни решения. Към момента не мога да обявя конкретна наша предстояща услуга в тази област. Тук отново фокусът ни е върху клиентите, за които винаги сме се стремили да предлагаме уникален и качествен продукт. Същото важи и за различни форми на споделеното пътуване, които биха представлявали бизнес интерес в бъдеще.
Как оценявате реалната готовност на традиционните клиенти на Subaru да преминат към хибриди и дори електромобили?
В момента сме оптимистично настроени по отношение на новата ни боксерна технология и вярваме, че клиентите също с времето ще се убедят от нейните безспорни предимства. С нея не само повишаваме ефективността и намаляваме въглеродния отпечатък без това да е за сметка на качеството и комфорта, на които са свикнали да разчитат собствениците на Subaru с традиционен двигател. Вярваме, че тази трансформация ще се осъществи съвместно – ние като производител и нашите клиенти всъщност сме в една лодка.
До каква степен тези нови екологични нововъведения ще се отразят ценово на крайния клиент?
Не е тайна, че електрификацията на автомобилната индустрия е много сериозна инвестиция. Особено цените на батериите в момента са все още твърде високи. В същото време чисто технологично акумулаторите трябва тепърва да бъдат значително подобрени като капацитет и възможности за бързо зареждане. Това са огромни предизвикателства, пред които са изправени всички производители, не само Subaru.
За съжаление, в България все още липсват държавни или общински финансови стимули при покупка на зелени автомобили. В други европейски държави политиката насърчава прехода към хибриди и електромобили. Как Subaru вижда промяната на пазара на Стария континент през следващите няколко години?
Впечатлението ни е, че в Европа като цяло клиентите и обществото са положително настроени към новите технологии в автомобилостроенето. Независимо дали официално те се дотират финансово от правителството. Вероятно това е свързано с изострената напоследък чувствителност на тема опазване на природната среда, което е чудесна промяна в мисленето. Силно се надяваме, че данъчната регулация в Европа рано или късно ще стимулира все повече реализацията на зелени хибриди и електромобили.
Г-н Кубота, г-н Кошимизу, сърдечно благодарим за интересния разговор.