Във волана вече няма да има въздушна възглавница

1206
2024

Традиционното място за въздушната възглавница на водача е в центъра на волана от близо пет десетилетия, но скоро това може да се промени: доставчикът ZF въвежда ново решение, при което въздушната възглавница ще бъде разположена зад волана

Глобалният доставчик на автомобилната индустрия ZF има сериозни планове: в онова обозримо близко бъдеще, в което автономното шофиране бъде наложено масово, класическият волан вероятно няма да изчезне напълно – но повърхността му ще може да се използва за (допълнителни) контролери, бутони със задаване на функция по желание или дори за интеграция на екран.

Така възниква въпросът как елементът, който буквално запълва центъра на волана, т.е. въздушната възглавница, би могъл да бъде интегриран на друго място. Системата за безопасност трябва да бъде запазена, защото е спасила стотици хиляди животи от създаването си. Компанията ZF, известна преди всичко като производител на трансмисии повече от 100 години, сега измества въздушната възглавница. В новото поколение волани, което ZF представи, тя се намира зад централната част на волана и над кормилната колона. Това позволява именно централната част на волана да бъде преработена напълно.

При това положение как ли ще изглежда воланът в бъдеще? ZF вече има идея: „Тенденцията за напълно интегриран дизайн, която се налага все повече при електронните компоненти през последните години в много области като смартфони, може да бъде открита и в интериора на съвременните автомобили.“ Например, ZF предлага амбиентно осветление, с което можете да избирате различни цветове и различен интензитет на светлината – този тип решение вече е интегрирано в редица серийни модели.

Екран в центъра на волана? Защо не!

След като вече няма да се налага капакът в центъра на волана да има предварително изградена зона на счупване, производителят получава пълна свобода по отношение на дизайна. Вече сме свикнали с мултифункционалните волани, от които могат да се управляват различни функции за информация, навигация и круиз контрол. Сега обаче в обръча за управление ще може да бъде интегриран дори цял екран.

Според ZF тези функции можело да бъдат комбинирани и с т.нар. Hands-on-Detection – решение, заложено при някои от актуалните видове волани, което се очаква да срещаме все по-често в бъдеще.Тъчсензор под кожената повърхност разпознава дали водачът само леко докосва волана или го е хванал здраво. Тази технология е друг важен елемент за безопасното управление на автомобила. Като цяло производителите на автомобили получават повече свобода за адаптация на повърхността на волана към цялостната концепция на автомобила.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин