Второто поколение на легендата Renault 5 стана на 40

0410
2024

Второто поколение на Renault 5 дебютира в началото на октомври 1984 г. на автосалона в Париж. Това е поредният изцяло нов автомобил в компактния клас, лансиран в рамките на 18 месеца, през които Ford, General Motors, Peugeot, Fiat и Nissan също пускат свои конкурентни модели в същия сектор от пазара.

Въпреки че като пропорции и силует до голяма степен напомня на своя предшественик, това е изцяло нов автомобил, чиято платформа е базирана на тази на по-големите модели Renault 9 и 11, а дизайнът е дело на Марчело Гандини. Новата каросерия е по-широка и по-дълга, остъклената площ е увеличена с 20%, вътрешното пространство е по-просторно, коефициентът на аеродинамично съпротивление е по-нисък, а разходът на гориво е редуциран до 4,1 л на 100 км. Най-значимите промени в техническо отношение се откриват в новия напречно разположен двигател и предното окачване тип МакФерсън, като през май 1985 година е лансирана и версия с пет врати.

Второто поколение на Renault 5 стартира с четири нива на оборудване: TC, TL, GTL и Automatic. Базовата версия TC има 956-кубиков двигател с мощност 42 к.с., TL разполага с 1108-кубиков двигател от 47 к.с., а GTL, Automatic, TS и TSE са оборудвани с 1397-кубиков двигател, чиято мощност варира от 59 до 72 к.с. TL обаче има четиристепенна ръчна скоростна кутия, докато при GTL, TS и TSE тя е петстепенна, а Automatic е оборудван с тристепенна автоматична.

Скоро след тях се появява и версията GTE, оборудвана с 1.7-литров двигател от Renault 9/11 с катализатор и многоточково впръскване на горивото, чиято мощност достига 94 к.с. Същият двигател е използван и при най-скъпите изпълнения Baccara и GTX, които се отличават с изцяло кожен салон, сервоусилвател на волана, електрически прозорци, шибедах, аудио оборудване от висок клас, климатик и бордови компютър. Версията на Renault 5 Turbo, както и при предишното поколение, отново се сглобява в завода на Alpine в Диеп, където след 1985 г. започват да се произвеждат по 40 такива автомобила на ден.

През 1990 г. историята на Renault 5 във Франция приключва и на негово място идва новият фирмен бестселър Clio, който се радва на изключителен пазарен успех в цяла Европа. По същото време производството на Renault 5 е прехвърлено във фабриката на Revoz в Словения, където продължават да се правят само изпълненията с 1.1- и 1.4-литрови бензинови двигатели, както и 1.6-литровият дизелов модел.

Производството на 1.4-литровото GT Turbo с турбокомпресор и максимална скорост над 190 км/ч е спряно през 1991 г. след идването на новото Clio с 16 клапана.

Най-масовият модел през първата половина на 90-те години е така нареченият R5 Campus, който се отличава с минимално ниво на оборудване.

Успешната 12-годишна кариера на второто и последно поколение на Renault 5 завършва през 1996 г., с което окончателно приключва и цифровото обозначение на моделите във фирмената гама. За този период новото Renault 5 е произведено в 3 436 650 броя.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин