2023
Норвежка корабна компания не допуска електрически автомобили на борда от съображения за безопасност. Други корабни компании не се притесняват да качват на борда модели на ток. Сега обаче второ дружество за морски транспорт отказва да превозва електромобили – но само ако не са нови.
Забраната за електрически автомобили на норвежки кораби на по-малка, но добре известна компания разбуни духовете в света на електрическите автомобили. Havila Voyages не транспортира електромобили и хибриди поради опасност от пожар на батерията. При литиево-йонните батерии огънят се гаси изключително трудно, с огромни количества вода, а освен това се отделят силно токсични изпарения. На пътнически кораб това, разбира се, това би представлявало огромен риск, който корабната компания очевидно не иска да поеме.

Втора корабна компания с ограничение срещу електрическите автомобили
Фактическата предистория на превантивната мярка, която създава много проблеми за лобито на електрическата мобилност, е зрелищният пожар на кораба „Фелисити Ейс“, който изгоря напълно в открито море през февруари 2022 г. и потъна. Предполага се, че причината за инцидента е запалена батерия на електрически автомобил. Впоследствие батериите на големия брой други електрически машини на борда разпалват огъня толкова сериозно, че всички опити той да бъде потушен се оказват напразни.
Според информация на „Automobilwoche“ сега втора компания за морски транспорт отказва да превозва електромобили. В случая обаче става въпрос само за употребявани. „Една от другите ни мерки е да не транспортираме употребявани електрически автомобили, тъй като те създават по-висок риск от пожар в сравнение с новите поради потенциални дефекти на батерията“, казва Себьорн Дал от „Höegh Autoliner“ пред „Automobilwoche“.
За новите електромобили няма проблем
„Höegh Autoliner“ оперира с 50 големи ферибота за автомобилни, които транспортират, наред с много други стоки, и нови автомобили VW и BMW. Компанията едва ли може да си позволи да пропусне поръчките от подобни гиганти, тъй като най-късно до 2035 г. за пазара на ЕС, а във VW – много по-рано, новите автомобили ще бъдат само електрически. Следователно забраната за електрически автомобили не важи, ако те са нови. „На нашите кораби има високотехнологични аларми за дим и пожар, а екипаж ни е обучен да открива и гаси пожари със светкавична скорост“, допълва Дал.
TT-Line изрично приветства електромобилите на борда
Далеч не всички корабни компании излизат с рестрикции за електромобили. TT-Line следва напълно различен подход и дори предлага възможност за зареждане на борда. „На коя зарядна станция ще се зарежда твоят автомобил по време на пътуването, зависи от натовареността и наличието й при съответния курс. За разпределението е отговорен служителят по товаренето. Щекерите на двете зарядни станции са съвместими с всички изводи на електрическите автомобили“, разкрива компанията на сайта си.