2020
Действително ли електромобилите са толкова екологични, колкото ги представят? Дали сметките за СО2-емисиите при производството и по-специално – при това на батериите, няма да отидат в неблагоприятна посока? Тези и други критични въпроси поставят скептиците по отношение на екологичното сравнение с конвенционални автомобили на ДВГ.
Новото проучване на Техническия университет Айндховен, направено по поръчка на фракцията на Зелените в Бундестага, доказва, че по отношение на СО2-емисиите колите на ток всъщност се представят прекрасно. Съгласно резултатите по отношение на въглеродния диоксид електромобилите генерират по-малко от половината парникови газове от своите конкуренти с конвенционално задвижване. Според изследването с СО2 еквивалент (универсална единица за измерване на емисиите парникови газове, която отразява различния им потенциал за глобално затопляне) на 91 г на километър Tesla Model 3 натоварва околната среда с 65 процента по-малко от Mercedes C 220 d (260 г СО2 еквивалент). В производството на Model 3 се отделят точно 51 г СО2 еквивалент на километър и 40 – при шофирането. В интерес на истината, при С-класата за производството се „падат“ 32 г СО2 еквивалент на километър, но при движение – 228. В крайна сметка, едва след 30 000 км Tesla е „изчистила“ своя СО2-отпечатък, генериран при производството на батериите (23 г СО2 еквивалент на км).

e-Golf побеждава Prius, Taycan декласира Veyron
По-малка е разликата в сравнението на емисиите между VW e-Golf („чист“ електромобил) и Toyota Prius 1,8 л Hybrid (ДВГ и електрическо подпомагане): 78 срещу 168 г СО2 еквивалент, т.е. 54% по-малко парникови емисии. Така след 28 000 км батерията се „изплаща“. Най-сериозна е разликата между хиперспортиста Bugatti Veyron (778 г СО2 еквивалент на км) и електрическото Porsche Taycan (140). Така по отношение на „СО2-греховете“ Taycan е изчистил съвестта си едва след 11 000 км.

Проучването на ТУ-Айндховен влиза в противоречие с предшно проучване – на германския институт Ifo, според което С-класата изненадващо се оказа по-екологична от Model 3. Холандските учени обаче посочват няколко основни грешки, които колегите им са допуснали. Първо, възприели са „натоварване“ за околната среда от с СО2 175 кг/кВтч за направата на батерия – а не 75; второ – животът на батериите е средно 250 000, а не 150 000 км; трето – „миксът“ за производство на електроенергия в Германия се е променил в посока по-екологични източници и др. В заключение, холандските изследователи вадят извода, че в енергийна система с достатъчно голям дял на възобновяемите източици на ток електромобилите ще генерират до 10 пъти по-малко СО2 от автомобили на дизел, бензин или метан.