2024
Днес ще разгледаме заедно един много интересен автомобил, а именно – надграденият Dacia Duster. През 2010 година моделът се появи на пазара в Германия и успя бързо да се наложи като най-изгодния SUV на пазара. В същото време колата буквално се превърна в хит по отношение на продажбите. Това обаче вероятно няма да остане така, защото от Dacia сега възнамеряват да покорят още един друг сегмент, конкретно този на C-SUV моделите, като за целта изважда съвсем нов модел – Dacia Bigster. С тази кола Dacia възнамерява да атакуват водещата позицията на VW Tiguan в Германия, така че предлагам да не губим време и да разгледаме автомобила заедно.
Предницата определено е доста атлетична и масивна. По принцип това донякъде ни е познато от Dacia Duster. Все пак има и една сериозна разлика, защото тази предна броня сега е с лаково покритие. При това винаги ще бъде така и няма повече да се предлага без боя. Иначе блокът на предната решетка отново ни е добре познат от Dacia Duster – с новото ефектно лого и светлинния подпис с наклонената латинска буква Игрек на дневните светлини. Фаровете пък вече винаги ще бъдат изпълнени с LED технология, така че това определено вече съвсем не е нискобюджетно, както навремето всъщност стартира бранда Dacia.
Цели 26 см е по-дълъга спрямо Dacia Duster. Всъщност външната дължината на Bigster e 4,57 м, с което е най-дългият модел в портфолиото на Dacia. Ширината 1,81 м, като не смятаме външните огледала, а височината е 1,71 м, като мислено отстраните тези релси върху покрива. Те се предлагат допълнително под формата на модулен багажник за покрива, който може лесно да се монтира и демонтира. Определено представлява доста практичен аксесоар. Други интересни детайли в страничния профил е тази дръжка на вратата на втория ред, изкачващата се долна линия на най-задното странично стъкло и т.н.
Отново любопитно, че отзад бронята е без лаково покритие, предполагам причината е, че когато товарите багаж ще е по-практично, защото отпада риска от издраскване и повреждане. Освен това при този автомобил за първи път, а при това ниво на оборудване дори е серийно, имаме електрическо управление на капака на багажника. При базовото изпълнение клапата си е все още съвсем конвенционална с ръчно управление. Да кажем нещо повече и за самия багажник. Тук се побират 667 литра, което са 150 литра повече в сравнение с Duster. Колко в крайна сметка стават литрите, когато се прегънат всички седалки, към този момент все още не можем да ви кажем, защото тази стойност не е финално хомологизирана. Но независимо от това, темата ни насочва към самите седалки, защото от двете страни на багажното отделение е предвидена възможност за прегъване на втория ред. Това се случва в съотношение 40-20-40, което кореспондира също така с факта, че средната седалка влиза освен това в ролята на подлакътник, който по време на път пасажерите от ляво и дясно могат да използват за да оставят върху нея чаши, предмети или смартфона. Допълнително тук имаме допълнителни скривалища за вещи, някои хитроумни решения, а също така – за тези които се интересуват от темата – ще се предлага и теглич. В зависимост от моторизацията Dacia Bigster ще може да закача до 1500 кг на теглича си. Все пак достатъчно за да вземете със себе си ремарке с поне един кон. С което предлагам да влезем в купето за да продължим с интериора.
Това, което веднага ни прави впечатление, е колко високо е позиционирано арматурното табло. Така или иначе, тук се чувствам доста осезаемо опакован, тъй като долният ръб на прозорците е също доста високо, почти на нивото на раменете ми. Но независимо от това, тук има също така серозно присъствие на Dacia Duster. В тестовия екземпляр имаме 10,1-инчов дисплей, между другото винаги серийно оборудван с тази техника. Екранът на кокпита също е с диагонал 10 инча.
Нека да кажем и няколко думи за използваните материали. Типично за Dacia доста здрави и леко грубовати, но в никакъв случай некачествено обработени. Ето например седалките, платовете на тапицерията са винаги изработени от устойчиви материали. Усещат се малко като неопрен, но по-важното е, че човек седи в тях много удобно. И като стана дума за комфортни кресла, редно е да проверим също какво се случва на втория ред, защото си мисля, че има какво да видим също и там.
Още за първата ни среща с Bigster разберете в нашето видео!